starten als freelance programmeur

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jordy R

Jordy R

16/02/2016 17:17:20
Quote Anchor link
Beste PHPhulp'ers.

Ik ben al een paar jaar hobbymatig aan het programmeren.
Nu zat ik te denken om de stap naar freelance programmeur te maken.

Nu ben ik alleen benieuwd aan welk niveau je als "Professional " moet voldoen.
ik weet aardig me weg in PHP, MySQL, HTML5, CSS3, Javascript, jQuery en Bootstrap.
maar is dit voldoende ?

hoor graag jullie reactie en / of tips.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 11:38:08
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/02/2016 17:38:35
Quote Anchor link
Het ligt eraan wat je van die programmeer/opmaaktalen beheerst. Je moet uiteraard ook kennis hebben van de nieuwe technieken welke de versies met zich meebrengen.

Als ik aan professional denk, denk ik aan kennis en denkwijze in OOP, en eventueel kennis van de MVC-structuur, al dan wel of niet gebruikmakend van een eigen/bestaand framework.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

16/02/2016 17:50:39
Quote Anchor link
In plaats van te claimen wat je kunt, kun je wellicht beter laten zien wat je zoal hebt gedaan.

Een portfolio-site, die tevens dient als een visitekaartje, kan daar wellicht bij helpen.
 
Jordy R

Jordy R

16/02/2016 17:50:40
Quote Anchor link
dus als je kennis hebt van OOP en MVC kun je wel iets.

zijn er nog meer eisen of wordt ik nu te vaag ?

zijn er geen opleidingen of cursussen voor ?

wat ik niet kan wil ik graag leren.



Toevoeging op 16/02/2016 17:56:31:

dat is zeker een goede Thomas.
 
Stefan WM

Stefan WM

17/02/2016 09:30:32
Quote Anchor link
Zo zwart wit kun je het niet zien.
Het gaat om veel meer dan kennis van een bepaalde taal, ook inzicht en kennis van bepaalde technieken telt mee even als ervaring.
Daarnaast hangt het ook af van wat je opdrachtgever wilt/verwacht. Zo zal de ene keer alleen PHP voldoende zijn en de andere keer moet je een combinatie van talen en technieken beheersen.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

17/02/2016 11:30:03
Quote Anchor link
Jordy R op 16/02/2016 17:17:20:
Nu ben ik alleen benieuwd aan welk niveau je als "Professional " moet voldoen.
ik weet aardig me weg in PHP, MySQL, HTML5, CSS3, Javascript, jQuery en Bootstrap.
maar is dit voldoende ?
Ik hoorde een jurist onlangs zeggen: "Juristen weten niks, maar zoeken alles op." Voor professionele ontwikkelaars geldt iets vergelijkbaars: het draait niet om de kennis die je paraat hebt, maar vooral om het resultaat dat je oplevert. Je kunt alle HTML-entiteiten en -attributen uit je hoofd leren, maar dat is geen garantie dat je een fatsoenlijke webpagina oplevert.

Je bent volgens mij pas een professional als je zelfstandig een business case of een technische vraag van een klant kunt oplossen. Standaardzaken zoals het bouwen van een login met accounts, van een databasegestuurd zoeksysteem en van een betaalpagina zouden daarbij gesneden koek moeten zijn. Je hebt die niet uit de mouw te kunnen schudden, maar je moet wel begrijpen hoe de puzzelstukjes in elkaar passen en aan het einde van de dag een veilig en foutloos werkende applicatie opleveren.
 
Aad B

Aad B

17/02/2016 21:01:28
Quote Anchor link
Het hangt er ook van af wat je zelf wilt doen als freelance programmeur. een business case of een technische vraag van een klant oplossen is wellicht het ultieme doel om als ervaren programmeur te bereiken maar je moet ergens mee starten. Probeer freelance opdrachten te krijgen waarbij je kan werken in een team. Je begint dan bijvoorbeeld als junior programmeur en je leert al doende in het team hoe projecten zoal doorlopen worden en je leert functioneren in teamverband. Er zijn zat recruiters die inzet zoeken voor teams. Werken in teams en met ervaren ontwikkelaars is leuk en leerzaam, ook als freelancer. Na wat jaren van ervaring opdoen kan je wellicht zelf opdrachten van begin tot eind op een zolderkamertje uitvoeren.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.