Variable uit parent class halen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software programmeur

Functieomschrijving Voor een uitdagende werkgever in regio Breda zijn wij op zoek naar een Full Stack C#.NET programmeur. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van apps, webapplicaties en dashboards voor de eigen IOT-oplossingen. Je werkt samen met andere developers en engineers om de sensoren in machines te scannen en vervolgens de data om te zetten in management informatie voor de klanten. Taken en verantwoordelijkheden: Je gaat aan de slag met de volgende technologieën en frameworks: C#, JS frameworks, HTML, TypeScript, SQL & C++, CSS. Geen ervaring met één van deze technologieën is dan ook geen enkel probleem! Deze werkgever biedt

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Back end developer

Functie Jij als full stack ontwikkelaar komt te werken in een team bestaande uit 4 back end programmeurs, 2 vormgevers/ Front end developers en een online marketeer. Qua persoonlijkheden is het team erg gevarieerd van sportfanaten tot gameliefhebbers en Golfers. Een ding heeft iedereen hier gemeen; Passie voor goede code. In jouw rol zul je voor 90% van je tijd je bezig houden met het ontwikkelen van grote maatwerk applicaties. Daarnaast hebben wij op aanvraag ook wel eens een website of onderhoudsklusje, die opgepakt moet worden en hier ben jij ook niet vies van. De technische uitdaging momenteel is dat

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Airport Developer / System engineer

De functie Als onze nieuwe Airport Developer / System Engineer is je doel om uit nieuwbouw- en onderhoudsprojecten maximale waarde te creëren voor Schiphol Group en haar stakeholders. Vanuit je visie en expertise, maar ook (technologische) ontwikkelingen, wetgeving en beleid vertaal je klantwensen naar een gedegen programma van eisen. In de planontwikkelingsfase werk je nauw samen met Plan Ontwikkelaars om je kennis in te brengen ten behoeve van de kwaliteit van het investeringsvoorstel. Je overlegt met diverse partijen, stelt de vraag achter de vraag en verbindt zo de belangen van de luchthaven, proceseigenaar en asseteigenaar om tot een gedragen ontwikkelopgave

Bekijk vacature »

Front-end Developer vue.js node.js SaaS

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe features die bijdragen aan de groei van de klanten van de organisatie; Je denkt mee over nieuwe innovaties, features en verbeteringen in de applicatiearchitectuur; Je draagt bij aan de continue ontwikkeling van jouw team doordat je elke dag streeft naar het verbeteren van jouw eigen prestaties; Je neemt actief deel aan Scrum meetings en de Frontend Guild. Hier ga je werken Voor een snel groeiend bedrijf de regio Nieuw Vennep zijn wij opzoek naar een ervaren Front-end Developer. De organisatie is actief in de e-commercebranche en ontzorgt haar klanten middels een SaaS-platform.

Bekijk vacature »

Back-end Developer Java

Dit ga je doen Het (door)ontwikkelen van een zelfgebouwde applicatie in Java, Spring Framework, SQL, HTML, CSS en Javascript; End-to-end beheer m.b.t. de applicatie en koppelen van applicaties binnen het landschap; Ontwikkelen van rapportages voor de interne organisatie; Ontwikkelen van aanvullende functionaliteiten m.b.t. de applicatie; Uitvoeren van testen en code reviews. Hier ga je werken Binnen deze organisatie kom je te werken op de afdeling die medische gegevens verzamelt vanuit het hele land. Denk hierbij aan vertrouwelijke persoonsgegevens. Het team verwerkt al deze data met als doel het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg in heel Nederland.

