Tips voor nieuwe monitor(s)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2020 14:11:36
Quote Anchor link
@Aar en @Frank

Is 27 inch groot genoeg? Kun je dan bijv. zowel je editor als browser tegelijkertijd naast elkaar open hebben staan? Heb je ruimte genoeg?
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 12:48:51
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

03/02/2020 14:47:01
Quote Anchor link
Ozzie ik heb deze monitor al twee jaar en ik ben er nog steeds heel blij mee. Het is overigens geen highend monitor maar ik ben toch geen gamer en film kijken doe ik op de tv. Het is bij mij puur voor desktop gebruik (90% web-development en 10% Office).

Ik denk wel als ik nu voor een Ultrawide (21:9) zou kiezen dat ik dan zou kijken naar een 34 inch monitor.

Toevoeging op 03/02/2020 14:53:05:

Ik zou nu kiezen voor een 34 inch ultrawide maar wel minimaal met een resolutie van 3440 x 1440!


Toevoeging op 03/02/2020 14:57:38:

2560 pixels in de breedte is namelijk toch wat aan de krappe kant met twee vensters naast elkaar. Je houdt dan namelijk 1280 pixels per venster over waar je de vensterranden en scrollbalk nog vanaf mag trekken. Deze website past daar net niet wel in... vandaar.

Ik had hem op 110% zoom staan ;-)
Gewijzigd op 03/02/2020 15:47:48 door Frank Nietbelangrijk
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/02/2020 16:34:01
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 03/02/2020 14:47:01:
...

Ik denk wel als ik nu voor een Ultrawide (21:9) zou kiezen dat ik dan zou kijken naar een 34 inch monitor.

Toevoeging op 03/02/2020 14:53:05:

Ik zou nu kiezen voor een 34 inch ultrawide maar wel minimaal met een resolutie van 3440 x 1440!

Ah oké, interessant. Ik twijfel dus precies tussen een 27 inch of een 34 inch monitor. Van de ene kant klinkt 34 inch aanlokkelijk precies vanwege de reden die jij aangeeft ... maar van de andere kant ben ik dan 'bang' dat ik heel de tijd m'n hoofd moet draaien en dat lijkt me niet bepaald fijn. Wat dat betreft zou ik denken dat 27 inch weer fijner is.

Iemand anders wellicht nog een toevoeging?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

03/02/2020 20:18:18
Quote Anchor link
Je argumentatie over de optimale ppi is precies verkeerd om.

Ozzie PHP op 03/02/2020 00:17:34:
Waar ik het meest tussen twijfel is het volgende. Mijn huidige monitor is een 21 inch monitor. Vrij klein dus. Ik wil nu naar iets groters. Na een hoop lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat wanneer ik een 4k-scherm wil, ik een monitor van tenminste 32 inch zou moeten nemen, omdat op kleinere schermen (bijv. 27 inch) de ppi (pixels per inch) bij 4K dusdanig hoog is (163 ppi), dat de letters heel klein worden weergegeven waardoor je 'scaling' moet toepassen. Je moet dan bijv. scaling van 125% of (afhankelijk van hoe goed je ogen zijn) 200% toepassen, zodat alles weer leesbaar wordt.


De kijkafstand bepaalt de optimale ppi. Dichtbij "in your face" zoals een smartphone vereist een hoge ppi, liefst 300 of meer.

Hoe verder de kijkafstand, hoe lager de benodigde ppi. Naarmate je een grotere monitor neemt, moet je er verder vanaf gaan zitten en wordt *dus* de gewenste ppi lager doordat de kijkafstand toeneemt.

Het 5K Retina-scherm van een iMac Pro is "maar" 27 inch en zou volgens jou redenatie "dus" een te hoge ppi hebben. Toch wordt dat algemeen beschouwd als een top-scherm...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/02/2020 11:38:16
Quote Anchor link
>> en zou volgens jou redenatie "dus" een te hoge ppi hebben

Dat is wat ik op internet lees. Het gaat hierbij niet om de kwaliteit, maar om de leesbaarheid. 5k en 27 inch is je ppi dusdanig hoog dat je softwarematige scaling moet gaan toepassen. En daarmee doe je eigenlijk het nut van die hoge resolutie teniet.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/02/2020 12:18:42
Quote Anchor link
Iemand nog tips?

