Stream tekst van en naar database met 1 http- en sql-request

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Eddy E

Eddy E

20/11/2019 19:37:25
Quote Anchor link
Ik heb op samentypen.nl een soort chatbox: 1 inputveld voor de invoer waarin leerlingen hun antwoord/tekst typen.
De andere leerlingen (en de leerkracht) zien deze tekst ook verschijnen.

Momenteel wordt dit invoerveldt nu om de seconde opgeslagen (dmv JSON via AJAX (met jQuery)) in de (InnoDB-)database.
Met dezelfde request haal ik ook op wat andere mensen (leerlingen) hebben getypt.
Dus 1 per seconde.

Gisteren waren we met 3 klassen tegelijkertijd bezig op onze school: 80 leerlingen + 3 leerkrachten die 1x per seconde opslaan en ophalen.
Maar tegelijkertijd waren nog 8 andere klassen bezig: 400 requests per seconde.... dat is dus al 480 requests per seconde waarin er dus 1 config.php geincluded wordt, database-connectie wordt gemaakt, 1 UPDATE-statement is en 1 SELECT-statement.
En dat 480x per seconde, voor een kwartiertje lang.

Inmiddels zijn er al scholen 'geblokkeerd' wegens DDOS-lijkende-dingen.

Hoe voorkom ik dit?
Is het mogelijk om één continue-stroom (stream) open te zetten per leerling? Die alsnog alles per seconde (of liever per halve seconde) opslaat en ophaalt?
Maar dan zonder steeds een nieuwe verbinding te maken etc?

Wellicht kan dit niet. Wellicht wel.
Zo wel: op welke termen moet ik zoeken?
STREAM AJAX werd hem niet.

PHP hulp

PHP hulp

11/12/2019 17:07:31

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

20/11/2019 19:53:33
Quote Anchor link
Een andere manier gebruiken, zoals een bericht enkel te pushen i.p.v te pollen.
Met NodeJS kan je dit prima doen.
Gewijzigd op 20/11/2019 22:22:30 door - Ariën -

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

20/11/2019 20:26:43
Quote Anchor link
Hier hebben ze Websockets voor uitgevonden. Even doorbijten, maar werkt dan vele malen soepeler dan constant staan te pollen ...
Gewijzigd op 20/11/2019 20:27:12 door Rob Doemaarwat

Eddy E

Eddy E

22/11/2019 21:47:52
Quote Anchor link
Thanks Rob.
Dit lijkt exact wat ik nodig heb.

Je moet maar net even op die term komen... Ik kan hier mee aan de slag voor nu!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.