testen sql-injection

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lead React Developer

Dit ga je doen Als Lead React Developer zul jij je voornamelijk gaan bezighouden met: Het werken aan tal van uiteenlopende projecten waar gloednieuwe (web)applicaties van scratch af aan ontwikkeld worden met o.a. React (Native) en Drupal; Het aansturen van een team bestaande uit 5-6 talentvolle en gedreven ontwikkelaars; Het adviseren en meedenken over nieuwe (technische) oplossingen en te gebruiken tools/frameworks; Het meedenken over de architectuur en de juiste implementatiebeslissingen maken; De doorontwikkeling van huidige applicaties. Hier ga je werken Als je inderdaad een ervaren Lead React Developer bent die zichzelf graag nog verder wil ontwikkelen dan is het goed

Bekijk vacature »

.NET Developer C# VB

Samengevat: Deze werkgever is actief in software voor het matchen van vraag en aanbod van gebruikte auto-onderdelen. Ben jij een .NET Developer? Heb je ervaring met het ontwikkelen (REST) en integreren van webservices? Vaste baan: C# .NET Developer C# VB HBO €2.600 - €6.200 Wij ontwikkelen software om vraag en aanbod van onderdelen van personenauto's bij elkaar te brengen. Deze werkgever is een veelzijdige organisatie. Je werkt voor de eigen IT organisatie. Zij werken met moderne technologie en staan open voor innovatie. De branche van dit bedrijf is Automotive. Functie: Voor de vacature als .NET Developer Dordrecht HBO ga je

Bekijk vacature »

Lead C++ Developer

The role of Lead C++ Developer As Lead C++ Developer at KUBUS you will be responsible for the implementation design of requirements and the software architecture of the desktop applications of BIMcollab, our platform for 3D model validation and issue management aimed at improving the quality of 3D building design models. Better 3D models lead to better buildings, thus contributing to the sustainability of the built environment with smarter use of materials, less waste and energy-efficient buildings. A good user experience is of paramount importance to us; we go for innovation and quality in our development. In your role as

Bekijk vacature »

Web Developer

Bedrijfsomschrijving ENGIE Nederland is onderdeel van de beursgenoteerde ENGIE Groep. ENGIE is actief in 70 landen, met wereldwijd 150.000 medewerkers. Als groep is het de missie om bij te dragen aan de verduurzaming van de wereld. ENGIE Energie biedt energiediensten aan particulieren en grootzakelijk en gaat de uitdagingen van de energietransitie aan door het beschikbaar maken van duurzame energie, het streven de klimaatverandering tot een minimum te beperken, leveringszekerheid te bieden en zorg te dragen voor een verantwoord gebruik van de beschikbare resources. ENGIE Energie investeert daarom in hernieuwbare energiebronnen zoals zon, wind en bio-gas. Functieomschrijving Heb jij veel ervaring

Bekijk vacature »

Senior PHP developer/ Software Architect

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een ervaren PHP developer die zichzelf graag bezighoudt met zaken als architectuur en de algehele verbetering van structuren en standaarden. Het is eigenlijk meer operationeel als uitvoerend omdat je bezig gaat met zaken als het verder uitrollen en verbeteren van testautomatisering, codereviews, tickets en de doorloop hiervan en architectuurkeuzes. Mocht je hiernaast ook wat DevOps kennis meenemen is dit mooi meegenomen! Vanwege het kleine team maar de wereldwijde impact die zij leveren is er veel focus op kwaliteit. In deze functie werk je aan één van hun belangrijkste applicaties. Hierin werk je nauw

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »

Senior Node.js developer Digital Agency

Functie Door de groei van de organisatie zijn ze op zoek naar een Tech Lead. Als tech lead ben jij verantwoordelijk Als Back end Node.js developer kom je terecht in een van de 8 multidisciplinaire teams in het projectenhuis. Afhankelijk van jouw interesses, wensen en capaciteiten word je bij projecten en onderwerpen naar keuze betrokken. Als ervaren ontwikkelaar zul jij vaak leiding nemen in de projecten en in het team een aanvoerder zijn van technische discussies. Uiteindelijk wil jij natuurlijk de klantwensen zo goed mogelijk vertalen naar robuuste code. De projecten kunnen varieren van langlopende- tot kleinschalige trajecten. Voorheen werkte