27 inch monitor of toch een 34 inch monitor? Hoor graag jullie ervaringen ...

Mijn 2 belangrijkste vragen:

- biedt 27 inch genoeg ruimte?
- gaat 34 inch nekklachten opleveren? (wellicht overdreven, maar als ik m'n hoofd telkens zou moeten draaien lijkt me dat niet fijn)

Wat zijn jullie ervaringen???
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

05/02/2020 23:12:48
Quote Anchor link
Ik denk dat Ward gelijk heeft in het feit dat de kijkafstand bepaalt hoe (on)belangrijk een hoge pixeldichtheid is. Stel dat je een monitor hebt die een zeer hoge resolutie aankan én de monitor ook een hoge pixeldichtheid heeft maar dat je software hebt waarbij je de lettertype niet kunt vergroten (en die zijn er zat) dan kun je op een afstand van laten we zeggen 70cm (normaal bureaublad is 80 maar de monitor staat OP het bureau) waarschijnlijk de tekst amper lezen. Daarom staat deze website bij mij dus ook op 110%. Ik kan het dan makkelijk lezen zonder dat ik mijn ogen aan het pijnigen ben. En zoals ik eerder schreef kom je dan toch net een beetje werkruimte te kort ALS je twee vensters naast elkaar wilt weergeven wat juist met bepaalde handelingen wel handig is.

Ik zou zeggen probeer eens wat elektronica boeren een bezoekje te brengen en ga een aantal monitors bekijken. Probeer dan vooral wat websites uit die je regelmatig bezoekt zodat je een vergelijk hebt. Probeer dan ook je normale kijkafstand (70cm?) uit. Dat zorgt er denk ik wel voor dat je in ieder geval een goede keus in het formaat gaat maken. Misschien moet je afmetingen van de schermen ook eens opzoeken en dan met een meetlint eens kijken of dat allemaal een beetje gaat passen.

Toevoeging op 05/02/2020 23:13:09:

Deze website heeft weer de hik :-)
Gewijzigd op 05/02/2020 23:15:24 door Frank Nietbelangrijk
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/02/2020 11:43:19
Quote Anchor link
Even afgezien van de pixeldichtheid. Verwacht je dat op ongeveer 1 à anderhalve armlengte een 34 inch te groot zal zijn?

Ik neig op dit moment toch meer naar een 27 inch scherm. Ik lees namelijk de nodige reacties van mensen die zeggen dat 34 inch erg groot is. Soms lees ik zelfs dat mensen een 30 inch scherm al te groot vinden.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

06/02/2020 15:32:24
Quote Anchor link
Toen ik een 55 inch TV kocht zei iedereen die binnenkwam van jezus wat een televisie. Maar je bent er echt heel erg snel aan gewend en na een week denk je er helemaal niet meer over na. Zo zal het ook zijn als je nu een 34 inch monitor koopt maar binnen no-time is het weer normaal. Ik weet zeker dat je met een 27 inch ook blij gaat zijn aangezien het zowiezo een super upgrade is. Ik heb verder geen advies meer voor je. Het is tussen GROOT en SUPERWIDE denk ik. Een echt foute keus zit er niet tussen...

Ga zo een ding bekijken nogmaals ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/02/2020 16:48:31
Quote Anchor link
Oké, thanks :-)
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

08/03/2020 10:14:02
Quote Anchor link
Welke monitor is het geworden en waarom?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/03/2020 18:12:25
Quote Anchor link
Ik moet nog bestellen, maar op dit moment neig ik voor 99% naar een 27 inch monitor met een resolutie van 2560x1440 (QHD). Ik lees hier veel positiefs over. Waarschijnlijk hoef je dan ook niet softwarematig te upscalen en kun je gewoon de native resolutie gebruiken. Gezien de afstand tot de monitor denk ik dat dit voor mij de beste optie gaat zijn. Ik denk dat ik voor een Dell of een BenQ ga. Prijs daarvan ligt rond de 650 a 700 euro. Er zijn nog veel duurdere, maar denk niet dat ik dat nodig heb.
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.