Verschil tussen html & PHP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ken DC

Ken DC

20/07/2012 02:43:32
Quote Anchor link
Als ik een layout maak. En zet bijvoorbeeld :

<a href="www.mijnsite.com">Tekst</a>

Wat is dan het verschil als ik bv hierbij een echo gebruik. Zoals :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?PHP

echo "<a href=\"www.mijnsite.com\">Tekst</a>";

?>


Is er eigenlijk wel een verschil, bij mijn weten is dit gwn HTML in PHP echo'en. Of ben ik verkeerd?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 02:29:15
 
Nick van der heijden

nick van der heijden

20/07/2012 06:49:32
Quote Anchor link
Het komt inderdaad op het zelfde neer allee html is client side en met php is het server side
 
Chris PHP

Chris PHP

20/07/2012 07:14:30
Quote Anchor link
Tevens zou ik in je echo's de quotes anders doen, dan hoef je niet te gaan escapen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

echo '<a href="www.mijnsite.com">Tekst</a>';

?>


Dus alles wat je in echo gebruikt tussen enkele quotes ' en alles wat HTML is dubbele quotes " voor gebruiken.
 
Eddy E

Eddy E

20/07/2012 07:17:37
Quote Anchor link
HTML = HTML, geschreven in het document
HTML in PHP = HTML, geschreven in het documentdoor PHP
 
Chris PHP

Chris PHP

20/07/2012 07:59:31
Quote Anchor link
P.S.

Ik gebruik HTML in PHP alleen als ik opmaak nodig heb in bijvoorbeeld een while of foreach loop etc. Voor de rest escape ik gewoon terug naar HTML.
 
Jeroen VD

Jeroen VD

20/07/2012 09:06:34
 
Ken DC

Ken DC

20/07/2012 11:35:19
Quote Anchor link
Dank jullie allemaal voor de uitleg! Zeker het artikel van Wouter was zeer hulpvol om het te begrijpen.

Had een discussie met iemand gisteren en daarom dus deze topic. Dank jullie
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/07/2012 11:40:15
Quote Anchor link
Toevoeging.

HTML gebruik je wanneer een website statisch is, dus wanneer de website nooit verandert. In dit geval heb je geen PHP nodig.

PHP gebruik je wanneer een website dynamisch is, wanneer gegevens op de website moeten kunnen veranderen. Als je bijvoorbeeld rechtsboven op deze site kijkt en je bent ingelogd, dan staat daar "Ingelogd als:" en daarachter staat jouw naam. Maar bij mij staat daar natuurlijk mijn naam. Deze informatie is dus veranderlijk (dynamisch).
 
Chris PHP

Chris PHP

20/07/2012 14:20:42
Quote Anchor link
@Ozzie,

Dat is een klein beetje onduidelijk, dus omdat daar ingelogd met mijn naam staat is heel deze pagina dymanisch en dus volledig in PHP geschreven met echo's? Ik weet natuurlijk dat dit niet is wat je bedoeld, maar zo leest het wel.

Vandaar dat ik uitleg dat je wanneer je geen php nodig hebt, je weer escaped naar HTML om zo de verdere opmaak te maken. En dan geen links via echo gaat plaatsen (mits deze niet gegenereerd of uit een db/bestand gehaald worden).

Ik maak in principe elke pagina in HTML opmaak (wel de .php extentie!!) en wanneer ik php nodig heb, ga ik naar PHP, vervolgens escape ik het weer wanneer het niet meer nodig is.

Het is belangrijk dat je niet te veel HTML gaat echo'en in PHP, aangezien dit (voornamelijk met grotere sites en/of shared hosting) je server meer stressed en dus meer resources gaat eisen zoals CPU en geheugen. Vermijd dus onnodige echo's in PHP als het ook in normale HTML kan.

Het balans wanneer je nu wel en niet in PHP moet echo'en of moet escapen naar HTML komt met ervaring en inschatting.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.