Bekijk vacature »

Senior Front-end developer

Functie Als front-end developer ga je aan de slag voor verschillende klanten, waarbij veel rekening wordt gehouden met waar je woont (dit is altijd binnen het uur), en word er gezocht naar een organisatie die past bij jou. Zowel qua persoonlijke ambities als de technische aansluiting. De opdrachten duren gemiddeld 1 à 2 jaar maar dit hangt ook af van je wensen. Je werkt in een teamverband voor een klant en zult nauw samenwerken met zowel eigen collega’s als die bij de klant werkzaam zijn. Ze zijn op zoek naar een technische front-end developer die ruime ervaring heeft in één

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

SQL Database developer

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Developer (One Data)

Do you have experience with managing IT Teams in a service delivery organization? Are you keen to bring the team and our platform to a higher level? Then Nutreco has a very interesting role for you! As a One Data developer you are responsible for the management, running and functional use of our integration landscape and processes within Nutreco. Nutreco is using at this time BizTalk 2016, and Apigee for its API management, to be replaced by Azure Integration Services as of 2023. You will be part of a virtual teams of 11 people (own and outsourced) working in an

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je hier

Bekijk vacature »

Medior/senior Front-end developer

Functie Onder begeleiding van 3 accountmanagers waarvan er 1 binnen jouw expertise je aanspreekpunt zal zijn ga je aan de slag bij diverse opdrachtgevers. Hij of zij helpt je bij het vinden van een passende en uitdagende opdracht. Hierin houden ze uiteraard rekening met jouw situatie, ervaring en (technische) ambities. De opdrachten duren gemiddeld één tot 2 jaar. Hierdoor kun je je ook echt vastbijten in een project en als consultant impact maken. Naast de opdracht ben je regelmatig met je collega’s van de IT-afdeling om bijvoorbeeld onderlinge kennis te delen, of nieuwe trends te bespreken. Ook worden er regelmatig

Bekijk vacature »

Network Engineer (f/m/d) in Heidelberg

Network Engineer (f/m/d) The IT Services team operates and supports the IT infrastructure and services at EMBL headquarters in Heidelberg and at the laboratory’s sites in Barcelona and Rome. As part of IT Services, the Network team is responsible for managing and developing the network infrastructure in our data centres, on campus, and to our external network providers. As a leading scientific institution with highly data-intensive research, extensive data flows at and between the laboratory’s six sites and to the Internet, EMBL is connected to national and international scientific networks using state-of-the-art technologies from vendors including Cisco, Extreme Networks and

Bekijk vacature »

Java Developer / Sociaal domein

Dit ga je doen Nieuwbouw en doorontwikkeling; Beheer en wanneer nodig onderhoud; Bijdrage leveren in het functioneel- en technisch ontwerptraject; Analyseren van productie verstoringen; Meedenken over vernieuwingen en verbeteringen. Hier ga je werken De organisatie waar jij komt te werken focust zich op software development met een maatschappelijk tintje. De afdeling software ontwikkeling bestaat uit vijf verschillende scrum teams, met allen hun eigen focus gebied. Zo zijn er een aantal teams die zich focussen op specifieke applicaties, maar is er ook een team gericht op projecten. Binnen de organisatie staat innovatie en kwaliteit voorop. Een aantal applicaties draait nog op

Bekijk vacature »
Bas van de Ven

Bas van de Ven

06/02/2015 21:16:08
Quote Anchor link
Voordat ik mijn php code wil beveiligen op sql-injection wil ik eerst een injection uitvoeren zodat ik na de beveiliging het resultaat kan vergelijken. Ik ben niet van het klakkeloos overnemen van prepared statements. Zien is geloven en snappen.

