Waar nieuwe computer kopen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/09/2018 21:26:08
Quote Anchor link
Hey guys,

Ik begin toe te geraken aan een nieuwe computer. Ik wil een 64-bit Windows systeem en het moet een desktop zijn. Kent iemand toevallig een goede online shop waar ik mijn nieuwe computer zou kunnen kopen? Het liefst wil ik 'm zelf kunnen samenstellen. (Of is een kant-en-klaar optie slimmer/voordeliger?)

Verder ben ik ook nog benieuwd of iemand me iets kan vertellen over hardware. Ik ben best bereid om wat geld uit te geven, maar ik heb ook weer geen onbeperkt budget. Als ik een computer wil die snel genoeg is voor videobewerking, waar moet ik dan (minimaal) aan denken qua processorsnelheid en hoeveelheid intern geheugen?

Jullie tips zijn welkom!
Gewijzigd op 05/09/2018 21:27:00 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 14:43:27
 
Joakim Broden

Joakim Broden

06/09/2018 10:54:35
Quote Anchor link
Moet het perse desktop zijn? Persoonlijk vind ik een laptop fijner, vooral als je het voor 'werk gerelateerde' dingen gebruikt, even makkelijk de laptop mee nemen naar een klant of even ergens anders werken. Voor thuis gewoon eventueel een monitor aanschaffen en klaar.
 
Michael -

Michael -

06/09/2018 12:46:05
Quote Anchor link
@Ozzie: Klik
Bij videobewerking en andere krachtige zaken is vooral de GPU belangrijk. Geen onboard videokaart met genoeg cache. SSD als master en een HDD als slave voor extra opslag. RAM zal 16GB aardig zijn. Je kunt 1 geheugenreep nemen en dan kun je er later altijd nog 16 bij in zetten.

@Joakim: Hij heeft t over videobewerking. Laptops zijn hier in het algemeen niet krachtig genoeg voor of onbetaalbaar.
 
Pipo Clown

Pipo Clown

06/09/2018 13:06:11
Quote Anchor link
ALternate
Informatique

Alternate heeft een configuatietool op de site staan waarmee je je eigen systeem samen kunt stellen.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

06/09/2018 13:09:50
Quote Anchor link
@Michael, vroeger misschien. Tegenwoordig heb je ook krachtige laptops, en 'onbetaalbaar' is een groot woord. De ene vindt het duur, de andere weer een normale prijs. Hangt gewoon vanaf wat je er voor uit wilt geven.
 
Marios Achternaam

Marios Achternaam

06/09/2018 14:37:35
Quote Anchor link
Ik stel altijd eerst vraag wat het maximale is wat je wilt uitgeven aan een desktop of laptop.
 
B a s
Beheerder

B a s

06/09/2018 14:47:15
Quote Anchor link
Ik stel ook altijd mijn eigen computers samen. Ik refereer vaak aan de best buy guide uit Tweakers. Heb je veel aan. Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!
 
Marios Achternaam

Marios Achternaam

06/09/2018 14:51:49
Quote Anchor link
Bas Kreleger op 06/09/2018 14:47:15:
Ik stel ook altijd mijn eigen computers samen. Ik refereer vaak aan de best buy guide uit Tweakers. Heb je veel aan. Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!


Nadeel zelf vind ik hieraan, dat wanneer je een onderdeel zelf kapotmaakt er zelf verantwoordelijk voor bent, waardoor de garantie komt te vervallen. Wel heb je altijd 2 jaar fabrieksgarantie op defecte onderdelen. Maar het is zeker een stuk goedkoper als je hem zelf samenstelt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/09/2018 22:17:04
Quote Anchor link
Thanks heren!

>> Zelf computer bouwen is ook veel leuker dan kant-en-klaar ding kopen. Ook is het vaak voordeliger!

