Thumbnails: Opslaan of on-the-spot creëren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Gerben Jacobs

Gerben Jacobs

02/03/2009 23:52:00
Quote Anchor link
Ik ben bezig met een profielensite en nu zit ik te denken over de thumbnails van foto's.

Wat is handiger? Gewoon klein maken en opslaan of gewoon via GD klein maken en 'opvragen' on-the-spot?

Opslagruimte vs. Processorkracht..
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 00:16:17
 
Jelmer -

Jelmer -

03/03/2009 00:01:00
Quote Anchor link
Ik zou ze zelf on the fly maken, maar dan direct de thumbnails ergens in een cache/tmp mapje opslaan. En dan uiteraard iedere keer wanneer een thumbnail door je script wordt opgevraagd, eerst even kijken of die niet al in dat tmp-mapje staat, en of die actueel is.

Zo heb je de snelheid van de schijf, de ruimte heb je er waarschijnlijk wel voor. Want thumbnails maken kost relatief veel rekenkracht, zeker wanneer je een aantal bezoekers hebt kan het je server flink laten zweten. Echter door ze on the fly te doen hoef je niet zelf op te letten dat je ervoor zorgt dat er thumbnails geüpload of gegenereerd zijn.

Het is dan eigenlijk ook meer on-demand dan on-the-fly.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Gerben Jacobs

Gerben Jacobs

03/03/2009 00:14:00
Quote Anchor link
Ik snap ff niet wat je bedoeld.

Want in andere woorden, kan ik dan net zo goed bij het uploaden (ik ga alle foto's toch verkleinen tot een webformaat, denk rond 480 pixels) gelijk een thumbnail maken..

.. dan kom ik uit op de opslaan-op-schijf methode.
 
Jelmer -

Jelmer -

03/03/2009 00:21:00
Quote Anchor link
Dat kan. Maar dan heb je niet meer de vrijheid om te kiezen hoe je ze upload, want je moet er dan voor zorgen dat die thumbnails gegenereerd worden. Dus of je moet het genereren onderdeel maken van je upload-formulier, of je moet een knopje maken dat alle foto's scant, en kijkt of ze al een thumbnail hebben, mocht je foto's via FTP willen uploaden.

Als je ze on-demand genereert gebeurt dat automatisch (en gaat het minder snel fout?) Ook leuk is dat wanneer je ze on-demand genereert, iedere request voor een plaatje via PHP loopt. Dit is wat meer resource intensief dan direct door Apache zelf laten afhandelen, maar het geeft je wel controle over http headers (zoals Cache headers) en je kan bijhouden welke bestanden het meest worden gebruikt, en welke amper of niet meer. Zo kan je gemakkelijk weer de cache opschonen zo nu en dan wanneer je foto's hebt verwijderd.

Voor dat altijd langs PHP lopen zijn overigens ook oplossingen. Je zou Apache zo kunnen instellen dat hij zoekt naar een thumbnail in een bepaalde map, en als hij die niet vindt een PHP script aanroept (errordocument) en deze alsnog de thumbnail genereert, opstuurt als antwoord, en opslaat in de thumbnail-temp-map. Volgens mij is dit de meest ideale manier. Vrij simpel te bouwen, maar je moet wat instellingen uitzoeken en een goed htaccess bestandje weten te maken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.