Wat ik ook probeer, uit mijn tabel tbWeeg krijg ik binnen het eerste record (weegId = 1) het veld weegkg niet gewijzigd met ' update tblWeeg set weegkg = 44 where weegId = 1; //--
Niet in een textfield en niet binnen een url. Overigens nu heeft weegkg de waarde 14.

Na submitten van het textfield wordt de waarde uit dit textfield gestopt in een variabele dmv
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $spgewicht = $_POST['txtspnkg']; ?>


de query ziet er vervolgens zo uit :
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$query_schaap_bijwerken
= "UPDATE tblschapen SET speendm ='$spdatum', speenkg = '$spgewicht'
                              WHERE schaapId = $schaapId "
or die (mysql_error());
                mysql_query($query_schaap_bijwerken); ?>

Als ik $query_schaap_bijwerken in het script aanpas wordt het update-statement wel uitgevoerd na submitten. Ook als ik het update statement in de variabele $spgewicht stop.

Als ik het update statement in het textveld plak zie ik niets gebeuren. Wat ik met puntkomma en enkele en/of dubbele quotes ook probeer.

Is dit een teken dat mijn code al is beveiligd of kan iemand mij vertellen wat ik niet goed doe ?
Gewijzigd op 06/02/2015 21:18:45 door Bas van de Ven
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 22:42:24
 
Ivo P

Ivo P

06/02/2015 21:20:35
Quote Anchor link
ik kan je verhaal niet geheel volgen, maar ik neem aan dat je een post doet waarbij ook dat $schaapId wordt aangeleverd?

Klopt het dat er ergens in jouw code iets staat van

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $schaapId = $_POST['schaapId']; ?>


?

Dan stel ik voor om de <input name="schaapId"> te voor zien van de value

0 or 1=1

(ja, ook als die input hidden is, kan dat eenvoudig, maar misschien moet je hem voor de test even niet-hidden maken.)

Toevoeging op 06/02/2015 21:22:25:

los van het bewust proberen om de query verkeerd uit te laten voeren:

aangezien er sprake is van een gewicht, zou er ook sprake kunnen zijn van een lengte.

50cm is dan niet raar, maar iemand kan ook in inch of foot willen werken, en dan 3' invullen....
 
Bas van de Ven

Bas van de Ven

06/02/2015 21:43:13
Quote Anchor link
Klopt wat je zegt m.b.t. de variable $schaapId. Ook is dit veld idd hidden.

Wat ik als sql-injection wilde bereiken was een willekeurig update statement onderbreken (zie $query_schaap_bijwerken) door een ander update statement uit te laten voeren op een heel andere tabel. Nl. update tblWeeg set weegkg = 44 where weegId = 1; //--
Met jou voorstel heb ik ook een sql-injection bereikt. 1 veld in de hele tabel tblSchapen is nu voorzien van één en dezelfde waarde. Nu dan herstellen en moeilijker zien te maken d.m.v. een beveiliging.

Bedankt voor de hulp.
 
Ivo P

Ivo P

06/02/2015 21:59:42
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$query_schaap_bijwerken
= "
  UPDATE tblschapen
  SET speendm ='"
. mysql_real_escape_string($spdatum) ."',
      speenkg = '"
. mysql_real_escape_string($spgewicht) ."'
  WHERE schaapId = '"
. mysql_real_escape_string($schaapId) ."'
"
or die (mysql_error());
                mysql_query($query_schaap_bijwerken);
?>


of met prepared statements.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 00:07:48
Quote Anchor link
_real_escape_string() functies doen NIETS als er niets te escapen valt.

_real_escape_string() functies zijn geen toverformule die alles ineens goed en veilig maakt.

Quotes rond numerieke velden zetten (in combinatie met _real_escape_string()) is imo de verkeerde manier om met numerieke velden om te gaan. Het "werkt" wel, in die zin dat je query wellicht syntactisch correct is en "veilig" is, maar als je voor een id-veld "aap" invult doet je query niets, en dat schiet het doel toch een beetje voorbij.

