variabelen (type) benamingen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Infrastructure Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 12945 Introductie Our client is one of the most innovative companies within the Netherlands. Currently we are looking for an Infrastructure Platform Engineer. Within this role you will be developing the infrastructure. Functieomschrijving Within this role you are responsible in the development of our distributed data and compute platform infrastructure. You will design, develop and implement new features and fixes. Next to this you will integrate and configurate other packages that supports the development of tuning applications within the organisation. You will support customer sites remotely. Design and implement the

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij recent jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een erkende werkgever in regio Waalwijk zijn wij op zoek naar een back-end developer. Kennis of ervaring met C# & SQL is een must! Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten; Je bent verantwoordelijk voor de beheer en ontwikkeling van de software; Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om ze

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

Back end developer Python, PHP

Functie Jij als full stack ontwikkelaar zult komen te werken samen met 1 PHP ontwikkelaar een PO en een flexibele schil aan ontwikkelaars . Samen ga je ervoor zorgen dat de huidige producten doorontwikkeld worden. De marketplace is geschreven in PHP Laravel en in de front end React. De roostersoftware is ontwikkeld in Python in combinatie met React in de front end. Jij zult voornamelijk (lees 75%) werken aan de roostersoftware. Momenteel ligt de uitdaging in het feit dat de roostersoftware breder schaalbaar moet worden zodat het voor meerdere flexwerkers ingezet kan worden. Verder willen ze financiële koppelingen gaan maken

Bekijk vacature »

C#.NET/Unity Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de omgeving van Breda zijn wij op zoek naar een software ontwikkelaar. Dit bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van WMS Software (C#/Unity & SQL). Past dit bij jou? Lees snel verder! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je werkt aan innovatieve softwareoplossingen voor het verbeteren en/of vernieuwen van processen; Samen met 6 applicatieontwikkelaars hebben jullie de verantwoordelijkheid voor de uitbreiding en ontwikkeling van de webapplicaties; Het uitvoeren van updates/aanpassingen aan de huidig draaiende applicaties; Je bent een luisterend oor naar klanten en vertaalt hun wensen door naar bruikbare software. Bedrijfsprofiel Wie

Bekijk vacature »

Teamlead PHP Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de buurt van Middelburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde teamlead PHP developer met affiniteit met Symfony/Laravel. Een enthousiast persoon die het ontwikkelteam komt versterken met het aanpakken van uitdagende projecten. Ben jij op zoek naar een uitdaging waar je de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen en je eigen IT-team aan te sturen? Lees dan snel verder! Die ga je doen: Bijdragen aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de PHP based applicaties; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en de webshops in de tweede versie van

Bekijk vacature »

Als PHP developer bijdragen aan beter onderwijs?

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een PHP developer die mee gaat werken aan de (door)ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP), Vue.js en

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

Back End Developer

Als Back End developer bij KUBUS houd je je bezig met het ontwikkelen van de (web)applicatie en services van BIMcollab. Je hebt een focus op de back end van onze software, daarvoor werken wij hoofdzakelijk met C# en .NET. Wij hanteren een full-stack benadering, wat betekent dat je naast de back-end ook meehelpt bij andere onderdelen van de code. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein

Bekijk vacature »

PHP Software Developer

Functie omschrijving Op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen PHP? Lees dan snel verder! Wij zoeken een ervaren PHP developer die binnen een organisatie gaat functioneren als verlengstuk van de klant. Wij zoeken voor deze iemand die technisch complexe zaken met enthousiasme en plezier aanvliegt. Verder moet je instaat zijn om je tijd goed te managen omdat je aan meerdere projecten tegelijkertijd werkt. Je werkt met de nieuwste technieken en tijdens deze uitdaging werk je veel samen met de front-end developers van deze organisatie. Wij zoeken iemand die zichzelf graag uitdaagt en altijd de beste wilt zijn. Bedrijfsprofiel Waar ga

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Heb je kort geleden jouw HBO diploma ICT development behaald? Of zit je nog aan het begin van je carrière en heb je affiniteit met C#.NET? Voor een erkende werkgever in de omgeving van Oosterhout zijn wij op zoek naar een fullstack developer. Als C#.NET developer werk je samen met een vooruitstrevend team aan het ontwikkelen van maatwerk software voor klanten. Je hebt affiniteit met SQL, maar nog belangrijker is dat je kennis en ervaring hebt met C#.NET. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Het ontwikkelen van onze high-availability en high-performance backend; Je begint de dag rond 8:30

Bekijk vacature »