Het is absoluut leuker! Maar voordeliger? Zojuist even wat proberen samen te stellen op alternate.nl en ik zat al snel rond de 1.800 euro ... oeiii. Zijn er andere websites die goedkoper zijn? Of stel ik veel te hogen eisen wellicht? Weet iemand wat ik minimaal nodig heb qua intern geheugen en processorsnelheid om te kunnen video editen? Ik heb vrees ik veel te dure onderdelen aangeklikt :-)
 
Robbert Outenaar

Robbert Outenaar

07/09/2018 15:28:20
Quote Anchor link
Quote:
Het is absoluut leuker! Maar voordeliger? Zojuist even wat proberen samen te stellen op alternate.nl en ik zat al snel rond de 1.800 euro

haha dit is erg herkenbaar. Dit gebeurt namelijk als je zonder doel iets koopt (maakt niet uit wat). Je zou het beste eerst kunnen kijken waarvoor je de pc gaat gebruiken en dan de juiste onderdelen selecteren voor die taak.

Vragen zoals : ga ik gamen? videos maken bewerken etc? ja dan heb je wat zwaarders nodig. Of ga ik alleen wat hobby php-en emailen surfen etc? En ook: hoeveel jaar ga ik de pc gebruiken?

En gebruik vooral tweakers forum voor vragen en tweakers pricewatch voor prijsvergelijkingen!

groet!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/09/2018 15:48:34
Quote Anchor link
Dankjewel voor je reactie. Ik wil met mijn pc er echt wel weer een aantal jaar goed tegen kunnen. Vijf jaar zou moeten lukken. Ik heb nu een aardig oud beestje staan, en ik wil iets nieuws en ik wil er ook mee kunnen video bewerken. Dat ie bijv. 20 minuten een filmpje staat te renderen in plaats van 15 minuten, vind ik niet zo erg. Maar hij moet wel een beetje 'mee kunnen' met deze tijd om het zo maar even te zeggen. Heb je enig idee wat ik nodig heb qua processor en intern geheugen?
 
Jan R

Jan R

10/09/2018 07:16:32
Quote Anchor link
online kopen is niet altijd nodig.
Je kan https://www.alternate.be/PC-Builder#!/category/0 gebruiken zoals al vermeld en dan zien of er een goede winkel in de buurt is. Daarna via pricewatch vergelijken wat ?best? is
Veel hangt af van wat je wilt(of niet wilt) Ik koop losse delen waar ze het goedkoopst zijn en de winkel OK is. kijken naar recensies ed.
Ik heb net een volledige PC gekocht I9 bij extrasoft.be. Ik ken die mensen en ze zijn héél goed. Ik ben dan ook een verre buur. :)

Gezien video voor jou nodig is dus al zeker een I7 met ssd!

Jan
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/09/2018 07:40:11
Quote Anchor link
Thanks Jan. Fysieke winkels zijn er tegenwoordig niet meer zoveel. Zeker niet bij mij in de buurt, en ik heb het gevoel dat je (in Nederland) online het goedkoopst uit bent. Het liefste heb ik een shop (zoals Alternate) waar ze de pc ook voor je in elkaar kunnen zetten. De tip van I7 met ssd zal ik zeker meenemen!
 
Bart V B

Bart V B

10/09/2018 18:33:15
Quote Anchor link
Als je goedkoop uit wil zijn en zelf een pc bouwen, kan je ook de onderdelen gewoon bij verschillende webshops bestellen.

Op de vraag snelheid processor ed:
Is je programma(‘s) multitread of single?
Een i7 is leuk natuurlijk, maar heb heb je al eens naar de ryzen van AMD gekeken?
Zijn een stuk goedkoper en doen het goed.

Dan ook de chipset van je bord.
Wil je overclocken bij een AMD dan moet je minimaal een B350 chipset hebben.
Een m.2 slot met 250 gib is een aanrader voor je OS en programma’s.
Voor opslag is ssd een goede optie indien backup of extra een snelle oude schijf.

Geheugen: 4 gib is wat karig 8 beter en 16 gib top.

