variabelen (type) benamingen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Backend developer

Functie omschrijving Ben jij graag bezig met de back-end van applicaties? Zou je dit graag willen doen voor een kleine werkgever waar ook tijd is voor een drankje op zijn tijd? Je taken hierbij zullen bestaan uit: Gebruik maken van de volgende technieken: .NET (core), C#, SQL, XML, MVC, JSON, REST & SOAP API. Gebruik maken van de volgende tools: Visual Studio, GIT, Jira, Jenkins. Bovengenoemde technieken en tools ga je gebruiken om: Nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Wijzigingsverzoeken van klanten uitvoeren. Verzorgen van koppelingen tussen data. Bedrijfsprofiel Jouw nieuwe werkgever bevindt zich in regio Raamdonksveer en bieden oplossingen op gebied

Bekijk vacature »

Back-end PHP Software Developer - Juniorfunctie

Functieomschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Software Developer om ons team te versterken en mee te werken aan de ontwikkeling van eigen IOT-oplossingen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het bouwen van webapplicaties, apps en dashboards voor het uitlezen en managen van sensoren in machines. Je werkt nauw samen met een team van ontwikkelaars en engineers om de beste software-oplossingen te creëren. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je bent in deze rol verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van webapplicaties en softwaretoepassingen voor in-house ontwikkelde IOT oplossingen. Je werkt aan complexe databases en back-end

Bekijk vacature »

C# developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als C# Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the Year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Junior Front end developer

Functie Jij als developer gaat ons helpen onze producten verder te ontwikkelen en in te zetten in de markt. Op dit moment bestaat ons SaaS product uit 3 componenten die zowel los als in een pakket gekocht kunnen worden. Het gaat hier om een online kaartapplicatie, een workflow tool en een monitoring tool. Momenteel zijn wij 3 jaar geleden gestart met de ontwikkeling. De tech-stack waarmee we werken is voornamelijk Javascript, Vue.js en Python. Daarnaast gebruiken wij FaundaDB als database en werken we veel met GIS applicaties. De uitdaging die we momenteel hebben is dat we momenteel een intern team

Bekijk vacature »

Front End Ontwikkelaar (React)

In het kort Als front end developer ga je aan de slag met maatwerkprojecten voor onze klanten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een machine aan een database of het corrigeren van formulieren voor ingestuurde orders. Voorbeeld van zo’n project is Smart Link. De projecten waar je op ingezet kunt worden liggen binnen het technische domein waar jij als front end developer een grote rol speelt om samen met je back end collega’s de juiste oplossingen te leveren. please note that this particular role requires fluent Dutch language skills. Dit vind je leuk om te doen Het omzetten van designs

Bekijk vacature »

Medior C# Developer

Samen met het development team zorg je ervoor dat alle systemen achter de schermen vlekkeloos werken. Wat doe je als Medior C# Developer bij Coolblue? Als C# developer doe je regelmatig mee aan brainstormsessies over user experience, data en task flow met de UX Designer, Product Owner en Data Scientist in je team. Daarnaast schrijf je op zichzelf staande, consistente en testbare code die goed onderhoudbaar en toekomstbestendig is. Ook C# Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen Werken met verschillende soorten data-opslag, zoals Oracle of AWS. Problemen oplossen

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij in één van onze vier scrumteams. Met 30 ontwikkelaars werk jij aan de doorontwikkeling van ons core product. Ook werkt jouw team aan maatwerkoplossingen op aanvraag van de klant en op projectbasis. Wij vinden het erg belangrijk dat onze ontwikkelaars met plezier naar werk gaan. Een deel hiervan ligt uiteraard bij jezelf, als jij ontwikkelen niet leuk vindt, ben jij bij ons echt aan het verkeerde adres. Jouw team bestaat namelijk uit een groep gepassioneerde vakidioten die dit werk doen omdat dit eerst een hobby was! Daarnaast wordt er intern rekening gehouden met