Bekijk vacature »

.Net Front-end Ontwikkelaar

Wij zoeken een .Net Front-end Ontwikkelaar! Omschrijving Kun jij snel schakelen en ben je stressbestendig? Dan zoeken wij jou! Als .Net Front-end Ontwikkelaar help je mee aan de webapplicatie die over de hele wereld door allerlei bedrijven wordt gebruikt. Je werkt daarnaast mee aan nieuwe en verbeterde functionaliteiten en helpt met het oplossen van bugs. Over de opdrachtgever Je komt te werken in een ambitieus team dat zich blijft ontwikkelen. Dit is alle informatie die we nu kunnen delen over de werkplek. Als jij de .Net Front-end Ontwikkelaar bent voor deze job, vertellen we je snel nóg meer. Eisen Heb

Bekijk vacature »

C# ontwikkelaar

Functie omschrijving Werk jij graag met C# en het .NET framework in een leuk familiebedrijf? Lees dan snel verder! Jouw takenpakket hierbij is: Je gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving (ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de omgeving van Best en is een echt familiebedrijf. Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met

Bekijk vacature »

Full stack ontwikkelaar Laravel, Vue.js

Functie Als ontwikkelaar binnen deze organisatie hou jij je voornamelijk met lopende projecten voor de verschillende klanten. Zo bouw je de ene dag aan prijsschifting systemen en de andere dag onderzoek je crawlers en stel je ze zo in dat de data goed binnen komt binnen het systeem. Daarnaast bouw je mee aan dashboards en ben je dus constant bezig met het verbeteren van het platform. Er is een vaste werkwijze, zo werken ze met Trello kaarten en onderverdelen ze deze aan het begin van iedere week onder de developers. Dit wordt door de lead developer gedaan, maar in samenspraak

Bekijk vacature »

Front-end React developer

Functie Het frontend team bestaat momenteel uit 4 dedicated front-enders en is hard aan het groeien! Ook werken er diverse designers waar je veel mee schakelt. Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren, jij bent hierin de schakel tussen de eindgebruiker en de slimme backend. Je werkt in het frontend team samen met de backend teams en product owners om te zorgen dat onze applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Ze werken o.a. met: React, Atomic design, Styled components, JavaScript / TypeScript, NPM, Webpack Blade templates, HTML, SCSS, Git flow. Eisen • HBO

Bekijk vacature »

Lead developer (PHP, Symfony, DDD)

Functie Als Lead developer zorg je ervoor dat het team (bestaande uit zowel junior als ervaren developers) in staat is om de kwaliteit van de software (en code) verder te verhogen. In samenwerking met het team, de product owner en de andere lead developers zet je technische lijnen uit en bepaal je de prioriteiten per sprint. Lijkt het jou interessant om complexe problemen op te lossen en bijvoorbeeld een nieuwe applicatiestructuur in Symfony op te zetten? Dan komen wij graag met je in contact. Eisen • HBO werk- en denkniveau (ze kijken niet naar papieren, maar naar denkniveau, motivatie en

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als lead developer wordt jij verantwoordelijk voor een van onze development teams. Samen met de Software Architect bewaak jij de kwaliteit en uitvoering van onze complexe vraagstukken. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het inschatten, designen en ontwikkelen van middelgrote tot grote veranderingen in de software. Ook coördineer jij het proces rondom complexe technische vraagstukken. Verder bestaat jouw takenpakket uit het volgende: – Het aansturen van jouw development team; – Het begeleiden van Junior Software Engineers; – Het maken van technische analyses m.b.t. nieuwe aanvragen en het tijdsbestek inschatten voor de uitvoering hiervan; – Het uitvoeren van de ontwikkeling van

Bekijk vacature »

App Developer

Samen werken aan een gezonder Nederland en toekomstbestendige zorg voor iedereen. Dat is de impact die jij kan hebben als App Developer bij VGZ. Wil jij een bijdrage leveren aan een maatschappij waarin iedereen zich thuis voelt? Bekijk dan de vacature. Uit onderzoek van Computable is VGZ verkozen tot ‘beste niet-ICT werkgever voor ICT’ers van Nederland’ Hoe ook jij het verschil maakt Als App developer werk jij aan het belangrijkste communicatiekanaal van VGZ, namelijk de App! Als App developer bij VGZ maak je onderdeel uit van een van onze App-teams. Met een goede mix van kennis en ervaring zet je

