variabelen (type) benamingen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Senior developer (PHP en VB.NET)

Functie De development afdeling bestaat uit 2 teams. Het productteam (10 developers) is verantwoordelijk voor verschillende applicaties met als doel om zoveel mogelijk te automatiseren en uit te werken tot standaard software. Met diverse Solutions Architecten en ervaren developers denken ze voortdurend mee met hun klanten en bouwen ze de basis van het uiteindelijke maatwerk dat wordt geleverd. Hiernaast hebben ze een maatwerk/projectteam. Dit team bestaat momenteel uit 8 developers (junior tot senior) en is verantwoordelijk voor het maatwerk in hun klantprojecten. Momenteel zijn ze op zoek naar een senior developer die aan de slag gaat in het productteam. Hierin

Bekijk vacature »

Klein team zoekt grote fullstack .NET developer to

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever is marktleider in de Benelux en is Europees ook al aardig aan de weg aan het timmeren. Ze voorzien technische winkels van apparatuur om producten een langer leven te geven. Hiermee reduceren ze flink wat CO2 uitstoot en dat is natuurlijk goed voor iedereen! IT speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering en de applicaties zijn van goed niveau. Als fullstack .NET developer ga jij je bijdrage leveren aan het verder verbeteren van de applicaties en de interne processen. Ze zijn nu met ruim 50 medewerkers in totaal en de afdeling development bestaat uit een 5tal developers.

Bekijk vacature »

Senior Front-end developer

Functie Als front-end developer ga je aan de slag voor verschillende klanten, waarbij veel rekening wordt gehouden met waar je woont (dit is altijd binnen het uur), en word er gezocht naar een organisatie die past bij jou. Zowel qua persoonlijke ambities als de technische aansluiting. De opdrachten duren gemiddeld 1 à 2 jaar maar dit hangt ook af van je wensen. Je werkt in een teamverband voor een klant en zult nauw samenwerken met zowel eigen collega’s als die bij de klant werkzaam zijn. Ze zijn op zoek naar een technische front-end developer die ruime ervaring heeft in één

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Senior .NET Developer I goed salaris en deels thui

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is al ruim 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van software ontwikkeling, met drie kantoren in de Randstad, waaronder Alphen aan den Rijn. Zij richten zich op het bouwen van IT-oplossingen die ervoor zorgen dat de productiviteit van klanten te allen tijden optimaal is. Hiervoor neemt jouw nieuwe werkgever het volledige ontwikkelproces tot haar rekening; van het eerste gesprek om de klantwensen in kaart te brengen, tot aan het uiteindelijke onderhoud van de opgeleverde oplossing. In totaal werken er inmiddels bijna 200 gemotiveerde IT-ers binnen deze organisatie. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35. Het

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Als Java Developer ben je verantwoordelijk voor: Het ontwikkelen van nieuwe en bestaande webservices; Het uitbreiden van functionaliteiten binnen de producten- en dienstenportefeuille; Het werken aan gegevensuitwisseling met bijvoorbeeld SOAP; Testen van frameworks met gebruik van UNIT en Selenium. Hier ga je werken De organisatie waar je komt te werken is een semi-overheidsinstelling, gesitueerd in Utrecht en zorgt voor een goede samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties. Het is een familiaire club die gaat voor kwaliteit en langdurige relaties. Zo zorgen zij ervoor dat er op grote schaal vertrouwelijke informatie tussen verschillende overheidsinstellingen wordt uitgewisseld. Hun werk zorgt

Bekijk vacature »

Senior Mobile Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Senior Mobile Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

