Vanuit een xp.raw image mbr naar harddisk kopieren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

08/10/2012 13:21:29
Quote Anchor link
Ik had een technische vraag waar ik zo snel geen antwoord op heb.
Mijn harddisk heeft het opgegeven dus xp opnieuw geinstalleerd, cdrom is ook kaduuk, kreeg een blue screen of death tijdens de installatie.

Nu had ik nog een een virtual disk image op een Linuxgebakje staan, deze heb ik gekloond naar een rawimage. Deze heb ik weer middels een mount -o loop,offset=32256 winxp.raw /opt/xp uit kunnen lezen via hetzelfde Linuxgebakje en naar usbdisk gecopieerd (ext2 gepartitioneerd daar vfat slechts tot 4GB aan kan.)

Nu heb ik een nieuwe schijf ntfs geformateerd maar die start niet op wegens een No bootable medium found. Ik heb het idee dat de Master Boot record mist, de sector die op de 1e 512 bytes van de schijf staat. Is er binnen Windows ergens deze MBR- info terug te vinden & zo ja, waar?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:33:37
 
Chris PHP

Chris PHP

08/10/2012 13:56:01
Quote Anchor link
Yoop Overmaat op 08/10/2012 13:21:29:
Ik had een technische vraag waar ik zo snel geen antwoord op heb.
Mijn harddisk heeft het opgegeven dus xp opnieuw geinstalleerd, cdrom is ook kaduuk, kreeg een blue screen of death tijdens de installatie.

Nu had ik nog een een virtual disk image op een Linuxgebakje staan, deze heb ik gekloond naar een rawimage. Deze heb ik weer middels een mount -o loop,offset=32256 winxp.raw /opt/xp uit kunnen lezen via hetzelfde Linuxgebakje en naar usbdisk gecopieerd (ext2 gepartitioneerd daar vfat slechts tot 4GB aan kan.)

Nu heb ik een nieuwe schijf ntfs geformateerd maar die start niet op wegens een No bootable medium found. Ik heb het idee dat de Master Boot record mist, de sector die op de 1e 512 bytes van de schijf staat. Is er binnen Windows ergens deze MBR- info terug te vinden & zo ja, waar?


Je hebt er een nieuwe schijf in gezet, en vervolgens NTFS geformatteerd. Logisch dat je deze melding krijgt. Het ligt niet aan je MBR, maar aan het feit dat er nog geen besturingssysteem op staat.

Je kunt via bijvoorbeeld hiren’s boot cd, de data van de stick terug kopiëren. Let wel dat je ook alle verborgen bestanden mee terug kopieert. Maar het beste is om imagex van Microsoft te gebruiken, om van de disk een juiste image te maken.

Ik weet niet of je met imagex bekend bent, maar misschien is het sneller (zeker beter!) om gewoon een clean install te doen, en eventuele data die op je schijf stond (nu op je stick) terug te kopiëren. Zo data kopiëren is niet aan te raden, aangezien veel dingen niet meer of niet goed kunnen werken let wel het is Windows he! ;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.