super-admin "vast zetten" ?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 14:07:25
Quote Anchor link
>> Als je een SMS of IM binnenkrijgt weet je dat je daar meteen op moet reageren. Email gebruiken we ook nog voor dingen waar niet meteen op gereageerd hoeft te worden.

Je kan toch als onderwerp "ALERT!" of iets dergelijks instellen, zodat je weet dat je direct moet ingrijpen?
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 23:37:19
 
Willem vp

Willem vp

29/04/2014 19:34:47
Quote Anchor link
Ward van der Put op 29/04/2014 14:04:48:
>> Email gebruiken we ook nog voor dingen waar niet meteen op gereageerd hoeft te worden.

Waarom dan geen apart e-mailadres en een bell op de mailbox: ding-dong, you've got mail.

Dat is historisch zo gegroeid (het mechanisme is gemaakt in een periode dat smartphones nog niet bestonden) en ook nooit aangepast omdat daar weinig mee te winnen was. Ik kan bijvoorbeeld wel een apart email-adres aanmaken, maar als ik mijn telefoon instel dat hij geluid moet maken bij binnenkomende email, kan ik dat niet aan- of uitzetten per mailbox.

Voor iPhones kan ik nu wel push messages laten genereren, maar voor Android werkt dat weer heel anders. Ik zie het dus wel zitten om daar Telegram voor te gaan gebruiken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/04/2014 19:52:48
Quote Anchor link
Ah oké... nou als het gelukt is, laat je het dan even weten? Lijkt me wel leuk om te zien hoe zoiets werkt...
 
Willem vp

Willem vp

01/02/2015 13:35:01
Quote Anchor link
Het heeft even geduurd, maar het is me gelukt om het reproduceerbaar te maken. ;-)

Het mooie is, dat Telegram nu onderdeel is van de EPEL-repository (Extra Packages for Enterprise Linux), zodat je onder bijvoorbeeld CentOS de boel niet vanaf source hoeft te compileren. Wel moet je de EPEL-repository installeren. (Gebruik je Fedora, dan kun je deze stap overslaan.)
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
yum install epel-release

Daarna kun je Telegram installeren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
yum install telegram-cli

Nu komt het moeilijke deel: je moet achterhalen wat het numerieke userid is van de gebruiker. De manier van berichten versturen die ik hieronder beschrijf, werkt helaas niet met gebruikersnamen. Wellicht dat dat wel kan als je sockets of lua-script gebruikt, maar dat heb ik nog niet uitgezocht.

Start telegram:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
telegram-cli

Telegram vraagt nu om je telefoonnummer. Voer dat in inclusief landcode (dus +31612345678). Voer vervolgens de verificatiecode in die naar je telefoon is gestuurd. Nu is telegram-cli gekoppeld aan je Telegram-account.

Met het commando 'help' kun je een overzicht opvragen van alle commando's die je kunt geven. Dat zijn er best veel, maar we hebben er eigenlijk maar een paar nodig.

Om te beginnen moet je een overzicht opvragen van je contacten met het commando 'contact_list'. De namen die in het rood worden gegeven zijn de gebruikersnamen. Wel moet je spaties nog vervangen door underscores. Vraag nu met 'user_info' de gegevens op van de persoon aan wie je een bericht wilt sturen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
> user_info Ozzie_PHP
User Ozzie PHP updated photo
User Ozzie PHP updated name
User Ozzie PHP (#47114242):
        real name: Ozzie PHP
        phone: 31612346578
        offline (was online [2015/02/01 11:48:36])

Op de derde outputregel zie je het numerieke userid staan: #47114242. (Let op: dit is een fictief nummer en het zou zomaar kunnen dat het daadwerkelijk in gebruik is door een nietsvermoedend persoon. Ga er dus niet naar zitten spammen.)

Je kan testen of alles werkt door via de cli een bericht te sturen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
msg user#47114242 Dit is een testbericht

Er zou nu een bericht moeten komen op je telefoon. Het enige nadeel als je berichtjes aan jezelf stuurt, is dat je telefoon geen geluid zal maken dat er een nieuw bericht is binnengekomen. Dat betekent dus dat je regelmatig zelf zult moeten kijken, of de berichten moet versturen vanaf een andere Telegram-gebruiker. Als je twee telefoons hebt, zou dat geen probleem moeten zijn. ;-)

Met 'quit' kun je de telegram-cli verlaten.

Uiteraard wil je de berichten niet-interactief versturen. Dat kan door je commando's via de optie -e aan telegram-cli door te geven:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
telegram-cli -e "msg user#47114242 Dit is een testbericht"

En uiteraard kan dit ook via PHP:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
system('/usr/bin/telegram-cli -e "msg user#47114242 Dit is een testbericht"');
?>

De rest laat ik over aan je eigen verbeelding. ;-)
Gewijzigd op 01/02/2015 13:38:57 door Willem vp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 13:40:53
Quote Anchor link
Cool Willem! Ik gebruik zelf geen Telegram, maar dit zou een reden kunnen zijn om het wel te gaan gebruiken :-)

>> Uiteraard wil je de berichten niet-interactief versturen.

Wat bedoel je in dit geval met interactief?
 
Willem vp

Willem vp

01/02/2015 13:56:06
Quote Anchor link
> Wat bedoel je in dit geval met interactief?

Dat je zelf achter het toetsenbord moet zitten om commando's in te tikken.
 