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen development waar je komt te werken binnen een flexibel, jong en ondernemend bedrijf. Lees dan snel verder! Voor deze functie zoeken wij een C# .NET Developer die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Daarnaast begeleid je complexe projecten, wij zoeken iemand die altijd kansen ziet en waarbij het glas altijd half vol is. Voor deze functie zoeken wij een Developer met ervaring op het gebied van .NET die deze organisatie gaat versterken. Binnen de organisatie ga jij je vooral bezighouden met het verbeteren van

Bekijk vacature »

Senior Airport Developer ( System engineer)

De functie Nice to know (you) De nieuwe A-pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Als deze af is ligt er 4000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. En de toiletten? Die spoelen door met regenwater. we gaan ervoor: het creëren van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld. een toekomstbestendig en duurzaam Schiphol. Daar werken we elke dag hard aan in team Development & Sustainability. Jij bent regisseur, expert én aanjager van de ontwikkeling van Schiphol. Connecting your world Hoe maak je de ambities en doelstellingen van Schiphol concreet in een project? De waarde voor Schiphol naar eisen die

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Senior .NET developer

Functie Als Senior .NET ontwikkelaar ga jij aan de slag in ons Research & development team. Ons team bestaat uit 17 collega’s! Wij zijn momenteel druk bezig met het opzetten van een geheel nieuwe architectuur voor een nieuw product. Hierbij maken wij o.a. gebruik van VS2022 en .NET 6.0. Jouw functie is dan ook voornamelijk backend georiënteerd bij ons. Aangezien wij meetapparatuur ontwikkelen voor de chemische industrie is het ook erg belangrijk om kwalitatief hoogwaardige software te ontwikkelen voor de besturing hiervan. Verder ben jij verantwoordelijk voor het designen, implementeren en testen van nieuwe features. Ook zorg jij voor toekomstbestendige

Bekijk vacature »

Full Stack Developer

Ben jij een kei van een full-stack developer? Heb je ambitie om te groeien en jezelf te ontwikkelen binnen een ambitieus bedrijf? Gaat jouw hart sneller kloppen van transpilers of frameworks zoals Angular, Vue of React? Dan ben jij de persoon die wij zoeken! Voor onze opdrachtgever zijn wij op zoek naar een full-stack developer om onderdeel te zijn van een team dat bestaat uit gedreven developers. Ieders met hun eigen specialiteiten en kennis van de projecten en behoeften vanuit de product owners. We zoeken iemand die met zijn/haar huidige competenties en domeinen dit team wil begeleiden, stimuleren en tevens

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Psst hé jij daar! Op zoek naar een nieuwe uitdaging als developer? Wacht niet langer en reageer direct. In deze functie ga je bij een familiebedrijf werken als developer. Je gaat maatwerk software ontwikkelen met de Microsoft stack. Je gebruikt technieken als C#, ASP.NET en MVC. Je werkt in een leuk team van andere developers. Je krijgt veel vrijheid in je werk en kan flexibel werken. Dagje thuiswerken? Geen probleem! Daarnaast is er veel ruimte om écht mee te denken met het bedrijf en met de klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Vanaf

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Applicatieontwikkelaar

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Hybride. Kantoordagen in Utrecht, incidenteel in Apeldoorn Functieomschrijving: De afdeling IV – Generieke Voorzieningen – Interactie Online is onderdeel van de keten Interactie. De missie van de keten is: “het faciliteren van de interactie met alle burgers, bedrijven en hun vertegenwoordigers om hen in staat te stellen aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en aanspraak te maken op hun rechten.” De afdeling Interactie Online heeft een belangrijke bijdrage binnen deze keten. Dit door het ontwikkelen

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 16:40:56
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Regelmatig zie ik dat sommigen van jullie een variabele vooraf laten gaan door een type aanduiding, bijvoorbeeld i voor integer en a voor array.