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Wij hebben drie scrumteams. Het eerste team focust zich op het stukje hardware wat wij in huis doen. Zij maken als team o.a. gebruik van C++. De andere twee scrumteams zijn allebei bezig met data verwerking en maken hierbij in de backend gebruik van C# .NET / .NET Core. Het verschil tussen deze teams is dat één team de data verwerking doet voor de mobiele applicatie. Zij werken hierbij dus ook met Xamarin. Het andere team focust zich op de webapplicaties en maakt hierbij ook gebruik van ASP.NET MVC. Op basis van jouw ambities en kwaliteiten kijken wij samen

Bekijk vacature »
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 17:09:06
Quote Anchor link
Beste

Ik heb wat lopen rond zoeken op internet maar kan helaas geen goed werkende oplossing vinden. Ik heb namelijk twee classes.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
class A {
  protected $config = array();

  function
__constructor() {
    $this->config[] = 'test';
  }
}


class B extends A {
  function
__constructor() {
    print_r($this->config);
  }
}

?>


Het probleem is nu dat de constructor van class B een lege array terug geeft terwijl de parent wel degelijk iets in de config array geplaatst heeft.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of moet ik hierbij verplicht static gaan gebruiken?

Bedankt alvast!
Gewijzigd op 10/02/2013 17:09:58 door Ruben Portier
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 08:47:15
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 17:38:09
Quote Anchor link
In PHP wordt de constructor overriden. Je krijgt nu dus alleen de constructor van B en niet meer die van A. Gebruik parent::__construct() om de parent constructor aan te roepen.
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 18:03:36
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie Wouter J. Maar dat is niet echt wat ik bedoel, ik wil namelijk niet de constructor uit de A class aanroepen maar de variable config via class B echoën. Het probleem is dat als class B de config-variable print dan is die leeg, terwijl de parent class (A) die wel al gevuld heeft met iets (test).

Dus als class B de variable config print dan zou je test moeten zien. Dit werkt alleen door een static variable te gebruiken, klopt dit?
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 18:17:10
Quote Anchor link
Ruben, ik reageerde precies wat jij bedoelde. ;)

Want waar stel je die config property in? Juist ja, in de constructor van A. Wat gebeurd er dus als je in klasse B een constructor maakt? Dan wordt die van A niet meer aangeroepen. En als die van A niet meer aangeroepen wordt blijft de config property dus leeg. En wat gebeurd er als die leeg blijft? Dan zal de var dump in de constructor van B niks tonen.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

10/02/2013 18:39:22
Quote Anchor link
Voorbeeldje misschien?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
class A {
  protected $config = array();

  function
__constructor() {
    $this->config[] = 'test';
  }
}


class B extends A {
  function
__constructor() {
    // HIER EERST EVEN DE PARENT CONSTRUCTOR AANROEPEN
    parent::__construct();
    print_r($this->config);
  }
}

?>
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 18:48:41
Quote Anchor link
Oke bedankt. Ik had in het voorbeeld de constructor gebruikt. Maar in mijn 'echte' code heb ik het net in de constructor, maar in een gewone public function. En toch blijft hij leeg als ik hem via B aanroep.

EDIT: ik leg het even wat beter uit.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
class A {
  protected $var;

  protected function set() {
    $this->var = 'boe';
  }


  protected function get() {
    return $this->var;
  }
}


class B extends A {
  protected function get() {
    return $this->var;
  }
}

?>


Als ik nu volgende code uitvoer zal ik niets terug krijgen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$a
= new A();
$b = new B();

$a->set();
$b->get();
?>


Als ik echter deze code uitvoer, zal het wel lukken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$a
= new A();
$b = new B();

