Tips voor nieuwe monitor(s)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/06/2019 18:28:06
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben benieuwd met wat voor monitor(s) jij het liefste werkt. Waar heb jij goede ervaringen mee?

Momenteel gebruik ik een Samsung 21-inch scherm. Best een goed scherm, maar het zou wel wat groter mogen.

Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een 24-inch of een 27-inch scherm. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, werkt dat prettig?

Een alternatief zou ook nog kunnen zijn om in plaats van 1 scherm 2 schermen te gebruiken, bijvoorbeeld 2 schermen van 22-inch, maar ik weet niet of dat prettig werkt en of dat (handig) op m'n bureau past.

Mijn vraag: ik heb nu een 21-inch en wil naar iets groters. Wat raden jullie aan? Wat is een prettig formaat? En liever 2 kleinere schermen of 1 groter scherm?

En nog een allerlaatste vraag ... welke merken zijn goed? Ik wil een rustig, duidelijk en scherp beeld. Naast programmeren, zal ik het scherm ook gebruiken voor webdesign. Ik wil er ook een film op kunnen kijken, maar ben niet van plan om te gaan gamen.

Tips zijn welkom!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 07:44:57
 
Jan R

Jan R

22/06/2019 19:23:51
Quote Anchor link
Ik werk met 3X27" 2 X lg + 1 samsung
alle 3 full HD
Zou niet meer willen veranderen of het moet er nog 1tje meer zijn :)
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

22/06/2019 20:18:19
Quote Anchor link
Ik heb zelf liever 1 grote, dan 2 kleine. Met 2 (of meer) monitoren ga je in de breedte (zeker met die huidige "breedbeeld trend"), terwijl ik het fijn vindt als er juist in de hoogte wat meer ruimte is (meer regels code, en ook nog ruimte voor een "inspector" of zoiets onderin). Ook heb je bij 2 monitoren altijd zo'n harde scheiding in het midden. Venster liggen links *of* recht, maar niet in het midden. Bij een grote monitor ben je wat dat betreft wat flexibeler.

Overigens zie ik niet zoveel meerwaarde voor meerdere grote schermen. Je hebt dan toch echt een primair scherm, en een scherm waarvoor je echt je nek moet verrekken om er naar te kijken, of er zelf met je bureaustoel naar toe moet rijden om er lekker voor te zitten.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/06/2019 20:50:32
Quote Anchor link
Ik gebruik al jaren monitors van iiyama. Dat is een onderschat Japans merk met een fantastische beeldkwaliteit, zeker ook voor photoshoppen en dtp. En ze gaan niet stuk: je moet ze zelf bij het oud vuil zetten, wat na jaren ook pijn doet.

Op dit moment is het een 28 inch 4K monitor. Alweer 3 jaar oud. Voor televisiekijken vind ik dat eigenlijk te klein, voor de rest is het perfect. Ook voor gamen, met een responstijd van 1 ms. ;-)
Gewijzigd op 22/06/2019 20:50:52 door Ward van der Put
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/06/2019 00:27:19
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties!

@Ward van der Put

Voor mij is iiyama zeker geen onbekend merk. Ik weet nog dat dat vroeger (in de tijd toen monitoren nog een dikke beeldbuis hadden) heel vaak als beste merk werd genoemd. Ik weet echter niet of het die 'status' nu nog steeds heeft. Maar aangezien jij er goede ervaringen mee hebt, lijkt me dat zeker een goede optie die ik zal meenemen bij mijn overwegingen. Zo'n ander merk wat ook goed schijnt te zijn is Eizo. Dat ken jij denk ik ook wel.

Hoe bevalt 28-inch als formaat? Is het goed, of misschien wel te klein (of te groot)?

@Jan R

Heb je 3 27-inch schermen? Da's een hoop! Speel je daar games op?

@Rob Doemaarwat

Oké ... liever 1 groot scherm in plaats van 2 kleine. En welk formaat zou je dan adviseren?
 
Jan R

Jan R

23/06/2019 05:40:36
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 23/06/2019 00:27:19:
Bedankt voor de reacties!

@Ward van der Put

Voor mij is iiyama zeker geen onbekend merk. Ik weet nog dat dat vroeger (in de tijd toen monitoren nog een dikke beeldbuis hadden) heel vaak als beste merk werd genoemd. Ik weet echter niet of het die 'status' nu nog steeds heeft. Maar aangezien jij er goede ervaringen mee hebt, lijkt me dat zeker een goede optie die ik zal meenemen bij mijn overwegingen. Zo'n ander merk wat ook goed schijnt te zijn is Eizo. Dat ken jij denk ik ook wel.

