Tijden veranderen
Je moet eens kijken vanaf 1 minuut 18. Die stellages in de winkel zijn nog precies hetzelfde! In al die jaren niks gewijzigd, haha. De dame in kwestie is wél een tikkie ouder geworden. ;-)
Hoe dan ook, wel raar eigenlijk dat mobiele telefoons toen bijzonder en vreemd waren. Vraag je je toch af wat we nu vreemd vinden, maar wat over 20 jaar de normaalste zaak van de wereld is.
bakelieten) telefoon in de straat.
Toen ik jong was hadden mijn ouders de enige (Gewijzigd op 08/01/2025 16:47:23 door - SanThe -

Je had ze ook in diverse soorten en maten:
Hierboven zien we de T65 voor op 'tafel', maar je had ook de W65 voor aan de wand, en de I65 voor inbouw in een bureau.

De W65 kom je nog wel eens tegen in oude panden waar zelden mensen aan het werk zijn, zoals centrales. In de KPN telefooncentrale van ons dorp zou er eentje hangen, maar volgens de monteur is deze niet meer in gebruik. En in de zendmast van de Gerbrandytoren hing er een jaar of 10 geleden ook nog zo een telefoon, inclusief stickertje met telefoonnummer erop. Ik zal eens kijken of ik deze een keer kan bellen... :')
Gewijzigd op 08/01/2025 18:18:46 door - Ariën -
- Ariën - op 08/01/2025 18:10:21:
En voor wie nog een oude draaischijf telefoon heeft (zonder * en # ) en met pulskeuze (**prrrr***) kon bij de PTT een upgrade halen om de draaischijf eraf te slopen, en een modulair toetsenbordje erop te zetten.
Echt niet, klanten mochten echt zelf niet hun toestel open schroeven en iets erin aansluiten.
PTT was een ambtelijke organisatie, ook nog in de die DTMF tijd. Ook was dat druktoetssetje niet geschikt voor elke centrale, het gaf namelijk geen pulsen af net als de kiesschijf. Doorgaans kregen alleen nieuwe aansluitingen op nieuwe centrales een toestel met druktoetsen. Ook dat meeluisterluidsprekertje niet, dat kon je aanvragen en dan kwam een monteur dat erop zetten.
Toevoeging op 15/01/2025 14:40:08:
Ozzie PHP op 09/01/2025 00:40:54:
Geinig. Nooit geweten dat ze modulair waren. Die smalle muurmodellen (onderste foto) heb ik nog nooit in die uitvoering gezien. Ik herinner me nog dat we op enig moment boven ook een telefoon hadden.
Dat smalle muurmodel is geen PTT product. Dat soort dingen waren vaak import uit de VS waar apparatuur veel eerder een vrije markt werd. In NL mocht je je geen vreemd toestelletje parallel op je lijn zetten. Dat betekende gewoon een schending van het (wettelijke) telefoongeheim want je kon dan beneden stiekum meeluisteren met boven. In de originele PTT toestellen zat een wisselcontact onder de haak waarmee de PTT een tweede toestel kon aansluiten. Was je met het tweede toestel boven aan het bellen en je pakte beneden op dan pakte je de verbinding af.....
Gewijzigd op 15/01/2025 14:31:43 door Aad B
Heerlijke tijden waren dat. Zo kon je ook het internet via de inbelverbinding saboteren door de hoorn op te nemen en wat letterlijke tegenspraak te geven aan de modemconnectie zodat de verbinding werd neergelegd. ;-)
Ook heb ik vroeger ontdekt dat ik op een toon kon fluiten die de telefooncentrale begreep. Op het moment dat ik een kiestoon hoorde, en ik van laag naar hoog floot kreeg ik de drie-tonige-fout-toon te horen (tu-duu-duuu). Ik vond mijzelf op jonge leeftijd toen erg briljant. ;-)
Ook kan ik mij nog een verhaal van heel vroeger herinneren dat de hoorn bij mijn ouders thuis niet op de haak lag, en dat onze lijn constant open stond. Blijkbaar was dat voor een paar dagen. Totdat plots opeens de telefoon begon te rinkelen, en er een PTT-medewerker door de hoorn begon te spreken. Het klinkt als een broodje-app verhaal, maar het lijkt toch waar. Op het KPN-forum heb ik dit nagevraagd, en omdat je onnodig capaciteit van de centrale gebruikte, kon een PTT-er ingrijpen op de lijn. Feitelijk zouden ze dus zelfs kunnen afluisteren in je huis op zo'n moment. Ik heb gehoord dat ze uiteindelijk ook een 'brultoon' op de lijn konden zetten totdat de haakverbinding werd verbroken. Ooit valt zo'n toon wel op.
Oh ja, met die oude relais-centrales kon je ook kortsluiting op je lijn veroorzaken. Als je de hoorn enkele keren achterelkaar snel op de haak gooide had je een dode lijn. na een paar minuten herstelde die zich weer. Als kind was ik mijzelf even rot geschrokken toen ik dat voor de grap deed.
Ik weet dat het bespreken van hacking op PHPhulp niet mag ;-)
Maar omdat dit nostalgische historie is, genaamd 'phreaking' is het we interessant om te linken naar de gedigitaliseerde archieven van hackersblad Hacktic (van de uiteindelijke oprichters van XS4ALL) en later Klaphek. https://klaphek.net/magazines.html
Uúúúúren aan leesplezier!
Gewijzigd op 08/04/2025 11:29:01 door - Ariën -
- Ariën - op 08/04/2025 11:17:47:
Met ingehouden adem de gesprekken van je zus met haar vriendjes afluisteren, totdat ze doorhad dat er wat gekraak en licht gehijg op de lijn was: "Aar! Leg die hoorn NU neer!". :-D
Licht gehijg? Daar waren toch de 06-nummers voor? :-D
Weet je hoe duur die waren ;-)?