John D

John D

01/02/2015 13:59:33
Quote Anchor link
Ook is het een aanrader om allerlei controle issues niet door apache/php op te laten lossen maar een onafhankelijk monitor en waarschuwingssysteem te bouwen met Python. Python is zeer goed met communicatie op je OS-processen en wanneer apache defect is en php dus niet beschikbaar kan Python je helpen met melden. Ook met Telegram-messenger: https://github.com/efaisal/pytg

Ik ben een fan van Python voor niet-web-gerelateerde processen. Eigenlijk wordt er in die zin veel te veel met php gedaan en is php niet voor lokale processen. (PHP=Personal Home Page??). Python is krachtig met MySQL en in cron kan je allerlei zaken eenvoudig oplossen.

Ik ga zeer zeker Telegram Messenger uitproberen met Python. Willem: Dank voor de Telegram opmerking!
Gewijzigd op 01/02/2015 14:03:58 door John D
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 14:08:12
Quote Anchor link
>> Dat je zelf achter het toetsenbord moet zitten om commando's in te tikken.

Ah, haha ... lol. Ik snap 'm ;-)

>> PHP=Personal Home Page??

Nope ... PHP = Pre Hypertext Processor

Wat ik gaaf zou vinden is een GRATIS sms service. Maar ja, daar zullen wel geen goede oplossingen voor bestaan. Zo'n Telegram oplossing is in ieder geval wel gaaf. En anders gewoon ouderwets mailen.
 
Aad B

Aad B

01/02/2015 14:20:19
Quote Anchor link
>> PHP=Personal Home Page??

YEP:

PHP development began in 1994 when Rasmus Lerdorf wrote a series of Common Gateway Interface (CGI) binaries in C,[6][11][12][13] which he used to maintain his personal homepage. He extended them to add the ability to work with web forms and to communicate with databases, and called this implementation "Personal Home Page/Forms Interpreter" or PHP/FI.

http://en.wikipedia.org/wiki/PHP
Pre Hypertext Processor is slechts een recursief acroniem van PHP=Personal Home Page
Gewijzigd op 01/02/2015 14:25:04 door Aad B
 
Bart V B

Bart V B

01/02/2015 14:25:19
Quote Anchor link
Effe een andere opmerking. :)
Vote for a awsome tutorial! ++++++

Dit is echt gaaf!

Ik ben ondertussen aan het kijken naar een ubuntu versie.
Maar loop even vast op het stukje van epel-release.
Die hoef ik als ik het goed begrijp niet te doen?
En kan ik gewoon met apt-get install telegram-cli installeren?
Het is even een vraag omdat ik mijn servertje niet wil vernaggelen.
 
Aad B

Aad B

01/02/2015 14:31:33
Quote Anchor link
Met een apt-get zal je vrijwel nooit je server vernaggelen. Je kan de install met apt ook weer ongedaan maken. Je kan de boel eerder vernaggelen met ongecontroleerd uitpakken van allerlei tgz's dan met apt. Gewoon doen dus. Als het met apt kan dan voer ik vrijwel altijd gewoon uit.
Gewijzigd op 01/02/2015 14:32:05 door Aad B
 
Bart V B

Bart V B

01/02/2015 14:35:04
Quote Anchor link
hehe... Onder de beginner noemer "werkt niet" werkt dat niet.
Maar ga nu deze even proberen:
http://technofaq.org/posts/2014/06/chat-with-telegram-buddies-the-geeky-way-with-telegram-cli/

EDIT
Het werkt wel met bovenstaande link alleen #id in de uitleg krijg je niet te zien.
Zelf compilen werkt een stuk beter.
Gewijzigd op 01/02/2015 18:08:11 door Bart V B
 
Willem vp

Willem vp

01/02/2015 14:37:43
Quote Anchor link
Ik ben niet zo'n Ubuntu-kenner, maar volgens mij zit Telegram niet in de standaard Ubuntu-distributie. Je kan hem natuurlijk altijd vanaf source compileren. Dat zou ongeveer als volgt moeten gaan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
sudo apt-get install libreadline-dev libconfig-dev libssl-dev lua5.2 liblua5.2-dev libevent-dev make
git clone --recursive https://github.com/vysheng/tg.git
cd tg
./configure
make

In de directory bin staat nu je telegram-cli. Die zou je nog kunnen kopiëren naar /usr/bin.
 
John D

John D

01/02/2015 14:41:58
Quote Anchor link
>>>>ik ben niet zo'n Ubuntu-kenner, maar volgens mij zit Telegram niet in de standaard Ubuntu-distributie???

Install Telegram (WhatsApp Alternative) in Ubuntu 14.04 / 13.10

add-apt-repository ppa:costales/unity-webapps-telegram
apt-get update
apt-get install unity-webapps-telegram
Gewijzigd op 01/02/2015 14:42:20 door John D
 
Bart V B

Bart V B

01/02/2015 14:42:14
Quote Anchor link
Ik had die optie ook gevonden Willem. ;)
Heb het met bovenstaande link geïnstalleerd dat ik al gedaan.
Nu even kijken of ik er wat uit krijg.
 
Willem vp

Willem vp

01/02/2015 14:57:37
Quote Anchor link
John D op 01/02/2015 14:41:58:
apt-get install unity-webapps-telegram

Volgens mij is dit alleen de GUI-versie en niet de CLI.
 
Bart V B

Bart V B

01/02/2015 15:30:51
Quote Anchor link
idd.. daar had ik niets aan. :)
begin even opnieuw..

Inmiddels opnieuw begonnen.
Downloaden, compilen, voila! Het werkt perfect.
In die bovenstaande link kreeg ik geen #id dus die heb ik er maar weer af gegooid.
Zenden, ontvangen werkt perfect. Nu nog de php kant maken.
Dit heeft mij echt blij gemaakt. Nogmaals hartelijk dank Willem VP!
Echt een topper!
Gewijzigd op 01/02/2015 18:10:11 door Bart V B
 

Pagina: « vorige 1 2 3



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.