Full-stack developer

Als Full-stack developer bij KUBUS houd je je bezig met het ontwikkelen van de (web)applicatie en services van BIMcollab. Samen met je SCRUM team werk je aan zowel de front- als de back-end. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein genoeg om als individuele ontwikkelaar invloed uit te kunnen oefenen en echt het verschil te kunnen maken. Ons ontwikkelteam bestaat uit ruim 40 ontwikkelaars, testers, scrum

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Dit ga je doen Je richt je op het doorontwikkelen en herstructureren van het platform; Je werkt in teamverband en zelfstandig aan uitdagende projecten voor verschillende klanten; Softwareontwikkeling middels C# .NET; Je staat in contact met verschillende opdrachtgevers om de klantwensen te bespreken en deze vervolgens te ontwikkelen; Verbeteren van bedrijfsprocessen; Implementaties. Hier ga je werken Als .NET Developer kom je te werken in de regio van Lelystad bij een organisatie die met toonaangevende klanten uit heel Nederland samen werkt. De producten en diensten van de organisatie bereiken miljoenen Nederlanders. Hierbij komt een grote hoeveelheid informatie kijken en deze moet

Bekijk vacature »

Front-end developer (medior/senior)

Functie Het team bestaat uit een architect, fullstack developers, app developers, de product owner en projectmanager. Eenieder draagt vanuit zijn discipline bij aan een complete oplossing voor de klant. Uiteraard zul je hierin nauw samenwerken met je collega’s. Jij wordt verantwoordelijk voor de front-end implementatie en fungeert als lead op dit gebied binnen het team. Je kunt helder formuleren, ideeën uitdragen en overbrengen aan je collega’s. Qua technische stack is het vooral van belang dat je ervaren bent met Angular, HTML5, CSS en TypeScript. Verder is ervaring in NgRx, Bootstrap, BEM en Cypress een pré, evenals affiniteit met UX/UI Design!

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 16:40:56
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Regelmatig zie ik dat sommigen van jullie een variabele vooraf laten gaan door een type aanduiding, bijvoorbeeld i voor integer en a voor array.

$iNumber = 99;
$aNames = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Zelf heb ik dit nooit gedaan, maar ik vraag me af of ik dit wel of niet zou moeten doen. Zelf zou ik gewoon zeggen:

$number = 99;
$names = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Ik vind dit duidelijker lezen dan het 1e voorbeeld, maar als je verderop in je code de variabelen wilt gebruiken, dan kun je niet (aan de naam) zien om wat voor type variabele het gaat.

Ik ben benieuwd wie van jullie gebruik maken / maakten van type aanduidingen en wat jullie ervaringen zijn. Is het zinvol om type aanduidingen te gebruiken, of verstoort het juist de leesbaarheid van de code? Kortom... graag jullie ervaringen!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 10:06:11
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2012 16:50:39
Quote Anchor link
Ik gebruik het zelf niet, maar ik kan mij voorstellen dat het in bepaalde gevallen wel handig is.
 
Niels K

Niels K

26/01/2012 16:54:43
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Ik gebruik het niet simpelweg omdat ik het storend vind. Daarnaast, er is geen coding standard waar iedereen zich aan moet houden. Ook hierin geldt dus dat het een persoonlijke keuze is.

Dat is met veel dingen zo, bijv: Zet jij overal commentaar bij? Of alleen de functies, of alleen de classes of laat je aan de hand van de naam van een functie / class zien wat de functie / class doet?

Niels
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 17:02:04
Quote Anchor link
Ik gebruik het ook niet. Vind het storend, maar ook verwarrend. Een type kan wel eens wijzigen halverwege het script, moet je dan een nieuwe variabele aanmaken?

En bij bijv. $result = mysql_query('SELECT foo FROM bar'), noem je dit nu $rResult? Oké, het is een resource dus we gebruiken een r als prefix. Vervolgens besluit ik mysql te vervangen met PDO. Dan wordt er een object gereturned, geen resource. Moet ik dan alle variabele in het script aanpassen met $oResult?
Een array kan in PHP ook als object gebruikt worden. Moet ik dan $aNames of $oNames gebruiken?
Is een object wel een object, of wil ik dit als class type zien en moet ik er $cNames van maken?

Allemaal verwarrende omstandigheden.