Hoe bevalt 28-inch als formaat? Is het goed, of misschien wel te klein (of te groot)?

@Jan R

Heb je 3 27-inch schermen? Da's een hoop! Speel je daar games op?

@Rob Doemaarwat

Oké ... liever 1 groot scherm in plaats van 2 kleine. En welk formaat zou je dan adviseren?


Ik speel geen games behalve schaken en vooral programmeren
links de browser of het programma
midden de code
rechts de verkenner

Opgelet stel geen schermen boven elkaar. Héél slecht voor de nek. De bovenrand van het beeld zou nooit boven je ogen mogen uitkomen.
Werken in de breedte is weinig problemen omdat de draaibeweging meer met het lichaam gedaan wordt.

Jan
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

23/06/2019 09:15:32
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 23/06/2019 00:27:19:
Oké ... liever 1 groot scherm in plaats van 2 kleine. En welk formaat zou je dan adviseren?

Ik heb een 30", en die vult m'n blikveld redelijk goed.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

23/06/2019 11:11:49
Quote Anchor link
Ik heb 3 23" schermen die 90 graden gedraaid zijn, dus staand.

Soms draai ik er even 1 naar liggend, maar doorgaans werkt het perfect met 3 schermen staand naast elkaar.
De meeste documenten, e-mails en ook scripts passen er dan veel beter op zonder te scrollen.

Alleen niet alle websites 'snappen' het helemaal...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/06/2019 16:52:28
Quote Anchor link
@Jan R

"links de browser of het programma
midden de code
rechts de verkenner"

Ah oké ... da's wel grappig :-)

@Rob Doemaarwat

Ah oké ... hoe ver staat dat scherm van je vandaan dan? Is het niet erg hoog?

@Ramon van Dongen

"Ik heb 3 23" schermen die 90 graden gedraaid zijn, dus staand."

Oeh ... persoonlijk lijkt me dat niet echt prettig :-)


Meer tips qua merk/formaat en aantal zijn nog steeds welkom!
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

23/06/2019 17:58:13
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 23/06/2019 16:52:28:
Ah oké ... hoe ver staat dat scherm van je vandaan dan? Is het niet erg hoog?

Helemaal achterop het bureau = 63cm vanaf de voorkant, en dan vrij plat op het bureau = beeld begint 6cm boven het bureau oppervlak. De bovenkant zit dan nog ruim boven ooghoogte. Een eventuele "inspector" zit vrij laag, maar daar zit je toch niet de hele tijd naar te loeren. Daarnaast type ik "half blind" (met 2,5 vinger), dus ik zit toch al regelmatig naar beneden te kijken. Zoals gezegd vult het het beeld redelijk precies.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/06/2019 02:30:21
Quote Anchor link
Oké ... lijkt me best fors in vergelijking met mijn 21-inch scherm(pje) :-)
 
Jan R

Jan R

24/06/2019 06:53:01
Quote Anchor link
Momenteel op ibood https://www.ibood.com/be/nl/product-specs/50650/209236/lg-ultragear-full-hd-gaming-monitor.html
hopelijk mag ik dit hier vermelden. Anders verwijder maar het bericht
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/06/2019 11:14:14
Quote Anchor link
Ik zoek geen gaming monitor :-) Dit is bovendien een TN scherm en voor mijn doeleinden is dat niet echt ideaal.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2020 00:17:34
Quote Anchor link
Even een kleine schop omhoog ...

De aanschaf van een nieuwe monitor heeft even op een laag pitje gestaan, maar is inmiddels vrij concreet.

Waar ik het meest tussen twijfel is het volgende. Mijn huidige monitor is een 21 inch monitor. Vrij klein dus. Ik wil nu naar iets groters. Na een hoop lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat wanneer ik een 4k-scherm wil, ik een monitor van tenminste 32 inch zou moeten nemen, omdat op kleinere schermen (bijv. 27 inch) de ppi (pixels per inch) bij 4K dusdanig hoog is (163 ppi), dat de letters heel klein worden weergegeven waardoor je 'scaling' moet toepassen. Je moet dan bijv. scaling van 125% of (afhankelijk van hoe goed je ogen zijn) 200% toepassen, zodat alles weer leesbaar wordt.

Een mooie tussenvariant qua resolutie is Quad HD (QHD). Dit is een resolutie van 2560×1440 en op 27 inch resulteert dat in een ppi van 109. Hierdoor hoef je (hoogstwaarschijnlijk) geen scaling toe te passen en dat vind ik een groot voordeel.