Randstad B.V.- Freelance Senior Fullstack Develope

Startdatum: 01.05.2023 Richttarief: € 75,00 - €85,00 Duur van de opdracht: 1 jaar Uren per week: 40 Werkmodel: Hybride, dinsdag en donderdag aanwezig op kantoor in Diemen en meer wanneer dit nodig is. Functieomschrijving: De ideale kandidaat gaat onderdeel uitmaken van een junior team binnen het foundation domein. Vanuit het foundation domein werkt dit team samen met andere foundation teams en teams uit het online domein (professionals B2B en B2C) voor het bouwen en integreren van HRM functionaliteiten (verlof en benefits) in de persoonlijke portal van Interim Professionals. Er is meer backend werk dan frontend, maar kandidaat moet beiden leuk

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Je ontwikkelt innovatieve, maatschappelijk belangrijke applicaties; Je implementeert nieuwe features; Je gaat in gesprek met eindgebruikers en designers om de applicaties continu te finetunen; Je draait mee in een professionele Agile/Scrum omgeving. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de omgeving van Amsterdam. Ze staan zeer goed bekend in de markt door hun innovatieve dienstverlening op IT gebied en hun gepassioneerde werknemers. Voor hun inspanningen op het gebied van IT hebben ze meerdere prijzen gewonnen! Onze klant is onderdeel van een Corporate werkgever en heeft zelf 300 mensen in dienst. Om

Bekijk vacature »

Belastingdienst - Freelance Senior Applicatie ontw

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Functieomschrijving: We verwachten van je, dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Ervaring hebt met Agile/Scrum-werken en je thuis voelt in een Agile omgeving; Een aandeel levert aan het scrumproces en in de SAFe-releasetrain; Zelfstandig werkt in een scrumteam en intensief de samenwerking op zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Ervaring meebrengt met het schattten en inplannen van taken tot en met het testen en demonstreren van de opgeleverde functionaliteit; Collega’s in je

Bekijk vacature »

Developer Full Stack

Functie omschrijving Developer gezocht! Ben jij een enthousiaste developer die graag wil bijdragen aan ontwikkelingen binnen een mooie organisatie? Solliciteer dan snel. Wij zijn op zoek naar een Full Stack Developer uit de regio Nijkerk die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van een SaaS applicatie. Je moet beschikken over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal aangezien je samen met de klant gaat werken. Bedrijfsprofiel Je komt te werken binnen een echt familiebedrijf dat al sinds 1925 actief is binnen de FMCG branche. Het bedrijf heeft 40 medewerkers en er heerst een platte communicatiestructuur waarbij

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Software Developer PHP JavaScript Python HBO SQL

Samengevat: Wij zijn een softwarebedrijf voor Autodealers. Ben jij een Medior of Senior Software Developer? Heb je ervaring met PHP, JavaScript of Python? Vaste baan: Java.Developer Software HBO €3.000 - €5.200 Bij ons op de werkvloer is er een positieve en informele sfeer. Naast een goede begeleiding en een enthousiaste klantenkring biedt deze werkgever een prettige omgeving met zeer afwisselende werkzaamheden. Houd jij van aanpakken en denk je dat je deze uitdaging aankunt? Dan zoeken wij jou! Zij werken voor grote klanten. Zij doen omvangrijke projecten die we bij deze werkgever op kantoor realiseren (geen detachering). Zij werken met state-of-the-art

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 16:40:56
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Regelmatig zie ik dat sommigen van jullie een variabele vooraf laten gaan door een type aanduiding, bijvoorbeeld i voor integer en a voor array.

$iNumber = 99;
$aNames = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Zelf heb ik dit nooit gedaan, maar ik vraag me af of ik dit wel of niet zou moeten doen. Zelf zou ik gewoon zeggen:

$number = 99;
$names = array('Klaas', 'Jan', 'Piet');

Ik vind dit duidelijker lezen dan het 1e voorbeeld, maar als je verderop in je code de variabelen wilt gebruiken, dan kun je niet (aan de naam) zien om wat voor type variabele het gaat.

