Vraag over PHP omzetting van mijn website

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

04/09/2018 11:10:40
Quote Anchor link
Goede morgen,

Van "mijn domein" waar mijn website gehost wordt kreeg ik bericht dat de website (nu 5.6) naar versie 7 of nog liever 7.1 van PHP moet worden omgezet. Wanneer dit niet gebeurt gaat de website per 1 nov. offline. Aangezien ik de omzetting zelf niet kan doen wordt mij nu een bedrag van ongeveer E 680,- gevraagd voor het omzetten. Dit is voor mij bezwaarlijk want ik verricht vrijwillig werk en heb dus geen budget voor deze kosten.
Is dit een reëel bedrag voor het omzetten is mijn eerste vraag.

Mijn tweede vraag is: kan ik na het omzetten naar deze versie 7.1 nog als gebruikelijk mijn teksten en prijzen aanpassen?

Als het niet teveel gevraagd is: zijn de kosten voor het omzetten eenmalig of wordt bij elke versie zulk een bedrag gevraagd voor het omzetten. Heb dit eigenlijk in de 4 jaar bestaan van mijn website nog niet eerder meegemaakt. Waarom nu dan wel?

Hoop dat ik met mijn vragen bij u aan het juiste adres ben, en wil bij voorbaat bedanken voor de antwoorden.
Mvg Y. Weijmer
Gewijzigd op 21/09/2018 13:16:38 door - Ariën -
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 10:33:02
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/09/2018 11:42:04
Quote Anchor link
Het ligt er aan hoe groot de source van je site is, en hoeveel scripts erachter zitten, en hoe oud die zijn. Misschien is het wel niet eens nodig.

Het kan in het simpelste geval in een uurtje worden opgelost, maar het kan misschien ook een middagje werk zijn.
Gewijzigd op 04/09/2018 12:01:16 door - Ariën -
 
Aad B

Aad B

04/09/2018 12:04:39
Quote Anchor link
---> Wanneer dit niet gebeurt gaat de website per 1 nov. offline
Is er een reden opgegeven waarom de website offline gaat of weet je nu al dat de website onder php7 niet meer functioneert? Is er al onderzoek gedaan naar eventuele migratie van je scripts en komt daar de €680 uit?
---> kan ik na het omzetten naar deze versie 7.1 nog als gebruikelijk mijn teksten en prijzen aanpassen
In principe moet alles op php7.1 weer kunnen functioneren zoals je gewend bent.
Wellicht na enige aanpassing van verouderde php functie(s)
Gewijzigd op 04/09/2018 12:09:23 door Aad B
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

04/09/2018 16:25:52
Quote Anchor link
- Ariën - op 04/09/2018 11:42:04:
Het ligt er aan hoe groot de source van je site is, en hoeveel scripts erachter zitten, en hoe oud die zijn. Misschien is het wel niet eens nodig.

Het kan in het simpelste geval in een uurtje worden opgelost, maar het kan misschien ook een middagje werk zijn.

Hartelijk bedankt. Zou het mogelijk zijn dat je mijn website bekijkt en een prijsopgave geeft voor het overzetten? Ik heb 1 NL website maar ook een engelse.com en een duitse.de Moeten die separaat worden geupdate of kan het in 1 x

Aad B op 04/09/2018 12:04:39:
---> Wanneer dit niet gebeurt gaat de website per 1 nov. offline
Is er een reden opgegeven waarom de website offline gaat of weet je nu al dat de website onder php7 niet meer functioneert? Is er al onderzoek gedaan naar eventuele migratie van je scripts en komt daar de €680 uit?
---> kan ik na het omzetten naar deze versie 7.1 nog als gebruikelijk mijn teksten en prijzen aanpassen
In principe moet alles op php7.1 weer kunnen functioneren zoals je gewend bent.
Wellicht na enige aanpassing van verouderde php functie(s)


Dank je. voor je antwoorden. De reden dat de website dan offline zou gaan is dat ik nu een versie 5.6 heb die dan door PHP niet meer ondersteund wordt.
Gewijzigd op 04/09/2018 16:35:07 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/09/2018 16:37:27
Quote Anchor link
Normaal gaat een site niet offline als deze toekomstbestendig is gebouwd.

Maar is het zeker dat je site niet werkt met PHP 7? Heb je het al een keer getest?
Ik neem aan dat je á la minute nu nog kan switchen tussen PHP 5.6 en PHP 7.
Een keer op een rustig moment de knop overhalen, en kijken wat er gebeurt.

