table of div?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Willem vp

Willem vp

16/04/2013 12:55:47
Quote Anchor link
In het kader van een redesign-actie ben ik aan het kijken naar dit overzicht.

Momenteel staat het overzicht in een grote tabel en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit wat ik ermee moet doen. Ik zou de informatie in een tabel kunnen laten staan, maar ik zou de boel ook om kunnen schrijven naar een verzameling divs.

Wat vinden jullie: wat zou HTML-technisch het meest "netjes" zijn? Het gaat me dan niet over de gehele pagina (daar is in de nieuwe opzet niets meer van over ;-) ), maar specifiek over de tabel met file-informatie.

Een paar afwegingen die zomaar bij me opkomen:

1) Op dit moment wordt ruimte gecreëerd tussen de meldingen met behulp van een lege tabelregel; vind ik niet echt een heel nette manier. Op een tr kun je echter geen margins zetten, en ik wil het ook niet oplossen met padding, omdat in het nieuwe ontwerp sommige regels een achtergrondkleur krijgen, en dan valt het zo op dat die regels ineens een stuk hoger zijn. In een div-structuur kun je elke melding zijn eigen div geven en zijn de margins wel eenvoudig aan te passen.

2) In een div-structuur gaat het een heleboel floating divs geven, en ik heb gemerkt dat een klein foutje dan al kan zorgen voor een compleet vernaggelde pagina. Het overzicht wordt gegenereerd met XSLT en dingen die in een "normale" programmeertaal simpel zijn, zijn in XSLT vaak een uitdaging op zich. Daarnaast heeft XSLT de neiging om lege elementen self-closing te maken en de meeste browsers gaan beter om met een <td/> dan met een <div/>. Daar is wel omheen te werken, maar de stylesheet wordt daar niet per se beter leesbaar van.

3) Het aantal divs zou kunnen worden verminderd door sommige regels te spannen. Echter, om het aantal requests naar de server te verminderen wil ik de trendicoontjes (de rode/groene driehoekjes die aangeven of de lengte toe- of afneemt) implementeren met CSS-sprites en dat werkt weer niet in een span. Dat gaat dus toch een floating div worden. Of een div in een td...

Heeft iemand nog opmerkingen die ik mee kan nemen in deze overwegingen?
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 11:17:36
 
Erwin H

Erwin H

16/04/2013 12:59:38
Quote Anchor link
Volgens mij is het een opsomming, ofwel een lijst... om je nog een alternatief te schenken :-)
 
Kris Peeters

Kris Peeters

16/04/2013 13:16:27
Quote Anchor link
Een <table> is goed voor gegevens die je in MS excell zou openen. Gegevens die je zou kunnen sorteren; top 30-lijstjes; ...

Gaat het daar niet over? Dan is <table> niet wat je zoekt.
Elk argument dat te maken heeft met layout, margins, floating ... doen niets ter zake.

---

Zoals Erwin suggereert, kijk eens naar lijsten.
bv.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<dl>
  <dd> <span class="snelweg">A1</span> Hengelo - Amersfoort </dd>
  <dt class="beschrijving">tussen knp. Beekbergen en Apeldoorn-Zuid</dt>
  <dt class="vertraging">2 km langzaam rijdend verkeer</dt>

  <dd> ...

</dl>


De rest kan allemaal met css geregeld worden.
Zoek documentatie van <dl> op voor meer info...
 
Willem vp

Willem vp

16/04/2013 13:30:18
Quote Anchor link
Hmm, lijsten had ik inderdaad over het hoofd gezien als alternatief. ;-)
Zal eens gaan kijken of dat ook met sprites aan de praat kan krijgen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.