Ik ben benieuwd wie van jullie gebruik maken / maakten van type aanduidingen en wat jullie ervaringen zijn. Is het zinvol om type aanduidingen te gebruiken, of verstoort het juist de leesbaarheid van de code? Kortom... graag jullie ervaringen!
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 14:53:15
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2012 16:50:39
Quote Anchor link
Ik gebruik het zelf niet, maar ik kan mij voorstellen dat het in bepaalde gevallen wel handig is.
 
Niels K

Niels K

26/01/2012 16:54:43
Quote Anchor link
Hoi Ozzie,

Ik gebruik het niet simpelweg omdat ik het storend vind. Daarnaast, er is geen coding standard waar iedereen zich aan moet houden. Ook hierin geldt dus dat het een persoonlijke keuze is.

Dat is met veel dingen zo, bijv: Zet jij overal commentaar bij? Of alleen de functies, of alleen de classes of laat je aan de hand van de naam van een functie / class zien wat de functie / class doet?

Niels
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 17:02:04
Quote Anchor link
Ik gebruik het ook niet. Vind het storend, maar ook verwarrend. Een type kan wel eens wijzigen halverwege het script, moet je dan een nieuwe variabele aanmaken?

En bij bijv. $result = mysql_query('SELECT foo FROM bar'), noem je dit nu $rResult? Oké, het is een resource dus we gebruiken een r als prefix. Vervolgens besluit ik mysql te vervangen met PDO. Dan wordt er een object gereturned, geen resource. Moet ik dan alle variabele in het script aanpassen met $oResult?
Een array kan in PHP ook als object gebruikt worden. Moet ik dan $aNames of $oNames gebruiken?
Is een object wel een object, of wil ik dit als class type zien en moet ik er $cNames van maken?

Allemaal verwarrende omstandigheden.

De benaming hou ik gewoon zo duidelijk mogelijk. Als ik een array heb gebruik ik meervoud, bijv. $names. En bij alle andere omstandigheden enkelvoud, bijv. $name.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:04:42
Quote Anchor link
Thanks voor de reacties! Ik dacht dat het wellicht een coding standard was maar dat is dus niet zo. De tip om bij een array meervoud te gebruiken is een goede. Volgens mij doe ik dat vaak onbewust ook wel, maar daar ga ik voortaan zeker op letten. Thanks allemaal!
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:19:49
Quote Anchor link
Volgens mij is het veel beter om de scope van je variabelen zo klein mogelijk te houden. Dus korte(re) functies die een duidelijk doel dienen en niet je hele script achter elkaar plakken. Als de functies korter zijn en daarmee de variabelen dus een heel duidelijke scope hebben is het al duidelijk genoeg wat mij betreft. Zet er nog een juiste beschrijving bij en je hoeft je over dit soort dingen niet meer druk te maken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 18:29:59
Quote Anchor link
Kun je een klein voorbeeldje geven van wat je bedoelt Erwin. Hoe het volgens jou niet moet en hoe het volgens jou wel moet?
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 18:47:01
Quote Anchor link
Stel je hebt een script waarbij je eerst variabelen uit wilt lezen (uit GET, POST, SERVER, COOKIE etc), controleren en eventueel bewerken. Daarna maak je een database connectie om die gegevens weg te schrijven en nieuwe op te halen. Met die nieuwe doe je nog wat en tenslotte zet je dit in HTML en schrijft het naar de browser.

Dit hele geheel kan je natuurlijk allemaal achter elkaar zetten en zo een script bouwen van 1000 regels. Klinkt overdreven, maar het is de manier die de meeste mensen die hier om hulp vragen gebruiken.