Als je wilt/verwacht dat een veld een numerieke waarde heeft controleer hier dan op, en als deze controle niets oplevert voer de query dan in zijn geheel niet uit maar klaag dat je niet-numerieke invoer niet het juiste formaat had. Vervolgens is het wellicht een beetje loos maar imo wel goed voor de bewustwording in die zin dat je met DATA te maken hebt, en niet met SQL, om deze waarde te escapen met _real_escape_string() (maar zoals gezegd, doet dat niets). Je hoeft er dan ook niet over na te denken of iets wel of niet geescaped hoeft te worden.

Escape alle DATA-delen gewoon altijd met _real_escape_string(), en filter je invoer als je numerieke waarden verwacht... Numerieke velden hebben dan geen quotes nodig.

Wanneer je wel quotes gebruikt levert dit soms ook onvoorspelbare resultaten op. Als je namelijk vergelijkingen doet tussen numerieke waarden, en je zet hier quotes omheen, dan geldt de alfabetische sortering, en niet de numerieke sortering:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mysql> SELECT 213 > 35;
+----------+
| 213 > 35 |
+----------+
|        1 |
+----------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT '213' > '35';
+--------------+
| '213' > '35' |
+--------------+
|            0 |
+--------------+
1 row in set (0.00 sec)


Als je deze vuistregels hanteert, dan zijn je queries veilig. En dit komt eigenlijk weer op de universele regel filter input, escape output neer.

En for the love of all that is good and holy, gebruik mysqli of PDO.

Tevens: voor de correcte werking van _real_escape_string() functies is het van cruciaal belang dat je (op de goede manier) de juiste character encoding selecteert. Dit doe je met een _set_charset() functie, bij voorkeur direct na het maken van een connectie met je database.

Daarnaast is het met normale "query" functies in MySQL niet mogelijk om meerdere queries tegelijkertijd uit te voeren met één functie-aanroep. Bij mijn weten levert dat te allen tijde een query fout op, maar het lijkt mij verstandig om dit ook even te testen.
Gewijzigd op 07/02/2015 00:26:20 door Thomas van den Heuvel
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/02/2015 09:25:03
Quote Anchor link
>> Quotes rond numerieke velden zetten (in combinatie met _real_escape_string()) is imo de verkeerde manier om met numerieke velden om te gaan. Het "werkt" wel, in die zin dat je query wellicht syntactisch correct is en "veilig" is, maar als je voor een id-veld "aap" invult doet je query niets, en dat schiet het doel toch een beetje voorbij.

Een integer behandelen als een string is niet alleen onlogisch, maar ook nadelig voor de performance:

WHERE schaapId = '" . mysql_real_escape_string($schaapId) . "'"

De typeconversie van integers naar strings zit in de weg, vooral als je daarbij een JOIN krijgt op twee verschillende datatypen. Je kunt hier veel beter een cast naar een integer gebruiken:

WHERE schaapId = ' . (int)$schaapId
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 13:29:35
Quote Anchor link
Laten we het over types in PHP hebben :).

test.php?id=12

$_GET['id'] is ook een string... Alle data in $_GET en $_POST zijn strings.

Een typecast is ongewenst, omdat het een variabele probeert om te zetten naar een vorm die deze variabele mogelijk helemaal niet heeft.

test.php?id=aap

Jouw typecast zet $_GET['id'] om naar het cijfer 0.

In mijn aanpak moet je waarden waarbij je verwacht dat deze numeriek zijn controleren of deze ook daadwerkelijk numeriek zijn. Nog voordat je je query uberhaupt uitvoert. Een query die normaal resultaten geeft maar nooit iets oplevert is altijd een verspilling.

Een numerieke waarde hoeft niet per se van een numeriek type (bijvoorbeeld integer) te zijn. Daarnaast is deze eis nogal nutteloos als je deze pur sang integer vervolgens concateneert in een string... Zolang het format van de numerieke string maar klopt. En je hier vantevoren op controleert (input filtering).

