Vragen voor programmeurs

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Hielke Muizelaar

Hielke Muizelaar

13/04/2016 22:20:53
Quote Anchor link
Beste programmeurs,

Mijn naam is Hielke Muizelaar, ik ben 16 jaar en ik zit in 5 havo. Ik wil na dit jaar de studie Informatica doen op het hbo, om echter mijn examen te halen moet ik een toekomstdossier maken met daarin een interview met iemand die een beroep uitoefent dat ik later ook wil uitoefenen. Omdat ik dus een opleiding tot software engineer ga volgen wil ik graag een of meerdere van jullie programmeurs wat vragen stellen zodat ik die in mijn dossier kan verwerken. De deadline is morgenochtend om 9 uur, dus er zit best wel wat haast bij.

De vragen:
1. Welk beroep in de programmeerbranche vervult u?

2. Hoe lang werkt u al als programmeur?

3. Welke opleiding heeft u gevolgd om dit beroep uit te kunnen oefenenen?

4. Heeft u na afronding van uw studie naar uw idee relatief snel een baan gevonden?

5. Vind u dat er een tekort of een overschot aan programmeurs is?

6. Denkt u dat u over 10 jaar nog steeds in deze sector werkt?

7. Vond u het programmeren lastig om onder de knie te krijgen toen u ermee begon?

8. Welke programmeertalen zijn volgens u het meest belangrijk in de computerwereld?

9. Wat vind u het leukste aan programmeren?

10. Zijn er ook dingen die u minder leuk vindt aan programmeren?


Alvast hartelijk bedankt voor het invullen, u redt mijn examen!



Met vriendelijke groet,

Hielke Muizelaar
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 05:10:05
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

13/04/2016 22:35:13
Quote Anchor link
1. Niet heel specifiek, wel een hele tijd in e-commerce.
2. Een jaar of 10
3. Geen
4. Nvt
5. Waarschijnlijk is het redelijk in balans, maar het is wel afhankelijk van waar je precies naar kijkt. Als je het over PHP'ers hebt zijn er waarschijnlijk te veel, maar vooral te veel zonder vakkennis. Waarschijnlijk door de lage instap. Dit is vaak ook het grootste struikelblok dat ik zie bij sollicitatiegesprekken. Sollicitanten genoeg, maar weinig die echt wat kunnen.
6. Ik zie geen reden waarom niet.
7. Ik programmeer sinds mijn 8ste, klein begonnen, is steeds uitgebreider geworden. Ik kan niet zeggen dat ik het erg moeilijk vond.
8. Momenteel heb je het dan vooral over C, C++, C#, Java en Python volgens mij.
9. Je hebt een probleem en kan dat oplossen.
10. Debugging kan vooral op embedded systemen een drama zijn.
 
Hielke Muizelaar

Hielke Muizelaar

13/04/2016 23:15:09
Quote Anchor link
Beste Ben,

Hartstikke bedankt voor het beantwoorden van de vragen, hier kan ik wat mee :)

Met vriendelijke groet,


Hielke Muizelaar
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

13/04/2016 23:43:26
Quote Anchor link
Beste Hielke,

Graag wil ik je adviseren om de volgende keer tijdig opzoek te gaan naar iemand om te interviewen, dan hier te benoemen dat je haast hebt. Dat klinkt bijna alsof de leden van PHPhulp snel moeten antwoorden, omdat jij eigenlijk het probleem hebt dat je niet op tijd bent begonnen. Ik kan me niet voorstellen dat je deze week pas de opdracht hebt gekregen om een interview te doen met iemand. De vraagstelling die je hierboven geplaatst hebt betreft meer de vorm van een enquête of vragenlijst dan een interview.

Ik denk dat het doel niet zo zeer ligt op het beantwoorden van de gestelde vragen die je hier boven stelt of als opdracht hebt van school, maar meer om het dialoog aan gaan met iemand die al in het vak gebied zit. Zodat jij niet na een jaar studie moet beslissen dat je de verkeerde vervolg opleiding hebt gekozen. Met ofwel het gevolg een studieschuld (als je tussentijds stopt) of wel het gevolg dat je later in een sector of vakgebied valt die je zelf helemaal niet leuk vind (alles klinkt overigens altijd rooskleuriger dan dat het daadwerkelijk is).

Waarschijnlijk krijg je vast wel een voldoende omdat je iets hebt gedaan. Maar ik hoop dat mijn verhaal die ik hierboven aan je schrijf je wel aan het denken zet. Mocht je geen voldoende krijgen is de kans aanwezig dat je docent deze vergelijkbare preek ook zal houden.

Ik wil met dit verhaal niet met het vingertje wijzen of zeggen dat kiezen voor de IT sector goed of slecht is. Maar ik wil je wel helpen door te zeggen om wel goed na te denken over wat je van je carrière wilt maken.

Succes nog even met het uitwerken van je interview!

Groet,

Bas
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.