$iNumber = 99;
$aNames = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Zelf heb ik dit nooit gedaan, maar ik vraag me af of ik dit wel of niet zou moeten doen. Zelf zou ik gewoon zeggen:

$number = 99;
$names = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Ik vind dit duidelijker lezen dan het 1e voorbeeld, maar als je verderop in je code de variabelen wilt gebruiken, dan kun je niet (aan de naam) zien om wat voor type variabele het gaat.

Ik ben benieuwd wie van jullie gebruik maken / maakten van type aanduidingen en wat jullie ervaringen zijn. Is het zinvol om type aanduidingen te gebruiken, of verstoort het juist de leesbaarheid van de code? Kortom... graag jullie ervaringen!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:02:03
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2012 16:50:39
Quote Anchor link
Ik gebruik het zelf niet, maar ik kan mij voorstellen dat het in bepaalde gevallen wel handig is.
 
Niels K

Niels K

26/01/2012 16:54:43
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Ik gebruik het niet simpelweg omdat ik het storend vind. Daarnaast, er is geen coding standard waar iedereen zich aan moet houden. Ook hierin geldt dus dat het een persoonlijke keuze is.

Dat is met veel dingen zo, bijv: Zet jij overal commentaar bij? Of alleen de functies, of alleen de classes of laat je aan de hand van de naam van een functie / class zien wat de functie / class doet?

Niels
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 17:02:04
Quote Anchor link
Ik gebruik het ook niet. Vind het storend, maar ook verwarrend. Een type kan wel eens wijzigen halverwege het script, moet je dan een nieuwe variabele aanmaken?

En bij bijv. $result = mysql_query('SELECT foo FROM bar'), noem je dit nu $rResult? Oké, het is een resource dus we gebruiken een r als prefix. Vervolgens besluit ik mysql te vervangen met PDO. Dan wordt er een object gereturned, geen resource. Moet ik dan alle variabele in het script aanpassen met $oResult?
Een array kan in PHP ook als object gebruikt worden. Moet ik dan $aNames of $oNames gebruiken?
Is een object wel een object, of wil ik dit als class type zien en moet ik er $cNames van maken?

Allemaal verwarrende omstandigheden.

De benaming hou ik gewoon zo duidelijk mogelijk. Als ik een array heb gebruik ik meervoud, bijv. $names. En bij alle andere omstandigheden enkelvoud, bijv. $name.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:04:42
Quote Anchor link
Thanks voor de reacties! Ik dacht dat het wellicht een coding standard was maar dat is dus niet zo. De tip om bij een array meervoud te gebruiken is een goede. Volgens mij doe ik dat vaak onbewust ook wel, maar daar ga ik voortaan zeker op letten. Thanks allemaal!
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:19:49
Quote Anchor link
Volgens mij is het veel beter om de scope van je variabelen zo klein mogelijk te houden. Dus korte(re) functies die een duidelijk doel dienen en niet je hele script achter elkaar plakken. Als de functies korter zijn en daarmee de variabelen dus een heel duidelijke scope hebben is het al duidelijk genoeg wat mij betreft. Zet er nog een juiste beschrijving bij en je hoeft je over dit soort dingen niet meer druk te maken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:29:59
Quote Anchor link
Kun je een klein voorbeeldje geven van wat je bedoelt Erwin. Hoe het volgens jou niet moet en hoe het volgens jou wel moet?
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:47:01
Quote Anchor link
Stel je hebt een script waarbij je eerst variabelen uit wilt lezen (uit GET, POST, SERVER, COOKIE etc), controleren en eventueel bewerken. Daarna maak je een database connectie om die gegevens weg te schrijven en nieuwe op te halen. Met die nieuwe doe je nog wat en tenslotte zet je dit in HTML en schrijft het naar de browser.

Dit hele geheel kan je natuurlijk allemaal achter elkaar zetten en zo een script bouwen van 1000 regels. Klinkt overdreven, maar het is de manier die de meeste mensen die hier om hulp vragen gebruiken.