$a->set();
$a->get();
?>
Gewijzigd op 10/02/2013 19:21:38 door Ruben Portier
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 19:53:58
Quote Anchor link
Dat is toch logisch? Extenden is 'uitbreiden'. die $a en $b zijn 2 totaal andere instances van een klasse, die kunnen niks van elkaar weten. Tenzij je de 1 in de ander injecteert:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<?php
class A {
  protected $var;

  public function set() {
    $this->var = 'boe';
  }


  public function get() {
    return $this->var;
  }
}


class B
{
    private $a;

    public function setA(A $a)
    {

        $this->a = $a;
    }


    public function get()
    {

        return $this->a->get();
    }
}


$a = new A();
$b = new B();
$b->seta($a);

$a->set();
$b->get(); // >> 'boe'
?>


Tevens kunnen die protecteds bij die methodes ook helemaal niet. Misschien goed om eens de basis te leren: http://phptuts.nl/view/45/
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 20:29:50
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie!

Volgens mij kan je toch echt wel protecten function gebruiken?

Via jouw bron:

Voorbeelden van correcte method namen:
public function filterInput()
public function draw()
protected function _calculateTotal()
private function _countMessages()
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 20:32:08
Quote Anchor link
Ja, maar dan kun je ze niet meer aanroepen op de manier zoals jij nu liet zien.
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 20:37:49
Quote Anchor link
Ok bedankt. De manier die jij me aangeeft is niet echt hoe ik het wil. Ik zou het ook static kunnen doen, maar dat is af te raden? Ook vind ik static niet zo lekker werken.

Daarnaast vraag ik me af hoe ik dus eigenlijk het volgende kan doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
class main {
  $db = object;

  function
dbConnect() {
    $this->db = new mysqli($host, $user, $pass, $dbname);
  }
}


class user extends main {
  function
logIn() {
    $this->db->query('SELECT * FROM users');
  }
}

?>


Dus eigenlijk heb ik een database class. In de main class wordt de databaseconnectie aangemaakt. Wat ik dan wil is dat de child user ook aan die database kan d.m.v. $this->db. Dit lukt me telkens niet. En ik wil niet $this->db doorsturen naar de user's constructor, dat ziet er echt niet 'proper' uit.

Singleton is ook niet goed? Kan je mij uitleggen waarom precies? Overal lees je verschillende verhalen.
Gewijzigd op 10/02/2013 20:39:02 door Ruben Portier
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

10/02/2013 22:08:55
Quote Anchor link
Hoi Ruben.

Een user class extenden van een database class (jij noemt hem main) is niet logisch.
Een class administrator extenden van een user is wel logisch. een administrator is namelijk ook een user maar dan één met wat extra privileges.

Je zou het dus beter iets anders kunnen doen. (hoe daar zullen de meningen vast weer over uiteenlopen)
Maar toch een mogelijk idee.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?php

class Database {
  private $db;

    function
__constructor() {
        $this->dbConnect();
    }


    public function dbConnect() {
        $this->db = new mysqli($host, $user, $pass, $dbname);
    }
}



class User {
    private $db;
    
    private $username;
    // en zo nog meer
    
    function __constructor($db, $userid) {
        $this->db = $db;
        // run query to retrieve user information with $userid
    }

    function
logIn() {
        $this->db->query('SELECT * FROM users');
        // en zo nog meer
    }
}


class Main {
    private $db;
    
    function
__constructor() {
        $this->db = new $db();
        
        $user = new User($this->db, 1);
        
        $user->logIn();
    }
}

new
Main();
?>
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 22:35:07
Quote Anchor link
Bedankt, ik zal even uitleggen waarom ik het op die manier wil. Ik ben namelijk een eigen framework aan het maken gebaseerd op de model-view-controller methode. Ik heb een system class die als basis van mijn framework dient. Dan heb ik andere classes die daaronder vallen: controller, model, database...

De controller class extend op de system class, zelfde voor model, database enz. De controller class dient bv. om controllers mee te laden, de model class om models te laden, de database dient dan weer om een database connectie te maken.

Mijn vraag is nu, hoe kan een controller die geladen wordt door de controller class (de controller die geladen wordt extend op de controller class, die dan weer extend op de system class) de database class gaan gebruiken (die extend op de system class).