Nu bestaat er ook nog Ultrawide Quad HD. Deze resolutie is 3440x1440 pixels. Om deze resolutie tot z'n recht te laten komen, heb je bij voorkeur een 34 inch monitor nodig. De ppi is dan 110, vergelijkbaar met de normale QHD op 27 inch.

Mijn vraag is nu ... wat zouden jullie doen ... een scherm van 27 inch, of een scherm van 34 inch? Mijn voorkeur neigt naar 27 inch, omdat ik denk dat 34 inch wel héél groot is en dat ik dan continu m'n hoofd moet draaien om iets te kunnen zien. Wat dat betreft lijkt 27 inch me wat aangenamer en toch een mooie sprong vooruit ten opzichte van m'n huidige 21 inch scherm. Maar wellicht heeft iemand hier toch een hele goede reden waarom ik een 34 inch zou moeten kopen (of juist niet!). Ik hoor het graag ...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/02/2020 00:34:16
Quote Anchor link
Ikzelf heb een 27" monitor draaiend op 2560x1440, en dat bevalt mij prima. Ik denk dat je met 34" echt veel met je hoofd staat te bewegen. Je kan eventueel er een tweede kleinere monitor naast zetten voor secundaire doeleinden, zoals muziek, een film of wat anders. Maar het is net wat je nodig vindt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2020 01:32:54
Quote Anchor link
>> Ikzelf heb een 27" monitor draaiend op 2560x1440, en dat bevalt mij prima. Ik denk dat je met 34" echt veel met je hoofd staat te bewegen.

Ah, kijk dat is top. En heb je wel het gevoel dat je met die 27 inch monitor genoeg ruimte hebt voor bijv. je editor en browser? Kun je die bijv. naast elkaar zetten? Is daar genoeg ruimte voor?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2020 11:46:31
Quote Anchor link
Ik werk ook met een 27 inch monitor. Ben je snel aan gewend :-)

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om te vragen hoe jullie de tweede (en derde) monitor hebben aangesloten en hoe dat werkt. Vliegt je muis gewoon van de linker naar de rechter monitor?
Als ik een videokaart heb met een HDMI connector én een VGA (of die andere hoe heet die ook alweer) kan het dan werken? Of kan het met een HDMI hub werken? Of moet ik aan een speciale grafische kaart?

Toevoeging op 03/02/2020 11:47:56:

p.s. Ik werk met Ubuntu
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/02/2020 12:08:47
Quote Anchor link
Een tweede of derde monitor is gewoon het verlengde van je bureaublad ;-)
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2020 12:15:13
Quote Anchor link
- Ariën - op 03/02/2020 12:08:47:
Een tweede of derde monitor is gewoon het verlengde van je bureaublad ;-)


Oke, maar hoe prop ik die twee kabels zo in mijn pc dat het werkt? Want de meeste hebben maar één HDMI aansluiting...
 
Ivo P

Ivo P

03/02/2020 12:19:48
Quote Anchor link
thuis gebruik ik voor 3 monitoren op mijn laptop de hdmi- en de VGA-aansluiting.
(voor 2 monitoren en het laptopscherm zelf).

Onder Windows kun je dan aangeven of het scherm gedupliceerd moet worden of uitgebreid. En als dat laatste: dan kun je aangeven hoe de monitoren ten opzichte van elkaar staan (zodat je muis een beetje logisch door de schermen schuift.

Op kantoor verbind ik de laptop middels een USB-C met een Samsung 24" monitor.
Die heeft zelf weer de mogelijkheid om het beeld door te lussen naar een 2e scherm door middel van een Display-Port kabel (of misschien ook wel hdmi)

Laptop laadt dan ook gelijk op via die usb-c kabel.

Het is wel van belang dat je laptop EN OS dat aan kan.
Heb gezien hoe een HP Elitebook dat niet lukte, maar een Probook wel (ging op de optie van beeld op 3 schermen)
En toen deed de Windows versie er volgens mij ook nog toe op de Elitebook.

Voor de Elitebooks hebben ze ook nog (dure) docking stations. Daarop zetten ze dan via 2 Display-Ports 2 monitoren.

*
Display-Port is een HP variant op HDMI. Volgens mij zo'n beetje dezelfde signalen, maar in een iets ander stekkertje
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2020 12:27:57
Quote Anchor link
Aha oke Ivo, dat klinkt allemaal nog niet al te simpel. Zou wel een tweede monitor willen koppelen maar om daar zowel hard als software voor aan te passen... Ben benieuwd of iemand nog tips heeft voor me.

Toevoeging op 03/02/2020 12:31:43:

Hoewel als het op een HDMI en VGA aansluiting zou kunnen werken... dan moet ik toch eens gaan experimenteren..
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.