De benaming hou ik gewoon zo duidelijk mogelijk. Als ik een array heb gebruik ik meervoud, bijv. $names. En bij alle andere omstandigheden enkelvoud, bijv. $name.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:04:42
Quote Anchor link
Thanks voor de reacties! Ik dacht dat het wellicht een coding standard was maar dat is dus niet zo. De tip om bij een array meervoud te gebruiken is een goede. Volgens mij doe ik dat vaak onbewust ook wel, maar daar ga ik voortaan zeker op letten. Thanks allemaal!
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:19:49
Quote Anchor link
Volgens mij is het veel beter om de scope van je variabelen zo klein mogelijk te houden. Dus korte(re) functies die een duidelijk doel dienen en niet je hele script achter elkaar plakken. Als de functies korter zijn en daarmee de variabelen dus een heel duidelijke scope hebben is het al duidelijk genoeg wat mij betreft. Zet er nog een juiste beschrijving bij en je hoeft je over dit soort dingen niet meer druk te maken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:29:59
Quote Anchor link
Kun je een klein voorbeeldje geven van wat je bedoelt Erwin. Hoe het volgens jou niet moet en hoe het volgens jou wel moet?
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:47:01
Quote Anchor link
Stel je hebt een script waarbij je eerst variabelen uit wilt lezen (uit GET, POST, SERVER, COOKIE etc), controleren en eventueel bewerken. Daarna maak je een database connectie om die gegevens weg te schrijven en nieuwe op te halen. Met die nieuwe doe je nog wat en tenslotte zet je dit in HTML en schrijft het naar de browser.

Dit hele geheel kan je natuurlijk allemaal achter elkaar zetten en zo een script bouwen van 1000 regels. Klinkt overdreven, maar het is de manier die de meeste mensen die hier om hulp vragen gebruiken.

Of, je kan voor elk onderdeel een stel functies (of objecten) schrijven die elk een deel van de functionaliteit voor hun rekening nemen. Zo krijg je dus vier hoofd functies (of objecten):
- inlezen, controleren en bewerken van de gegevens
- connectie met je database wegschrijven/ophalen van gegevens
- bewerken van je gegevens
- HTML pagina bouwen en naar de browser sturen

Op die manier hoeft je "pagina.php" niet heel erg lang te zijn en is het dus overzichtelijk wat je variabelen allemaal zijn. De functies/objecten die het echte werk doen kan je op eenzelfde manier opdelen. Hierdoor is het niet alleen veel makkelijker/duidelijker hoe alles werkt, het is ook nog eens veel makkelijker om code te hergebruiken.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

26/01/2012 18:56:59
Quote Anchor link
Het geven van prefixen aan een variabele is geen must. Dit komt voort uit de programeer wereld waarbij je verschillende controls op een form die op het zelfde item duiden een prefix geeft (de hongaarse notatie).
Ik vind het belangrijker om vars een duidelijke naam te geven, want om het voorbeeld van mysql_query aan te halen, dit geeft namelijk niet altijd een recource terug, maar bij update, insert ect queries een bool.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:34:52
Quote Anchor link
@Erwin: duidelijk, volgens mij is dat (basis)OOP wat je daar beschrijft ;) Daar ging mijn vraag alleen niet om. Het ging me er niet om hoelang de namen zijn, maar of je wel of niet "moet" aangeven wat het datatype is.

@Ger: wat bedoel je met Hongaarse methode? Ik dwaalde even af naat compleet andere gedachten, maar die hebben er waarschijnlijk op geen enkele manier iets mee te maken :)
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 19:47:06
Quote Anchor link
@Ozzie, nee, dat is niet basis OOP. Ik zeg namelijk bewust functies OF objecten. Het gaat niet om OOP, het gaat erom dat je niet teveel bewerkingen/functionaliteit in een stuk code probeert te proppen. Dat kan met objecten, dat kan met functies.
Als je het handig splitst worden je variabelen altijd maar in een klein deel van je code gebruikt en door de context waar ze in staan is het duidelijk wel type ze hebben.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:53:57
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt. Thanks voor de toelichting.

laatste vraag... maak je / jullie variabele namen altijd zo kort mogelijk?

bijv. je hebt een Class die heet User. Noem je je functie dan getUserName() of getName()? En in de functie zelf gebruik je dan $name of $user_name? Ik snap dat er geen standaard is, maar ben gewoon benieuwd wat jullie doen. Of bijv. gebruik je $db of $database? Ik schrijf zelf liefst alles voluit dus $database en $user_name.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

26/01/2012 19:55:05
Quote Anchor link
De Hongaarse notatie is het prefixen van variabel/functie namen adhv hun types.
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 19:56:53
Quote Anchor link
De Hongaarse methode ( of eigenijk notatie ) is precies wat je beschreef in je openingspost. M.a.w. het type aanduiding in je variabele zetten. Een Array wordt dus $aNames, een integer een $iNumber of een object referentie een $oDatabase of een boolean ( flag ) as $fSigned. Dat noemen ze ook wel de Hongaarse notatie. Ik gebruik het zelf niet, maar het is een standaard die je kunt volgen. Persoonlijk vind ik het erg storend en bovendien is het niet echt meer nodig. Tegenwoordig heeft elke fatsoenlijke IDE wel al een beeld bij het type en worden er direct exceptions gegooid als je een verkeerd type wil hanteren. In PHP maakt het bovendien niet uit want alle variabelen zijn gelijk in die zin. Een integer kan een string worden en een object referentie kan een boolean worden. Als het eerst een $iNumber was en later een string, heb je een notatie die niet overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud.