Of, je kan voor elk onderdeel een stel functies (of objecten) schrijven die elk een deel van de functionaliteit voor hun rekening nemen. Zo krijg je dus vier hoofd functies (of objecten):
- inlezen, controleren en bewerken van de gegevens
- connectie met je database wegschrijven/ophalen van gegevens
- bewerken van je gegevens
- HTML pagina bouwen en naar de browser sturen

Op die manier hoeft je "pagina.php" niet heel erg lang te zijn en is het dus overzichtelijk wat je variabelen allemaal zijn. De functies/objecten die het echte werk doen kan je op eenzelfde manier opdelen. Hierdoor is het niet alleen veel makkelijker/duidelijker hoe alles werkt, het is ook nog eens veel makkelijker om code te hergebruiken.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

26/01/2012 18:56:59
Quote Anchor link
Het geven van prefixen aan een variabele is geen must. Dit komt voort uit de programeer wereld waarbij je verschillende controls op een form die op het zelfde item duiden een prefix geeft (de hongaarse notatie).
Ik vind het belangrijker om vars een duidelijke naam te geven, want om het voorbeeld van mysql_query aan te halen, dit geeft namelijk niet altijd een recource terug, maar bij update, insert ect queries een bool.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:34:52
Quote Anchor link
@Erwin: duidelijk, volgens mij is dat (basis)OOP wat je daar beschrijft ;) Daar ging mijn vraag alleen niet om. Het ging me er niet om hoelang de namen zijn, maar of je wel of niet "moet" aangeven wat het datatype is.

@Ger: wat bedoel je met Hongaarse methode? Ik dwaalde even af naat compleet andere gedachten, maar die hebben er waarschijnlijk op geen enkele manier iets mee te maken :)
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 19:47:06
Quote Anchor link
@Ozzie, nee, dat is niet basis OOP. Ik zeg namelijk bewust functies OF objecten. Het gaat niet om OOP, het gaat erom dat je niet teveel bewerkingen/functionaliteit in een stuk code probeert te proppen. Dat kan met objecten, dat kan met functies.
Als je het handig splitst worden je variabelen altijd maar in een klein deel van je code gebruikt en door de context waar ze in staan is het duidelijk wel type ze hebben.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:53:57
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt. Thanks voor de toelichting.

laatste vraag... maak je / jullie variabele namen altijd zo kort mogelijk?

bijv. je hebt een Class die heet User. Noem je je functie dan getUserName() of getName()? En in de functie zelf gebruik je dan $name of $user_name? Ik snap dat er geen standaard is, maar ben gewoon benieuwd wat jullie doen. Of bijv. gebruik je $db of $database? Ik schrijf zelf liefst alles voluit dus $database en $user_name.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

26/01/2012 19:55:05
Quote Anchor link
De Hongaarse notatie is het prefixen van variabel/functie namen adhv hun types.
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 19:56:53
Quote Anchor link
De Hongaarse methode ( of eigenijk notatie ) is precies wat je beschreef in je openingspost. M.a.w. het type aanduiding in je variabele zetten. Een Array wordt dus $aNames, een integer een $iNumber of een object referentie een $oDatabase of een boolean ( flag ) as $fSigned. Dat noemen ze ook wel de Hongaarse notatie. Ik gebruik het zelf niet, maar het is een standaard die je kunt volgen. Persoonlijk vind ik het erg storend en bovendien is het niet echt meer nodig. Tegenwoordig heeft elke fatsoenlijke IDE wel al een beeld bij het type en worden er direct exceptions gegooid als je een verkeerd type wil hanteren. In PHP maakt het bovendien niet uit want alle variabelen zijn gelijk in die zin. Een integer kan een string worden en een object referentie kan een boolean worden. Als het eerst een $iNumber was en later een string, heb je een notatie die niet overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud.

edit:

Voor class namen gebruik ik altijd camelcase. Classes beginnen altijd met hoofdletter, ik gebruik ook geen underscores ( _ ) in naamgeving tenzij het een aanduiding is van een private method. En methode namen worden voluit geschreven.

class User krijgt dus een veld genaamd $username, als ik een getter heb, word het GetUsername(){ return $this->username; }

