Tonen van databases in Phpmyadmin

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wil Linders

Wil Linders

22/01/2020 10:58:16
Quote Anchor link
Beste forumdeelnemers.

Heb een website ontwikkeld, waar ik 8 subdomeinen heb gecreerd. Per subdomein heb ik een aparte database.

Wanneer ik via Directadmin inlog op mijn website omgeving en vervolgens op Phpmyadmin kreeg ik geen vraag om gebruikersnaam/password op te geven en werden alle 10 de databases (1 per subdomein) getoond.

Sinds 3 dagen wordt mij bij Phpadmin een gebruikersnaam/wachtwoord gevraagd en dan zie ik slects 1 database.

Volgens mijn webhostrings bedrijf is dit een veiligheidscheck en moet ik per database een gebruikersnaam/wachtwoord opgeven. Dit is voor mij onwerkbaar.

Kan iemand mij aangeven hoe ik weer een omgeving kan krijgen waarin alle databases getoond worden. Heb het idee dat mijn hosting bedrijf er zich makkelijk mee va afmaakt.

Voorheen zag ik echt alle databases en dit geloven ze niet.

Graag hulp

Alvast bedankt.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 11:11:28
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/01/2020 11:06:44
Quote Anchor link
Wat voor data wordt er opgeslagen?
Behoren alle subdomeinen bij dezelfde site/omgeving? En zo ja, waarom is er niet gekozen voor één enkele database?
Dit zou mogelijk veel netter kunnen en onderhouds-armer.

Om terug te komen op je vraag:
Ik neem aan dat elke database onder één en dezelfde gebruikersnaam en password bereikbaar kunnen zijn, en dan helpt de query: SHOW DATABASES al je databases zien.

Als ze echt per database een unieke MySQL-user willen hebben, dan ben ik benieuwd op welk lek ze doelen. Vraag daar anders eens naar... Het klinkt best als een duf beleid.
Gewijzigd op 22/01/2020 11:22:13 door - Ariën -
 
Wil Linders

Wil Linders

22/01/2020 11:29:19
Quote Anchor link
Ariën,

Bedankt voor de snelle reactie.

Alle subdomeinen horen bij 1 website. Ik heb ervoor gekozen meerdere databases aan te maken ivm. de hoeveelheid data,
bij zoek opdrachten vertraagt het de response.

Zal even verder onderzoek doen.

Bedankt
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/01/2020 11:31:30
Quote Anchor link
Ik denk dat alles prima in één database kan, en dat je beter de bottleneck kan oplossen om de vertraging eruit te halen. Databases kunnen echt gigabytes groot worden, als je er goed mee omgaat.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

22/01/2020 15:59:17
Quote Anchor link
Voor de individuele subdomeinen zou je aparte users kunnen aanmaken die enkel toegang hebben tot de database van dat subdomein (lijkt mij uit spreiden van risico/veiligheid ook beter). Voor beheer in phpMyAdmin door een "super user" zou je het zo in kunnen richten dat deze alle databases kan zien. Ik neem aan dat je ook een soort van "root" user hebt voor je account? Als beheerder/eigenaar zou je sowieso de mogelijkheid moeten hebben om al deze databases te zien lijkt mij, tenzij deze op een of andere manier op een specifieke manier gekoppeld zijn aan een subdomein?

Het hangt echt van de toepassing/applicatie(s) af of één of meerdere databases een oplossing is voor jouw situatie, dat is niet echt op voorhand zeggen.

Stel bijvoorbeeld dat je meerdere electronische leeromgevingen op een domein hebt staan middels subdomeinen. Dan kan het zeer handig zijn om alle administratie, content, cursussen etc. ook netjes gescheiden te houden. En als je dan een subdomein moet verhuizen is dat een kwestie van een database dumpen, contentdir zippen en enig maatwerk meekopiëren. Als alles dan op een grote hoop ligt dan wordt dat een stuk ingewikkelder omdat je dit dan op een of ander criteria uit elkaar moet gaan trekken. Daar zou je dan op zijn minst eenmalig een soort van export-routine voor moeten schrijven, maar dan moet alles ook zo opgezet (cursusstructuur, directories van content etc.) zijn. Als ik dan de keuze zou hebben tussen verschillende databases of één grote database dan zou ik het in dat geval wel weten wat ik kies.

Neemt niet weg dat de data in de databaseserver nooit te breed (veel databases met weinig inhoud) of te diep (weinig databases met veel inhoud) zou moeten worden.
 
Wil Linders

Wil Linders

23/01/2020 10:40:15
Quote Anchor link
Thomas,

Bedankt voor je reactie. ben geen genie in Phpmyadmin, dus ik moet even kijken of een superuser opzetten mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Wil Linders
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/01/2020 11:41:44
Quote Anchor link
Bij DirectAdmin kan je met je inloggegevens van je user al een als 'root' inloggen voor al jouw databases. Maar dat raad ik alleen aan voor onderhoud, als je echt in je website-applicaties wilt verbinden raad ik een aparte user aan, en mocht je site meerdere databases hebben, dan kan je die onder de zelfde gebruiker onderbrengen. De testomgevingen houd ik altijd gescheiden onder een aparte user.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.