Dus ga dat eerst even na.

Ook is het handig om te weten of met maatwerk is, of een kant en klaar pakket (Wordpress, Joomla o.i.d. In dat geval is het een kwestie van updaten).
Gewijzigd op 04/09/2018 16:47:14 door - Ariën -
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

04/09/2018 16:49:01
Quote Anchor link
Met 7 zou ik volgens Mijn Domein ook verder kunnen voorlopig. Maar zelf de knop overhalen, dat durf ik niet aan. Zou ook niet weten hoe, ben niet technisch. Mvg
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/09/2018 16:51:22
Quote Anchor link
https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/115005286749-PHP-Versie-aanpassen

Het kan geen kwaad. De knop verandert niks aan je site zelf. Het laat het alleen verwerken door een andere PHP-versie. Als de site dan niet meer werkt, dan kan je zo weer terug switchen, en dan weet je dat er werk aan de winkel is. (vertel ons even wat er gebeurt, foutmeldingen, ongewone gebeurtenissen) Zie in dit geval ook: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/360000072657-Website-incompatibel-met-PHP7-1

Als alles prima werkt, dan kan je het zo laten, en hoeft er niks meer te gebeuren.

Dus test maar uit....
Gewijzigd op 04/09/2018 16:54:12 door - Ariën -
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

04/09/2018 23:58:58
Quote Anchor link
Met dank weer, Met "knop" bedoel je de onderstaande instructie die Mijn Domein mij heeft toegezonden?
Denk je dat ik dit (zonder enige technische kennis) zou durven uit te voeren?(eerst naar versie 7) En wat dan als de website instort? Hoor het graag van je.

Log in op het mijndomein.nl account, zie indien nodig: Inloggen.
Selecteer het domein waarvan je de PHP versie wilt aanpassen.
Dit kan vanuit het "Dashboard" kies t.h.v. "Webhosting" voor "Instellingen".
Klik vervolgens op de knop "Websitebeheer".
Kies uit dit overzicht de het specifieke (sub)domein waarvan je de versie wilt aanpassen.
Klik op "PHP".
Kies de PHP versies waarvan je gebruik wil maken.
En klik op "Opslaan" als je zeker weet dat je deze versie wilt gebruiken.
De wijziging is per direct actief. Wel moet je mogelijk twee keer de website vernieuwen (F5).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/09/2018 00:23:36
Quote Anchor link
Alle stappen zijn door MijnDomein toch netjes opgesomd. Dus er is zo goed als geen technische kennis voor nodig.

En als je site instort? Dan ga je weer terug naar de andere versie.
Probeer nou maar gewoon ;-)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

05/09/2018 01:04:25
Quote Anchor link
- Ariën - op 04/09/2018 16:37:27:
Ook is het handig om te weten of met maatwerk is, of een kant en klaar pakket (Wordpress, Joomla o.i.d. In dat geval is het een kwestie van updaten).

Dit lijkt mij wel belangrijk, met wat voor software hebben we te maken?

PHP 5.6 kwam oorspronkelijk uit aan het einde van augustus 2014. Vanaf januari 2017 was PHP 5.6 end of life, dat wil zeggen dat die versie niet meer wordt onderhouden en (kritieke) lekken ook niet meer worden gerepareerd (specifiek: security support van 5.6 stopt aan het einde van dit jaar).

Omdat versie 5.6 de laatste versie in de PHP 5 reeks was, werd deze blijkbaar langer voorzien van onderhoud. Deze vormt dus eigenlijk al een uitzondering op de regel.

Los van dit alles moet er in zekere zin de realisatie zijn dat software een houdbaarheidsdatum heeft. Deze is geschreven in/geschikt voor bepaalde versies. De versies zelf zijn ook continu in ontwikkeling, alsook de platforms waar deze software op draait, alsook de hardware die in de machines zit. Over tijd veranderen al deze factoren (hostingpartijen gaan ook met de tijd en nieuwe ontwikkelingen mee, dus die zullen ook geregeld nieuwere software en hardware uitrollen), het is dan dus ook een kwestie van tijd waarna ook niet echt de garantie meer gegeven kan worden dat de software nog naar behoren werkt, omdat de verschillen op den duur gewoon te groot zijn.