Dus velden camelcase, de rest is allemaal leading capital camelcase. Alleen private methods krijgen een prefix met underscore dus _Reorganise(){}

Notatie lijkt veel op de gangbare notatie voor Java, persoonlijk mijn favoriete notatie. Enige verschil is dat ik private velden niet met een underscore begin, ik hou veel velden namelijk private en om steeds maar die underscore er tussen te moeten plakken vind ik ook zo onzinnig.
Gewijzigd op 26/01/2012 20:03:19 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:15:08
Quote Anchor link
Waarom gebruik je geen underscores in variabele namen, dus $user_name? (of is het woord normaal aan elkaar?). Maar jij zou dus bijv. doen $amountstockproducts ipv $amount_stock_products?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 20:17:45
Quote Anchor link
underscores vind ik persoonlijk erg lelijk in variabelen, en nee, $amountstockproducts zou dus $amountStockProducts worden. Alles is verder camelcase, alleen methode namen zijn camelcase terwijl ze ook beginnen met hoofdletter.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
public void GetAmountOfStockProducts () {
    return this.amountStockProducts;
}
Gewijzigd op 26/01/2012 20:18:39 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:20:03
Quote Anchor link
Ah zo... oke... ik gebruik wel underscores... maar vind hoe jij het doet ook wel mooi. Wat doet de rest?
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 20:25:32
Quote Anchor link
@Ozzie, username is 1 normaal woord.

Ook ik gebruik camelCase i.p.v. under_scores. Ik vind zo'n underscore niet mooi staan en camelCase typt iets sneller :) Ik zou dus $amountStockProducts schrijven.

Bij een Class genaamt User gebruikt ik geen $username maar $name. Waarom? Omdat het anders erg dubbelop is. Je hebt een gebruiker en die gebruiker heeft een naam. Als hij ook nog een nickname heeft (dus echte en bijnaam) dan zou ik wel gebruik maken van $name en $nickname.
Ik heb in OO alle properties zonder underscore, behalve als het geen echte eigenschap is. Als je een Gastenboek hebt heeft die als eigenschap $reacties (meervoud => array). Maar $_db is geen eigenschap van Gastenboek maar heb ik wel nodig in de code. Vandaar de _.

Verder gebruikt ik de Zend standaards. Dus classnamen beginnen met een hoofdletter, properties en methods met een kleine letter. Bij classnamen gebruik ik trouwens wel een underscore, vind ik wat makkelijker staan.
Dus dan krijgt je iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
    $user1
= WJ_User::byId(12);
    $user1Name = $user1->getName(); // beetje zinloos, slechts als voorbeeld
    
    $user2 = WJ_User::byId(43);
    
    $users = new Array( $user1, $user2 );
    
    foreach( $users as $user )
    {

      echo 'Hello '.$user->getName().PHP_EOL;
    }

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:31:36
Quote Anchor link
Oke thanks... haha, ben blijkbaar de enige die underscores gebruikt :D
 
Dos Moonen

Dos Moonen

26/01/2012 20:34:29
Quote Anchor link
Ik zelf gebruik geen hungarian notatie. Als ik er een van de twee zou moeten gebruiken zou dat app-hungarian zijn en niet system-hungarian. System-hungarian is wat er tot nu toe telkens langs is gekomen.
http://www.joelonsoftware.com/articles/Wrong.html
Lees dat hoe dan ook eens.

Ik gebruik geen underscore prefix in talen met visability (private, protexted etc.)
$amount_stock_products zou ik waarschijnlijk eerder $stock_size noemen.
In PHP gebruik ik liever geen CamelCase maar in JAVA weer wel aangezien JAVA consequenter is met benamingen dan PHP en daar CamelCase gebruikt wordt.
 
Aad B

Aad B

26/01/2012 20:38:33
Quote Anchor link
Underscores werden vroeger idd veel gebruikt, CamelCase is van nu en komt voort uit de java (niet javascript) wereld. Ook de type aanduiding/letter voorafgaand aan de variabelenaam is van vroegah.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.