Maar goed, dit werkt voor mij, is ondubbelzinnig, heeft heldere en eenvoudige regels, levert veilige queries op en respecteert in zekere zin de types van tabelkolommen (er worden immers geen quotes om getallen gezet). Het maakt mij niet zoveel uit wat je doet, zolang je maar begrijpt waarom.

Voor zover ik weet maken de types van variabelen pas echt uit als je gebruik maakt van prepared statements. Anders wordt je hele SQL-statement sowieso als string naar je database gestuurd.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/02/2015 13:50:05
Quote Anchor link
>> Laten we het over types in PHP hebben :).

Als je PHP gebruikt om SQL te formuleren, denk ik dat je het over types in SQL en MySQL moet hebben.

Je kunt in het Nederlands wel uitleggen hoe je iets in het Engels schrijft, maar niet zonder uit te gaan van de regels voor spelling en grammatica van het Engels natuurlijk.

Maar los daarvan: een JOIN op een miljoen schapen die links een nummer (integer) hebben en rechts een naam (string), is gewoon geen goed plan.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 14:38:12
Quote Anchor link
Ik denk dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Gaat jouw reactie over de database-opzet van de topicstarter? Of over het beveiligen van queries?

Natuurlijk moet je de regels van het spel (van zowel PHP als MySQL) in beschouwing nemen, dat is wat ik doe in mijn opzet, waarin ik probeer uit te leggen wat ik doe (en ook vooral waarom) om queries veilig te maken.

En als je aan het joinen bent op een tekstuele kolom kun je wel stellen dat er iets mis is met je database-ontwerp, maar het gaat hier over de beveiliging van queries, niet over de database-opzet.

Mijn voorbeeld met SELECT-statements (als je het daar over had) was bedoeld als illustratie om te laten zien wat er kan gebeuren als je overal maar klakkeloos quotes omzet als een soort van toverformule om dingen veilig te maken. Je query is dan mogelijk veilig(er) maar het kan ook ongewenste gevolgen hebben omdat de informatie op een andere manier geïnterpreteerd wordt dan de bedoeling was... Voor de duidelijkheid: ik ben er juist voor om quotes uit te bannen op plaatsen waar deze echt niet thuishoren.

Het gebruik van _real_escape_string() functies op die plekken is enkel bedoeld als een soort van bewustwording (en markering) van DATA-delen in je query, om het onderscheid tussen SQL en DATA nogmaals te onderstrepen en de denkstap die je anders elke keer moet maken (moet ik dit nu wel of niet escapen?) te elimineren.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/02/2015 14:51:11
Quote Anchor link
>> Ik denk dat we langs elkaar heen aan het praten zijn. Gaat jouw reactie over de database-opzet van de topicstarter?

De topicstarter vraagt naar SQL-injectie. SQL-injectie is mogelijk met een string, maar vrijwel onmogelijk met een integer.

Je hebt voor SQL-injectie immers een SQL-expressie nodig. Met enkel een integer kom je er niet.

Het advies om een integer te behandelen als een string is in meerdere opzichten geen goed advies. Als je integers nodig hebt maar ruimere strings accepteert, ondermijnt dat de beveiliging. En, zoals gezegd, lever je dan ook nog performance in.

Verder ben ik het wel met je eens natuurlijk: je moet verder kijken dan naar alleen de SQL-expressie met wat escapes.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 17:11:26
Quote Anchor link
Quote:
Met enkel een integer kom je er niet.

I see. Een string die een numeriek patroon heeft behandelen / gebruiken als getal is "not done", maar een niet-numerieke string typecasten naar een integer is a-ok. Okee dan :).

Quote:
Het advies om een integer te behandelen als een string is in meerdere opzichten geen goed advies.


Waar doe ik dit dan? Alles wat uit $_GET komt (of een ander superglobal array, for that matter) is al van het type string, zij het met een mogelijk numerieke waarde, waar je op moet controleren.