Of, je kan voor elk onderdeel een stel functies (of objecten) schrijven die elk een deel van de functionaliteit voor hun rekening nemen. Zo krijg je dus vier hoofd functies (of objecten):
- inlezen, controleren en bewerken van de gegevens
- connectie met je database wegschrijven/ophalen van gegevens
- bewerken van je gegevens
- HTML pagina bouwen en naar de browser sturen

Op die manier hoeft je "pagina.php" niet heel erg lang te zijn en is het dus overzichtelijk wat je variabelen allemaal zijn. De functies/objecten die het echte werk doen kan je op eenzelfde manier opdelen. Hierdoor is het niet alleen veel makkelijker/duidelijker hoe alles werkt, het is ook nog eens veel makkelijker om code te hergebruiken.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

26/01/2012 18:56:59
Quote Anchor link
Het geven van prefixen aan een variabele is geen must. Dit komt voort uit de programeer wereld waarbij je verschillende controls op een form die op het zelfde item duiden een prefix geeft (de hongaarse notatie).
Ik vind het belangrijker om vars een duidelijke naam te geven, want om het voorbeeld van mysql_query aan te halen, dit geeft namelijk niet altijd een recource terug, maar bij update, insert ect queries een bool.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:34:52
Quote Anchor link
@Erwin: duidelijk, volgens mij is dat (basis)OOP wat je daar beschrijft ;) Daar ging mijn vraag alleen niet om. Het ging me er niet om hoelang de namen zijn, maar of je wel of niet "moet" aangeven wat het datatype is.

@Ger: wat bedoel je met Hongaarse methode? Ik dwaalde even af naat compleet andere gedachten, maar die hebben er waarschijnlijk op geen enkele manier iets mee te maken :)
 
Erwin H

Erwin H

26/01/2012 19:47:06
Quote Anchor link
@Ozzie, nee, dat is niet basis OOP. Ik zeg namelijk bewust functies OF objecten. Het gaat niet om OOP, het gaat erom dat je niet teveel bewerkingen/functionaliteit in een stuk code probeert te proppen. Dat kan met objecten, dat kan met functies.
Als je het handig splitst worden je variabelen altijd maar in een klein deel van je code gebruikt en door de context waar ze in staan is het duidelijk wel type ze hebben.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 19:53:57
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt. Thanks voor de toelichting.

laatste vraag... maak je / jullie variabele namen altijd zo kort mogelijk?

bijv. je hebt een Class die heet User. Noem je je functie dan getUserName() of getName()? En in de functie zelf gebruik je dan $name of $user_name? Ik snap dat er geen standaard is, maar ben gewoon benieuwd wat jullie doen. Of bijv. gebruik je $db of $database? Ik schrijf zelf liefst alles voluit dus $database en $user_name.
 
Jacco Brandt

Jacco Brandt

26/01/2012 19:55:05
Quote Anchor link
De Hongaarse notatie is het prefixen van variabel/functie namen adhv hun types.
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 19:56:53
Quote Anchor link
De Hongaarse methode ( of eigenijk notatie ) is precies wat je beschreef in je openingspost. M.a.w. het type aanduiding in je variabele zetten. Een Array wordt dus $aNames, een integer een $iNumber of een object referentie een $oDatabase of een boolean ( flag ) as $fSigned. Dat noemen ze ook wel de Hongaarse notatie. Ik gebruik het zelf niet, maar het is een standaard die je kunt volgen. Persoonlijk vind ik het erg storend en bovendien is het niet echt meer nodig. Tegenwoordig heeft elke fatsoenlijke IDE wel al een beeld bij het type en worden er direct exceptions gegooid als je een verkeerd type wil hanteren. In PHP maakt het bovendien niet uit want alle variabelen zijn gelijk in die zin. Een integer kan een string worden en een object referentie kan een boolean worden. Als het eerst een $iNumber was en later een string, heb je een notatie die niet overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud.

edit:

Voor class namen gebruik ik altijd camelcase. Classes beginnen altijd met hoofdletter, ik gebruik ook geen underscores ( _ ) in naamgeving tenzij het een aanduiding is van een private method. En methode namen worden voluit geschreven.

class User krijgt dus een veld genaamd $username, als ik een getter heb, word het GetUsername(){ return $this->username; }

Dus velden camelcase, de rest is allemaal leading capital camelcase. Alleen private methods krijgen een prefix met underscore dus _Reorganise(){}