edit:

Voor class namen gebruik ik altijd camelcase. Classes beginnen altijd met hoofdletter, ik gebruik ook geen underscores ( _ ) in naamgeving tenzij het een aanduiding is van een private method. En methode namen worden voluit geschreven.

class User krijgt dus een veld genaamd $username, als ik een getter heb, word het GetUsername(){ return $this->username; }

Dus velden camelcase, de rest is allemaal leading capital camelcase. Alleen private methods krijgen een prefix met underscore dus _Reorganise(){}

Notatie lijkt veel op de gangbare notatie voor Java, persoonlijk mijn favoriete notatie. Enige verschil is dat ik private velden niet met een underscore begin, ik hou veel velden namelijk private en om steeds maar die underscore er tussen te moeten plakken vind ik ook zo onzinnig.
Gewijzigd op 26/01/2012 20:03:19 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:15:08
Quote Anchor link
Waarom gebruik je geen underscores in variabele namen, dus $user_name? (of is het woord normaal aan elkaar?). Maar jij zou dus bijv. doen $amountstockproducts ipv $amount_stock_products?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 20:17:45
Quote Anchor link
underscores vind ik persoonlijk erg lelijk in variabelen, en nee, $amountstockproducts zou dus $amountStockProducts worden. Alles is verder camelcase, alleen methode namen zijn camelcase terwijl ze ook beginnen met hoofdletter.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
public void GetAmountOfStockProducts () {
    return this.amountStockProducts;
}
Gewijzigd op 26/01/2012 20:18:39 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:20:03
Quote Anchor link
Ah zo... oke... ik gebruik wel underscores... maar vind hoe jij het doet ook wel mooi. Wat doet de rest?
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 20:25:32
Quote Anchor link
@Ozzie, username is 1 normaal woord.

Ook ik gebruik camelCase i.p.v. under_scores. Ik vind zo'n underscore niet mooi staan en camelCase typt iets sneller :) Ik zou dus $amountStockProducts schrijven.

Bij een Class genaamt User gebruikt ik geen $username maar $name. Waarom? Omdat het anders erg dubbelop is. Je hebt een gebruiker en die gebruiker heeft een naam. Als hij ook nog een nickname heeft (dus echte en bijnaam) dan zou ik wel gebruik maken van $name en $nickname.
Ik heb in OO alle properties zonder underscore, behalve als het geen echte eigenschap is. Als je een Gastenboek hebt heeft die als eigenschap $reacties (meervoud => array). Maar $_db is geen eigenschap van Gastenboek maar heb ik wel nodig in de code. Vandaar de _.

Verder gebruikt ik de Zend standaards. Dus classnamen beginnen met een hoofdletter, properties en methods met een kleine letter. Bij classnamen gebruik ik trouwens wel een underscore, vind ik wat makkelijker staan.
Dus dan krijgt je iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
    $user1
= WJ_User::byId(12);
    $user1Name = $user1->getName(); // beetje zinloos, slechts als voorbeeld
    
    $user2 = WJ_User::byId(43);
    
    $users = new Array( $user1, $user2 );
    
    foreach( $users as $user )
    {

      echo 'Hello '.$user->getName().PHP_EOL;
    }

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:31:36
Quote Anchor link
Oke thanks... haha, ben blijkbaar de enige die underscores gebruikt :D
 
Dos Moonen

Dos Moonen

26/01/2012 20:34:29
Quote Anchor link
Ik zelf gebruik geen hungarian notatie. Als ik er een van de twee zou moeten gebruiken zou dat app-hungarian zijn en niet system-hungarian. System-hungarian is wat er tot nu toe telkens langs is gekomen.
http://www.joelonsoftware.com/articles/Wrong.html
Lees dat hoe dan ook eens.

Ik gebruik geen underscore prefix in talen met visability (private, protexted etc.)
$amount_stock_products zou ik waarschijnlijk eerder $stock_size noemen.
In PHP gebruik ik liever geen CamelCase maar in JAVA weer wel aangezien JAVA consequenter is met benamingen dan PHP en daar CamelCase gebruikt wordt.
 
Aad B

Aad B

26/01/2012 20:38:33
Quote Anchor link
Underscores werden vroeger idd veel gebruikt, CamelCase is van nu en komt voort uit de java (niet javascript) wereld. Ook de type aanduiding/letter voorafgaand aan de variabelenaam is van vroegah.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.