Ik heb al naar dergelijke frameworks gekeken en sommigen gebruiken Singleton. Ik weet niet of dit zo'n goed idee is. Het zou toch ook anders moeten kunnen?

Bedankt alvast!
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 22:40:58
Quote Anchor link
Ruben, naar mijn mening (maar dit is het eerste topic dat ik van je lees) denk jij nu nog veel te makkelijk over OO. Al die extends zijn namelijk compleet verkeerd. Ik raad je aan eerst eens goed naar OO principes te kijken, en dan niet alleen naar OO syntax tutorials, en dan kun je over een half jaar misschien nog eens nadenken over het zelf maken van een framework.
 
Ruben Portier

Ruben Portier

10/02/2013 22:54:08
Quote Anchor link
Ik zal je zeker geen ongelijk geven. Maar het is net om beter te worden in OO dat ik een framework wil maken. Niet meteen een framework die ik ook echt wil gaan gebruiken. Ik heb er namelijk in 4 weken tijd al 5 verwijderd. Telkens begin ik opnieuw omdat ik het op een andere manier wil gaan bouwen.

Wat ik wel zou kunnen doen is telkens waar ik de database nodig heb het volgende commando uit te voeren:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$this
->load->database();
?>


Maar hoe kan ik dan maken dat je de database kan aanroepen via $this->db? Dus ik laad hem met een load-functie die in de parent class staat. Die maakt dan een nieuw database-object aan op $this->db. Maar kan de child dan ook aan die database komen? Of zal die ook leeg zijn?
 
Wouter J

Wouter J

10/02/2013 23:16:41
Quote Anchor link
Quote:
Telkens begin ik opnieuw omdat ik het op een andere manier wil gaan bouwen.

En precies om deze rede raad ik je dus aan om eerst eens goede OO denk tutorials te lezen. Je begint telkens opnieuw, omdat iets mooiers in gedachte had. Wat je bij OO juist doet is dat je de eerste 2 maanden je computer niet aanzet en je alleen je project gaat uitschrijven, totdat je echt alles hebt zoals jij het wilt.

En als je OO wilt leren zou ik zeker niet met een framework beginnen. Werelds grootste OO en PHP experts doen er alsnog met 100 man een jaar over om een framework te onderhouden en enkele kleine nieuwe dingen eraan toe te voegen. Frameworks zijn de meest ingewikkelde systemen die je in PHP ooit gaat maken. Frameworks kun je alleen beginnen als je OO principes en design pattern volledig hebt begrepen en jaren ervaring er mee hebt.
Er zijn hier al meerdere forumleden aan frameworks begonnen en het is leuk dat ze het doen, maar daar blijft het ook wel bij. Ze hebben deze projecten al meerdere malen opnieuw opgestart en of ze ooit hun framework afkrijgen stel ik ter discussie.
Gewijzigd op 10/02/2013 23:18:57 door Wouter J
 
Reshad F

Reshad F

10/02/2013 23:20:24
Quote Anchor link
Wouter J op 10/02/2013 17:38:09:
In PHP wordt de constructor overriden. Je krijgt nu dus alleen de constructor van B en niet meer die van A. Gebruik parent::__construct() om de parent constructor aan te roepen.


Niet alleen in PHP hoor wouter :)

@TS

Volgens mij wil jij het volgende

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?php
class A {

    private $name;

    public function __construct($name) {
        $this->name = $name;
    }


    public function getName() {
        return $this->name;
    }

}
?


en dan de child klasse aanmaken

[code]<?php

class B extends A {

    public function __construct($name) {
        parent::__construct($name);
    }

}

?>


Wat je dan doet om via class B de methode aan te roepen die je in de parent class hebt staan is

<?php

$b
= new B('Batman');

echo 'Ik heet ' . $b->getName();

?>


Als je in class B een nieuwe constructor zou maken ( zonder parent::__construct();) zou deze de constructor van A overriden
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.