Quote:
Als je integers nodig hebt maar ruimere strings accepteert, ondermijnt dat de beveiliging.


Waar doe ik dit dan? Ik had al aangegeven dat er een controle *moet* plaatsvinden op de variabele als je een numerieke waarde verwacht. Deze controle doe je bijvoorbeeld met een regexp of filter_var(). Ik accepteer *precies* wat is toegestaan, en anders niets. Daarbij controleer ik het patroon, en niet zozeer het type. PHP is sowieso loosely typed dus ik snap niet dat er zo'n grote nadruk op het type moet worden gelegd als je een legitieme controle op het format doet.

Alleen als je PDO gebruikt maakt het type van je variabele echt iets uit.

Quote:
En, zoals gezegd, lever je dan ook nog performance in.

Het uitvoeren van een regexp / filter_var controle (input filtering) is nog altijd effficiënter dan het voor niets uitvoeren van een query die weliswaar syntactisch correct is, maar nooit een resultaat oplevert.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/02/2015 17:24:24
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 07/02/2015 13:29:35:
$_GET['id'] is ook een string... Alle data in $_GET en $_POST zijn strings.

Ja, nou en?
Is dat een voldongen feit?
Of ben je programmeur?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 17:36:36
Quote Anchor link
Quote:
Is dat een voldongen feit?
Of ben je programmeur?


Allebei. Het een sluit het ander niet uit.

Een typecast is gewoon de verkeerde oplossing voor het probleem, omdat deze mogelijk niet-toegestane invoer (?id=aap) omvormt tot iets wat wel toegestaan is ((int)$_GET['id'] == 0) maar wat vervolgens niets bruikbaars oplevert.

Het is gewoon een luie oplossing voor mensen die hun invoer niet willen controleren.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

07/02/2015 17:45:44
Quote Anchor link
Eens.

Het ging me ook om dat einde van de rit: er moet uiteindelijk een integer in die query, dus de cast (int) ligt daar meer voor de hand dan een functie voor een string-escape die een string oplevert.

Dat je daaraan voorafgaand méér controles uitvoert, spreekt voor zich. Upperbound en lowerbound om een bufferoverflow te voorkomen bijvoorbeeld.

Alleen een string escapen geeft schijnveiligheid. Zo heel oneens zijn we het helemaal niet, integendeel ;-)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

07/02/2015 19:38:56
Quote Anchor link
Quote:
Het ging me ook om dat einde van de rit: er moet uiteindelijk een integer in die query, dus de cast (int) ligt daar meer voor de hand dan een functie voor een string-escape die een string oplevert.

Ik snap ook wel dat dat niets doet, maar dat heeft een hele andere reden: dat doe ik om die invoer als DATA-deel (externe input) te markeren in je SQL-statement. Dit om het onderscheid DATA-SQL gewoon glashelder te houden en niet zozeer om veiligheidsredenen, de invoer zou met controles al veilig moeten zijn in dat geval.

Ook al is dat in dat specifieke geval dus niet nodig (je hebt je invoer al gecontroleerd of desnoods een typecast gedaan :)), je hoeft dan in ieder geval de overweging niet eens meer te maken of dat onderdeel wel of niet ge-escaped moet worden, je behandelt *alle* DATA-delen gewoon op één uniforme manier. Hiermee elimineer je een denkstap en kun je het ook nooit fout doen (een keer niet doen terwijl het toch verstandiger bleek te zijn om wel te escapen :)).

Ik heb er nog even over na zitten denken: SQL injectie is volgens mij vaak juist mogelijk omdat invoer onvolledig wordt gecontroleerd (gebrek aan input filtering). En andere security issues in PHP-applicaties vinden haar oorsprong mogelijk in het onvolledig of niet ontdoen van de speciale betekenis die bepaalde data in een bepaalde context kan hebben (gebrek aan output escaping).