Voordat deze partij met allerlei prijskaartjes gaat zwaaien lijkt het mij verstandig om te kijken in hoeverre deze veranderingen impact hebben op jouw sites. Daartoe is het wel handig om te weten wat je precies gebruikt, is dit een pakket zoals @Ariën aanhaalt of allemaal custom code.

Als het schakelen tussen versies verder niet zorgt voor inhoudelijke wijzigingen of allerlei (database)conversies, dan zou je eens kunnen proberen om te kijken wat er gebeurt. Maar ik zou er persoonlijk niet echt happig op zijn om een Grote Rode Knop in te drukken waarvan je niet precies weet wat je deze doet. Het lijkt mij zaak dat je eerst een situatie creëert waarbij je terug kunt keren naar een werkende situatie. Zodat je altijd wijzigingen zonder kleerschade ongedaan kunt maken.
Gewijzigd op 05/09/2018 01:06:20 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/09/2018 01:08:33
Quote Anchor link
Als ik zo lees kan je bij MijnDomein gewoon switchen tussen PHP 5.6 en PHP 7. Waarom zou je daar 'niet happig op zijn'? Je kan toch altijd terug, en het lijkt niks aan je site aan te passen. Het werkt net als de PHP-Versie switch van DirectAdmin. Daar kan je ook á la minute de PHP-versie veranderen. En hostingbedrijven willen alles makkelijk maken voor klanten, dus ze zullen er ook op staan dat ze niks zelf aan een website laten 'breken' zonder dat je terug kan gaan.

Ik neem sterk aan dat de hosting niet met die 'grote knop' een hele migratie van een hostingpakket gaat uitvoeren. En dan alsnog, wijst er niets op dat je niet kan terugkeren.

Als ik Yvonne was, zou het gewoon proberen. Al dan liefst op een rustig moment in de late avond, zodat weinig bezoekers er last van hebben. Of je zet er even tijdelijk een index.html neer met een "We zijn even gesloten vanwege onderhoud.", waarna je via index.php de site aanroept.

Als je het echt niet vertrouwd, maak dan eerst een backup. En je kan ook aan Mijn Domein vragen wat de knop nou precies doet. Maar enig vertrouwen mag je wel hebben in een dergelijke webhosting met een bekende naam.
Gewijzigd op 05/09/2018 01:15:51 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

05/09/2018 01:56:42
Quote Anchor link
Mja, maar zelfs dan heb je niet zoveel garanties. Simpelweg omdat iets werkt (niet direct zichtbaar fouten produceert), wil dat niet zeggen dat alles als een zonnetje loopt, ook al zou je die indruk in eerste optiek krijgen.

We zullen op zijn minst eerst meer over deze sites (en hoe deze gebruikt worden!) moeten weten voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen of een strategie voorschrijven...

Los van dit alles: het prutten aan een live site is nooit een ideale aanpak. Je mag hier best wat bedachtzaam/zamer mee omspringen.

Het kan natuurlijk allemaal vlekkeloos werken en je bent met een druk op de knop klaar, maar als dit in je gezicht ontploft ben je verder van huis, dan ga je achteruit mogelijk zonder weg terug. Misschien ben ik een doemdenker wat dat betreft, maar daartoe heb je dan niet minder stront :p.

Sorry, maar "probeer maar", is zoiets als tegen iemand anders zeggen dat ie ergens op een onwijs krappe plek in kan parkeren. En als er dan blikschade is, is het niet jouw auto nietwaar? :p Tuurlijk, de garage (mijn domein) is altijd bereid alles weer uit te deuken, tegen een leuk prijsje.

Het enige wat ik wil zeggen is: wees voorzichtig, ga volgens een plan te werk en zorg dat je terug kunt. En leg eerst ff uit wat voor sites het nu precies betreft, zodat we wat voor aanpak dan ook ook een beetje kunnen onderbouwen lol.
Gewijzigd op 05/09/2018 01:57:07 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/09/2018 05:55:12
Quote Anchor link
Het verbaast me eigenlijk dat je geen vertrouwen lijkt te hebben in een PHP-selectie-tool van MijnDomein?

Je kan altijd terugswitchen. Zelfs uit een instructievideo maak ik dat op. ;-)
Wat kan dat nu kapot maken? Dat lijkt mij niet de intentie van een hostingpartij.

Misschien dat de site even kort down kan zijn, tot je terugschakelt, maar daarom is mijn advies ook om dit in de late uurtjes te doen.

