Vóór internet en digitale media ...

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/10/2021 15:12:25
Quote Anchor link
(Nieuw topic just for fun ... alleen producten/anekdotes uit eigen ervaring graag.)

Vóór internet en digitale media ...

... gebruikten wij thuis een telefoon als deze:

Afbeelding
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 15:22:57
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/10/2021 16:18:59
Quote Anchor link
Oeh, de oude T65 telefoons! :-D

Gewijzigd op 15/10/2021 16:19:11 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/10/2021 17:18:10
Quote Anchor link
@Ariën

Haha, ja inderdaad :-D

Ken je 'm? (uit eigen ervaring)

Kan me alleen niet meer herinneren waar dat knopje rechtsonder voor was.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/10/2021 17:37:05
Quote Anchor link
Flash knop. Voor doorverbinden als je een telefooncentrale had.
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

15/10/2021 17:37:57
Quote Anchor link
Aarde.

Op kantoor. Als je een telefooncentrale hebt.

Krijg je een kiestoon en kan je een gesprek doorverbinden.
Of in de wachtstand zetten.

Toevoeging op 15/10/2021 17:39:57:

Uitleg.

http://www.matilo.eu/idk/waar-is-dat-witte-knopje-nou-toch-voor-bijna-niemand-weet-het/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/10/2021 20:55:32
Quote Anchor link
Dankjulliewel voor de uitleg :-)
 
Ad Fundum

Ad Fundum

20/10/2021 12:19:50
Quote Anchor link
Vergeet het BBS niet, het laatste bastion voordat internet kwam in '95.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2021 12:44:22
Quote Anchor link
Ad Fundum op 20/10/2021 12:19:50:
Vergeet het BBS niet, het laatste bastion voordat internet kwam in '95.

Was dat waarmee je op een heel omslachtige manier kon 'chatten'? Of is dat weer iets anders? Ik herinner me iets waarmee je met andere mensen kon communiceren (chatten zou ik het niet willen noemen) op een soort commandline achtige manier. Totaal niet te vergeljken met chat apps van nu. Hmmm, ik denk dat het IRC was. Schiet me ineens te binnen nu.

Wat ik zelf leuk vond 'vroegâh' is dat apparaten er zo mooi en vooral ook onderscheidend uitzagen. Tegenwoordig lijkt alles op elkaar. Ik had destijds bijv. deze cd-speler van Yamaha. Toen top of the bill, nu geen drol meer waard.

Afbeelding

Vooral mobiele telefoons zagen er toen heel verschillend uit. Nu lijkt het allemaal op elkaar, maar toen (20 jaar geleden) absoluut niet. Volgens mij was dit mijn eerste mobieltje:

Afbeelding

Ik heb het even nagezocht. Het toestel had een resolutie van 96 x 64 pixels :-) Het was ook superklein. Het leek wel speelgoed.
 
Ivo P

Ivo P

20/10/2021 14:07:00
Quote Anchor link
Ad Fundum op 20/10/2021 12:19:50:
Vergeet het BBS niet, het laatste bastion voordat internet kwam in '95.


'95?
Misschien voor het grote publiek.
Maar bijvoorbeeld het TLD .nl bestaat al sinds 1986. En nog een paar jaar eerder kwam "internet" naar Europa als EUnet met Amsterdam als belangrijkste knooppunt.

En in 1990 wordt hypertext uitgedacht en kan het "world wide web" beginnen.
Voor die tijd was het meer (plain text) email, FTP, Telnet etc.

Toevoeging op 20/10/2021 14:15:22:

qua telefonie:

Toen wij in 1974 in een nieuwbouw wijk kwamen wonen, kon er geen telefoon aangesloten worden.
De bedrading lag wel in de wijk, maar bij de centrale was er nog geen rekening mee gehouden dat ook richting de 100% van die huizen (iets van 500 a 1000 huizen denk) ook werkelijk een telefoonaansluiting wilden.

Dat betekende dus een wachtlijst van een paar jaar. Wel had men toen meestal zo'n T65 of soms een kleurige groene of oranje daarvan.

Later in '82 hadden we toen een unifoon met druktoetsen
Afbeelding
Met toonkiezen(geen impulsen meer als simulatie van een kiesschijf). Maar verder zonder enige luxe als een geheugen of redial. Daarvoor was je dan op illegale (niet PTT) toestellen aangewezen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2021 16:44:20
Quote Anchor link
Haha, toch wel bijzonder hè. Druktoetsen was toen best 'luxe' in vergelijking met de draaischijf. Wij hadden later ook nog een tweede toestel dat aan de muur hing. Dat was eigenlijk alleen een 'hoorn' en daar zaten ook gelijk de toetsen op. Maar ondanks dat het toetsen waren, werkte het nog wel met impulsen. Dus als je op een toets drukte, hoorde je wat gepruttel.

Herinner je je dan toevallig ook nog de autotelefoon? Zakenlieden gebruikten die vaak als statussymbool. Dan kwamen ze hun auto uit met in hun hand een mobieltje ... nou ja ... mobiel ... nou ja ... een draadloos apparaat, laten we het daar op houden :-)

Afbeelding
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.