Uitzoeken of een als bijlage doorgestuurde e-mail effectief verstuurd werd

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan R

Jan R

30/05/2021 07:18:47
Quote Anchor link
Hi

Iemand stuurde me een e-mail door als bijlage. Echter het origineel heb ik nooit gezien! Is er een mogelijkheid om te zien of de bijlage origineel wel werd verstuurd?

Ik heb even getest onder outlook. ik stelde vast dat de e-mails welke ik verstuurde eigenlijk geen headers hebben maar de e-mails welke ik ontvang wel. Ik ben Eechter niet zeker of dit 100% is.

Iemand info?

Jan
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 11:15:06
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

30/05/2021 13:20:34
Quote Anchor link
Je kan de ontvanger vragen of de bijlage erbij zat.

Ter controle zou de ontvanger een kopie van de bijlage kunnen terugsturen, die je dan kan vergelijken met wat je hebt gestuurd.

http://www.27bslash6.com/overdue.html
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/05/2021 16:44:50
Quote Anchor link
Als ik het goed begrijp (het is een beetje onduidelijk geformuleerd) heeft Jan een mail van iemand ontvangen. In die mail zit een bijlage. Die bijlage bevat een mail die eerder aan Jan zou zijn verstuurd, maar die Jan nooit heeft ontvangen. Correct?

Die mail in de bijlage zal zijn doorgestuurd vanuit de "verzonden items" map.

Als ik dan bij mezelf kijk, dan zie ik niet heel veel headers staan in een verzonden mailbericht.

Wat ik wel zie staan is:

- Het From adres (degene die de mail heeft verstuurd)
- Het To adres (waar de mail naartoe gaat)
- De datum (de dag, datum, tijdstip en tijdzone waarop de mail is verzonden)
- Message-id (een nummer gevolgd door het domein van de verzender bijv. [email protected])

Als de mail niet is aangekomen bij jou, dan zou de verzender als het goed is een 'undeliverable' mail daarvan moeten hebben ontvangen.

Terugkomend op je vraag ... je kunt controleren op de punten die ik hierboven noem. Ik heb geen idee hoe belangrijk die mail is, maar het enige waarmee je iets zou kunnen is denk ik het message-id. Ik vermoed dat dat wordt gegenereerd door de hostingdienst en in die zin te controleren zou moeten zijn bij de hostingdienst. Alleen ik vrees dat ze je niet zomaar informatie daarover zullen geven vanuit privacy-oogpunt.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

30/05/2021 21:01:19
Quote Anchor link
Waarom zou je informatie uit tweede hand, "van horen zeggen", vertrouwen?

Waarom heeft iemand je selectief alleen de tekst van de e-mail laten lezen en niet het hele e-mailbericht doorgestuurd?

Heb je eigenlijk wel het hele e-mailbericht ontvangen of is er iets weggelaten of juist toegevoegd?

Waarom vraag je de afzender van het origineel niet om een kopie van het origineel? Of gewoon om een inhoudelijke reactie?

(Mailservers geven berichten stapsgewijs aan elkaar door en voegen daarbij headers toe met datums, tijden en bestemmingen. Daarom is een bezorgd bericht uitgebreider dan het bericht dat je zelf hebt verzonden.)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

30/05/2021 22:52:31
Quote Anchor link
Ward van der Put op 30/05/2021 21:01:19:
Waarom zou je informatie uit tweede hand, "van horen zeggen", vertrouwen?

Waarom heeft iemand je selectief alleen de tekst van de e-mail laten lezen en niet het hele e-mailbericht doorgestuurd?

Jan R op 30/05/2021 07:18:47:
Iemand stuurde me een e-mail door als bijlage. Echter het origineel heb ik nooit gezien!

Volgens mij bedoelt Jan dat de afzender hem de originele mail (het hele e-mailbericht) heeft doorgestuurd als bijlage. Hij wil nu weten of die mail ook inderdaad naar hem verzonden is, omdat hij die niet heeft ontvangen.
 
Jan R

Jan R

31/05/2021 06:52:52
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 30/05/2021 22:52:31:
Ward van der Put op 30/05/2021 21:01:19:
Waarom zou je informatie uit tweede hand, "van horen zeggen", vertrouwen?

Waarom heeft iemand je selectief alleen de tekst van de e-mail laten lezen en niet het hele e-mailbericht doorgestuurd?

Jan R op 30/05/2021 07:18:47:
Iemand stuurde me een e-mail door als bijlage. Echter het origineel heb ik nooit gezien!

Volgens mij bedoelt Jan dat de afzender hem de originele mail (het hele e-mailbericht) heeft doorgestuurd als bijlage. Hij wil nu weten of die mail ook inderdaad naar hem verzonden is, omdat hij die niet heeft ontvangen.


Inderdaad ontvangen "ALS BIJLAGE" het "totale bericht". Ik kan zelf ook het bericht wijzigen als ik wil en bij het onderwerp re: bijplaatsen
Het eerste(of origineel) heb ik nooit gezien. Ik vind het ook niet in gmail terug.

Jan
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/05/2021 11:52:40
Quote Anchor link
Een bericht kan natuurlijk gemanipuleerd zijn.

Gaat het om iets heel belangrijks? Anders zou ik het gewoon laten zitten. Ik denk dat het heel lastig wordt om te bewijzen of het bericht wel of niet is verzonden. Dan is het zijn 'ja' tegen jouw 'nee'.
 
Thom nvt

Thom nvt

31/05/2021 13:10:19
Quote Anchor link
Sterker nog, een e-mail bericht kan zelfs "in flight" gemanipuleerd worden omdat het allemaal plain-text is.
In de praktijk zal dat echter niet echt vaak voorkomen.

In de regel komt mail altijd aan, tenzij:
Het doeladres niet bereikbaar is. In dat geval ontvangt de afzender een "undeliverable" melding.
Een storing is opgetreden in de ontvangende server waardoor het bericht verdwijnt voor het is afgeleverd (zeer onwaarschijnlijk bij GMail/Hotmail/etc.)

In alle andere gevallen komt het aan op het doelsysteem maar kan het nog zijn dat een spamfilter het blokkeert.
Dat betekent niet persé dat het bericht dan in de spamfolder komt, het kan ook zijn dat het een dusdanig zware classificatie krijgt dat het in zijn geheel tegengehouden word. Niet-matchende SPF gegevens kunnen daar een oorzaak van zijn.

Bewijzen of iets wel of niet verzonden is word erg lastig als je niet bij alle tussenliggende servers kan.
Het verzenden van e-mail (via SMTP) is een "fire-and-forget" proces. Het bericht word het internet op gerouteerd (richting de doelserver) en vanaf dat punt kun je als afzender niets zien.
Gewijzigd op 31/05/2021 13:10:44 door Thom nvt
 
Jan R

Jan R

01/06/2021 11:06:10
Quote Anchor link
Toch bedankt allemaal
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.