Ikzelf ben een systeempje aan het bedenken met een ryzen 3 2200g met 8 gib.
Ook met een m.2 stick en een ssd hardisk.
Alles bij elkaar om lekker met lightroom te kunnen werken zou dit zo ongeveer mijn systeem zijn met een prijskaartje van 450 euro.
Incl kast voeding en bord.
Gewijzigd op 10/09/2018 18:37:43 door Bart V B
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/09/2018 21:49:51
Quote Anchor link
Thanks voor de tips Bart. Wat er in gaat, vind ik nog niet eens zo super belangrijk als het maar voldoet. Mijn huidige pc is echt al flink oud. Dus ik ga er altijd op vooruit. Maar met mijn nieuwe pc wil ik ook zeker een jaar of vijf vooruit kunnen, en als ie dan nog voldoet nog langer. Kun je met dat systeem wat jij noemt ook (fatsoenlijk) video bewerken?
 
Bart V B

Bart V B

11/09/2018 04:57:28
Quote Anchor link
In jou geval met video, zou ik denk ik voor een ryzen 2600 gaan, die een meerprijs heeft van 70 euro.
Deze heeft 6 cores met 12 threats, waardoor je video renderen net even wat beter gaat.
Je moet dan wel een extra videokaart kopen.

Mijn systeem dat ik op het oog heb is specifiek voor mijn fotografie bedacht zoals boven beschreven.
Een 2200g heeft 4 cores met 4 threats en een geintergreerde GPU.
Dat scheelt mij een videokaart kopen. Niet dat ik dat doe maar toch, je kan er zelfs al een game goed op spelen.
Mocht ik het allemaal nog beter/sneller willen dan is het gewoon een kwestie van de processor uitruilen.


Verder zou ik echt heel goed nadenken wat je allemaal in je doos stopt.
Want het zou jammer zijn dat je daar nu op bezuinigd en er later achterkomt dat je niet verder kunt uitbouwen.
Gewijzigd op 11/09/2018 05:02:56 door Bart V B
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/09/2018 20:43:24
Quote Anchor link
Dankjewel Bart. Wat is dan beter ... een Ryzen of een i5 of i7? En wat bedoel je precies met dat ik een 'extra' videokaart moet kopen? En wat raad je me daarin aan?

Thanks voor het meedenken. Het is een hele tijd geleden dat ik een computer heb gekocht (en op de hoogte was van hardware) dus jouw tips zijn erg welkom.
 
Bart V B

Bart V B

11/09/2018 21:33:25
Quote Anchor link
De AMD Ryzen 3 2200g is een processor met een geïntegreerde GPU dus een videokaart zeg maar.
Een AMD Ryzen 5 2600 heeft dat niet. Dus heb je een extra videokaart nodig.
Er zijn ook Ryzen processors met meer dan 6 cores die dat ook hebben. Maar daar hangt weer een heel ander prijskaartje aan.

Wat het beste voor jou is kan ik niet bepalen.
Als ik kijk naar een i7 dan zijn die dingen peper duur.
Niet dat een Ryzen nu zo heel goedkoop is, maar ze doen zeker niet onder voor de intel's.

Qua videokaart ben ik niet zo in thuis.
Er zijn hele dure en wat goedkopere dat is wat ik er zo ongeveer van weet.

Voor de specs van mijn toekomstige pc voldoet de geïntegreerde GPU voldoende.
Denkwijze is hierop, een paar goede latjes geheugen en deze overclocken. In mijn systeem zou ik dan het maximale van 2 gib geven gezien lightroom een programma is dat echt het moet hebben van de cores van de processor. Daar is een GPU met 1 of 2 gib meer dan voldoende.
Gewijzigd op 11/09/2018 21:35:26 door Bart V B
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/09/2018 23:45:22
Quote Anchor link
Oké, thanks! Ik ben weer een stukje wijzer geworden in m'n zoektocht :-)
 
Karin Donar

Karin Donar

19/11/2018 10:41:16
Quote Anchor link
Ik heb een i7, vind het het geld wel meer dan waard.
 
Pipo Clown

Pipo Clown

02/09/2019 17:36:57
Quote Anchor link
Sinds Alternate zijn winkel gesloten heeft en de levertijden in de webwinkel minstens 3 dagen zijn zou ik voor Informatique gaan. Ik gok zo maar dat Alternate op niet al te lange termijn helemaal verdwenen is.

Overigens wanneer je bij Informatique een systeem samen wil laten stellen mag je ook op minstens een week levertijd rekenen. (eigen ervaring)
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.