Notatie lijkt veel op de gangbare notatie voor Java, persoonlijk mijn favoriete notatie. Enige verschil is dat ik private velden niet met een underscore begin, ik hou veel velden namelijk private en om steeds maar die underscore er tussen te moeten plakken vind ik ook zo onzinnig.
Gewijzigd op 26/01/2012 20:03:19 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:15:08
Quote Anchor link
Waarom gebruik je geen underscores in variabele namen, dus $user_name? (of is het woord normaal aan elkaar?). Maar jij zou dus bijv. doen $amountstockproducts ipv $amount_stock_products?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2012 20:17:45
Quote Anchor link
underscores vind ik persoonlijk erg lelijk in variabelen, en nee, $amountstockproducts zou dus $amountStockProducts worden. Alles is verder camelcase, alleen methode namen zijn camelcase terwijl ze ook beginnen met hoofdletter.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
public void GetAmountOfStockProducts () {
    return this.amountStockProducts;
}
Gewijzigd op 26/01/2012 20:18:39 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:20:03
Quote Anchor link
Ah zo... oke... ik gebruik wel underscores... maar vind hoe jij het doet ook wel mooi. Wat doet de rest?
 
Wouter J

Wouter J

26/01/2012 20:25:32
Quote Anchor link
@Ozzie, username is 1 normaal woord.

Ook ik gebruik camelCase i.p.v. under_scores. Ik vind zo'n underscore niet mooi staan en camelCase typt iets sneller :) Ik zou dus $amountStockProducts schrijven.

Bij een Class genaamt User gebruikt ik geen $username maar $name. Waarom? Omdat het anders erg dubbelop is. Je hebt een gebruiker en die gebruiker heeft een naam. Als hij ook nog een nickname heeft (dus echte en bijnaam) dan zou ik wel gebruik maken van $name en $nickname.
Ik heb in OO alle properties zonder underscore, behalve als het geen echte eigenschap is. Als je een Gastenboek hebt heeft die als eigenschap $reacties (meervoud => array). Maar $_db is geen eigenschap van Gastenboek maar heb ik wel nodig in de code. Vandaar de _.

Verder gebruikt ik de Zend standaards. Dus classnamen beginnen met een hoofdletter, properties en methods met een kleine letter. Bij classnamen gebruik ik trouwens wel een underscore, vind ik wat makkelijker staan.
Dus dan krijgt je iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
    $user1
= WJ_User::byId(12);
    $user1Name = $user1->getName(); // beetje zinloos, slechts als voorbeeld
    
    $user2 = WJ_User::byId(43);
    
    $users = new Array( $user1, $user2 );
    
    foreach( $users as $user )
    {

      echo 'Hello '.$user->getName().PHP_EOL;
    }

?>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2012 20:31:36
Quote Anchor link
Oke thanks... haha, ben blijkbaar de enige die underscores gebruikt :D
 
Dos Moonen

Dos Moonen

26/01/2012 20:34:29
Quote Anchor link
Ik zelf gebruik geen hungarian notatie. Als ik er een van de twee zou moeten gebruiken zou dat app-hungarian zijn en niet system-hungarian. System-hungarian is wat er tot nu toe telkens langs is gekomen.
http://www.joelonsoftware.com/articles/Wrong.html
Lees dat hoe dan ook eens.

Ik gebruik geen underscore prefix in talen met visability (private, protexted etc.)
$amount_stock_products zou ik waarschijnlijk eerder $stock_size noemen.
In PHP gebruik ik liever geen CamelCase maar in JAVA weer wel aangezien JAVA consequenter is met benamingen dan PHP en daar CamelCase gebruikt wordt.
 
Aad B

Aad B

26/01/2012 20:38:33
Quote Anchor link
Underscores werden vroeger idd veel gebruikt, CamelCase is van nu en komt voort uit de java (niet javascript) wereld. Ook de type aanduiding/letter voorafgaand aan de variabelenaam is van vroegah.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.