Toenemen van waarde met tijd (MySQL/PHP5)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Nick Zwaal

Nick Zwaal

17/03/2011 11:05:19
Quote Anchor link
Ik vraag me af of het mogelijk is om een waarde in je MySQL toe te laten nemen met tijd, eventueel met gebruik van PHP om een formule op te stellen.

Een voorbeeld zou een browsergame zijn. Deze maken vaak gebruik van grondstoffen die afhankelijk van je gebouwen toenemen met de tijd. Ik kan hier weinig over vinden.

Een gedachtensprong van mij is dat de berekeningen in PHP verwerkt zijn in combinatie met een timestamp en dat bij elke refresh de timestamp wordt nagekeken en berekend wordt hoe veel toegevoegd moet worden aan de huidige poel t.o.v. de vorige timestamp en de huidige tijd.

Iemand ideeën?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 14:43:14
 
Kris Peeters

Kris Peeters

17/03/2011 11:19:40
Quote Anchor link
wat dacht je van de php functie
time()

Dat geeft je het aantal seconden dat is verstreken sinds
1 januari 1970, Greenwich
 
Nick Zwaal

Nick Zwaal

17/03/2011 11:33:17
Quote Anchor link
Ik zou waarschijnlijk time(now)-time('timestamp') nemen en kijken hoeveel het vermeerderd is. Dan m.b.v. een berekening de nieuwe waarde nemen.

Denk je dat het de beste optie is? Of zouden er nog meer opties zijn naast het gebruik van de timefunctie?
 
Ilker kulgu

ilker kulgu

17/03/2011 11:35:07
Quote Anchor link
Hier ben ik ook heel benieuwd naar.
Ik denk dat je het ook kan oplossen dmv een cookie te gebruiken waar dan een datum in staat.
Ben benieuwd naar oplossingen.
 
Nick Zwaal

Nick Zwaal

17/03/2011 11:38:19
Quote Anchor link
Cookies staan toch op de pc van de persoon zelf? Dan is de datum aanpasbaar en zou je kunnen frauderen.

Ik kan alleen de timestamp-mogelijkheid verzinnen maar ben erg nieuwsgierig naar andere opties.

EDIT: Ik ben een newbie, dus als ik iets fout heb stel ik positieve kritiek zeer op prijs ;)
Gewijzigd op 17/03/2011 11:38:52 door Nick Zwaal
 
Ilker kulgu

ilker kulgu

17/03/2011 11:57:52
Quote Anchor link
ik weet niet wat je precies wilt bereiken maar je kan wel een timestamp naar database laten schrijven en bij de volgende login het verschil van nu en datestamp laten berekenen en aan de hand daarvan een berekening maken.
 
Nick Zwaal

Nick Zwaal

17/03/2011 12:01:57
Quote Anchor link
Ilker kulgu op 17/03/2011 11:57:52:
ik weet niet wat je precies wilt bereiken maar je kan wel een timestamp naar database laten schrijven en bij de volgende login het verschil van nu en datestamp laten berekenen en aan de hand daarvan een berekening maken.

Dat is inderdaad het plan ;)

Ik vraag me af of er betere methodes zijn dan deze, omdat het script moet worden aangeroepen om een wijziging te krijgen. Nu lijkt me dat wel minder serverbelastend dan bijvoorbeeld om de 3 minuten een volledige aanpassing door de MySQL.

Tot nu toe lijkt het timestamp idee in ieder geval het slimst.
 
The Force

The Force

17/03/2011 12:12:43
Quote Anchor link
Timestamp is achterhaald, gebruik datetime en bijbehorende datetime functies. Zie http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/date-and-time-functions.html wat voor te gekke dingen je daar mee kan doen. Gebruik i.i.g. NOW() ("INSERT INTO tabel (kolom) VALUES (NOW())") om de huidige tijd in DB op te slaan.
 
Nick Zwaal

Nick Zwaal

17/03/2011 13:07:13
Quote Anchor link
Geweldig, dank je voor jullie reacties. Ik ga gebruik maken van de datetime functies :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.