En anders moet ze even informeren bij MijnDomein wat die switch doet.

Of laat haar uitleggen hier wat voor site ze heeft. Misschien is het wel haast enkel statitische HTML (scheelt weer) of een installatie van een CMS als Wordpress of Joomla die zichzelf up2date houd.

Thomas van den Heuvel op 05/09/2018 01:56:42:
Het kan natuurlijk allemaal vlekkeloos werken en je bent met een druk op de knop klaar, maar als dit in je gezicht ontploft ben je verder van huis, dan ga je achteruit mogelijk zonder weg terug. Misschien ben ik een doemdenker wat dat betreft, maar daartoe heb je dan niet minder stront :p.

Zo kan je overal op doemdenken ;-). Waarom zou de boel 'ontploffen' terwijl de hosting een mooie manier biedt om te kunnen switchen tussen PHP-versies?
Als dat het geval zou zijn, dan zou ik de bal bij de hosting leggen.
Gewijzigd op 05/09/2018 12:31:13 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

05/09/2018 14:28:48
Quote Anchor link
Desalniettemin lijkt het mij zinnig om een korte analyse te maken van wat voor code/pakket/product er achter deze sites actief is.

Dat kan je dan verder sterken in het besluit dat het enkel omgooien van een PHP-schakelaar afdoende is voor de omzetting naar de nieuwe situatie.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/09/2018 14:31:45
Quote Anchor link
Dat kan, maar een stap terug is ook zo gemaakt. Je past enkel een serverinstelling aan met die switch, en niet de site. De hosting lijkt me juist verantwoordelijk voor de goede werking van de server. ;-)

Laten we maar Yvonne haar reactie afwachten.
Gewijzigd op 05/09/2018 14:32:43 door - Ariën -
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

05/09/2018 22:21:21
Quote Anchor link
Beste allen,

Allereerst hartelijk dank voor het meedenken. Mijn website is van Wordpress. Heb met interesse alles gelezen. Het beste lijkt mij dat ik nu eerst de helpdesk van Mijn Domein benader met de vraag of ik -zoals zij zelf aangeven- kan upgraden naar 7PHP. (zonder technische kennis). Dat kan enkele dagen duren. Ik kom met het antwoord graag bij jullie weer terug.
Gelukkig is er nog even tijd. Tot zover dank.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

05/09/2018 22:33:21
Quote Anchor link
Wordpress is gewoon PHP7 geschikt.
Ik neem aan dat je daarvan versie 4.9 gebruikt. Dus de knop kan wat mij betreft om.
test wel uit of alles goed werkt, want misschien heb je een verouderde plugin.

Ter informatie:
Al vanaf 2015 is Wordpress al geschikt voor PHP 7.

https://make.wordpress.org/core/2015/09/10/wordpress-and-php7/
Gewijzigd op 05/09/2018 22:58:14 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/09/2018 13:16:06
Quote Anchor link
Geen mod-hulp, maar algemeen topic.
Daarom een verhuizing naar ander forum.

Tevens was ik benieuwd of het nog gelukt is met je webhosting?
Gewijzigd op 21/09/2018 13:17:07 door - Ariën -
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

21/09/2018 21:18:02
Quote Anchor link
Graag laat ik weten hoe het met de PHP upgrading van mijn website is gegaan. Had aan "Mijn Domein" de vraag gesteld of ik zelf kon upgraden. Het antwoord was verrassend, mijn website is omgezet door Mijn Domein naar de PHP versie 7.2. Een bijzondere service waarvoor ik dankbaar ben.
Het vertrouwen in mijn webmaster is echter goeddeels weg. Maar dat is een ander probleem.
Hartelijk dank aan allen die meegedacht hebben en misschien mag ik in de toekomst terugkomen als ik weer een vraag zou hebben. Is deze site alleen voor PHP?
Yvonne
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/09/2018 21:26:30
Quote Anchor link
Fijn dat het gelukt is.

Deze site is zoals anders doet vermoeden niet alleen voor PHP, maar juist ALLES wat met het bouwen en programmeren van websites te maken heeft. Dit kan je ook in het forum-overzicht zien. Maar de kern omtrent het programmeren richt zich voornamelijk op PHP ;-)
Gewijzigd op 21/09/2018 21:30:54 door - Ariën -
 
Yvonne Weijmer

Yvonne Weijmer

21/09/2018 21:30:41
Quote Anchor link
Dank je!

Yvonne
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.