Hypothetische stelling: als je je invoer goed en volledig zou filteren, zouden functies als _real_escape_string() niet eens nodig zijn :). (Discuss.... :S)

De oplossing met gebruikmaking van een typecast stuurt weg van het oorspronkelijke probleem waarbij bepaalde data een bepaald format zou moeten hebben (en daarbij heb ik het dus nog niet eens over het type van die data).

Bij mijn aanpak pas ik "filter input, escape output" zo vaak en zo volledig mogelijk toe, waarbij ik een groot bewustzijn voor mijzelf creeer van alles wat INPUT en OUTPUT is. Hierbij kan ik veel meer security-zaken samenvatten en op een uniforme manier tacklen. Dit gaat dus om een integrale aanpak, en voert verder dan het veilig(er) maken van mijn queries.

Quote:
Alleen een string escapen geeft schijnveiligheid.

Dat alleen is soms niet genoeg inderdaad. Een mooi voorbeeld daarvan (van hoe het niet moet) is PDO - ik ken developers die denken dat omdat ze van (gesimuleerde) prepared statements gebruik maken, ze daarom geen invoer meer hoeven te controleren. Sterker nog, ze zijn zich daarvan niet eens bewust dat ze dat niet doen... Ze snappen gewoon geen biet van de achterliggende materie. Je bent wat mij betreft dan niet veilig en netjes aan het programmeren, maar gewoon wat apentrucs aan het uitvoeren.

EDIT: dit dus:
Afbeelding
Gewijzigd op 07/02/2015 20:26:36 door Thomas van den Heuvel
 
Ivo P

Ivo P

08/02/2015 00:12:05
Quote Anchor link
Quote:
Hypothetische stelling: als je je invoer goed en volledig zou filteren, zouden functies als _real_escape_string() niet eens nodig zijn :). (Discuss.... :S)


Soms staat er heel legitiem een ' in een tekst.
Daar kan en mag je niet op filteren. Daar zul je dus altijd een escape op los moeten laten.

Het gaat daar dus niet eens om sql-injectie, maar gewoon om 'hoe voer ik een apostroph in'
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

08/02/2015 00:29:47
Quote Anchor link
Dat was niet het punt wat ik probeerde te maken. Wat ik bedoelde is, dat als er van tevoren een controle zou zijn, dat je dan vervolgens geen ongewenste karakters (die de controle/filter niet door zou moeten laten, obviously) hoeft te escapen of anderszins laat verdwijnen. Tis ook maar net wat je als "toegestaan" definieert he.

Deze stelling was ook min of meer als "grap" bedoeld, maar nu gaat er iemand serieus op in :(.

Damn...

Afbeelding
Gewijzigd op 08/02/2015 00:33:18 door Thomas van den Heuvel
 
Dos Moonen

Dos Moonen

08/02/2015 21:10:55
Quote Anchor link
"Is dit een teken dat mijn code al is beveiligd of kan iemand mij vertellen wat ik niet goed doe ?"
Je code is veilig van query stacking zolang je de MySQL extensie blijft gebruiken. Als je de MySQLi extensie gebruikt (wat je hoort te doen als je jezelf serieus wilt nemen) ben je veilig zolang je mysqli_multi_query() (of de OO versie) niet gebruikt.

Een andere tabel updaten gaat je niet lukken met, je kan wel $spgewicht injecteren en zo andere velden aanpassen.
Als $schaapId ook te beinvloeden is door de gebruiker kan hij/zij zorgen dat ALLES aangepast wordt.

Voorbeelden van SQL-injection zoals die strip zijn niet heel handig in combinatie met MySQL en het PHP-platform.

Interessant en gaat specifiek over MySQL:
https://www.blackhat.com/presentations/bh-usa-09/DZULFAKAR/BHUSA09-Dzulfakar-MySQLExploit-PAPER.pdf

Hopelijk is het nadat je dat allemaal verteerd hebt duidelijk waarom je de tabel tbWeeg niet aangepast krijgt.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.