Wachtwoord hash

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior .NET Developer I goed salaris en deels thui

Bedrijfsomschrijving Mijn opdrachtgever is al ruim 20 jaar een gevestigde naam in de wereld van software ontwikkeling, met drie kantoren in de Randstad, waaronder Alphen aan den Rijn. Zij richten zich op het bouwen van IT-oplossingen die ervoor zorgen dat de productiviteit van klanten te allen tijden optimaal is. Hiervoor neemt jouw nieuwe werkgever het volledige ontwikkelproces tot haar rekening; van het eerste gesprek om de klantwensen in kaart te brengen, tot aan het uiteindelijke onderhoud van de opgeleverde oplossing. In totaal werken er inmiddels bijna 200 gemotiveerde IT-ers binnen deze organisatie. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35. Het

Bekijk vacature »

Java developer

Als Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde Java professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfs kritische systemen voor onze klanten in regio Noordoost zoals DUO, ING, CJIB en Tendernet. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meetups en doen veel aan kennisdeling. Sogetisten hebben plezier in hun werk en staan

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

PHP Developer

As a PHP Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible. How do I become a PHP Developer at Coolblue? As a PHP Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you are not averse to a little TypeScript or other technologies that might be used. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Writing vanilla PHP code. Working with

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET developer start jij in een development team met twee ervaren software ontwikkelaars. Jouw persoonlijke ontwikkeling is voor ons erg belangrijk en jij gaat dan ook meelopen met onze Senior .NET ontwikkelaar die jou met zijn kennis en ervaring een goede begeleiding kan aanbieden. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit

Bekijk vacature »

Integratie Developer / Architect

Dit ga je doen Als Integratie Developer / Architect binnen deze organisatie krijg je echt de kans om impact te maken. De organisatie is groeiende maar houdt een corporate cultuur buiten de deur. Heb je een goede business case: zorg voor goede argumentatie en ga ervoor! Geen stroperig beslissingsproces dat jouw ideeën in de weg staat! Enkele van jouw taken: Je ontwerpt en ontwikkelt nieuwe integraties met behulp van interne tools (Boomi) of externe partners; Je vertaalt functionele specificaties naar technische oplossingen; Je denkt mee over strategische ontwikkelingen op het gebied van applicatie integratie; Je voert regie op leveranciers en

Bekijk vacature »

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

Software developer - senior

Functie omschrijving Voor een echt softwarebedrijf in omgeving Gouda zijn wij op zoek naar versterking voor de afdeling Software Development! Ben jij op zoek naar een werkgever waar meerdere software developers werken aan interessante projecten? Ben jij op zoek naar een werkgever waar je onderdeel wordt van een team dat echt passie heeft voor het ontwikkelen van software? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als softwareontwikkelaar kom je terecht bij een onafhankelijk, door kwaliteit gedreven, doortastend en daarbij op een Agile wijze werkend bedrijf. Ben jij een expert in het vertalen van Componenten van Functionaliteit naar Business lagen?

Bekijk vacature »

Front-end developer

Functie Als front-end developer kom je te werken in een team van 30 gedetacheerde, en het team is momenteel flink aan het groeien. Je hebt ervaring met het bouwen van complexe bedrijfsapplicaties waar je gebruik maakt van de nieuwste technologieën waarmee jij elke klant omver blaast. Het gaat om uitdagende projecten met een gemiddelde doorlooptijd van 2 jaar. Hierdoor heb jij echt de volledige focus op een project en kun je flinke impact maken. Het team zit boordevol met ervaren developers die samen dezelfde ambitie delen. Aan de hand van opleidingen en trainingen kun je certificaten halen in jouw expertise

Bekijk vacature »

Ervaren Full stack developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een uitdagende in-house functie bij een bedrijf met enorme groeipotentie? Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging vol afwisseling en gezelligheid? Dan ben je bij dit bedrijf aan het juiste adres! Wij zijn in omgeving Breda op zoek naar een ervaren full stack developer. Je gaat werken voor een zeer gewilde werkgever met goede arbeidsvoorwaarden. Je krijgt een plekje in het jonge IT team, work hard, play hard is hier duidelijk het motto! Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Jij bent verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van webapplicaties. Je bent

Bekijk vacature »

Senior Product Developer

Functieomschrijving Als senior Product Developer ben je verantwoordelijk voor bestaande mobiliteitsproducten en de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsconcepten. Met behulp van diverse klantonderzoeken, klantsessies en salesmeetings zorg je ervoor dat je de veranderende mobiliteitsbehoeften in de markt kent. Hier speel je op in door innovatieve, flexibele, efficiënte en duurzame vervoersoplossingen te bedenken, te ontwikkelen, te implementeren en uiteindelijk samen met Sales en Marketing collega’s in de markt te zetten. Je initieert en neemt deel aan (internationale en afdeling overschrijdende) projecten, vaak in de rol van projectleider. In die rol bewaak je de voortgang, coördineer je de activiteiten en zorg je voor

Bekijk vacature »

TypeScript developer (tot € 6.000, - bruto pe

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een ervaren Typecript developer die niet alleen zichzelf verder ontwikkelt, maar het ook leuk vinden om op termijn meer junior collega’s op pad te helpen. Je zult aan de slag gaan met het migreren van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde aan User Experience en kiezen ze duidelijk voor kwaliteit i.p.v. snelheid. Je krijgt dus de ruimte om vanuit gedegen onderzoek te werk te gaan en het borgen van kwaliteit staat hoog in het vaandel.

Bekijk vacature »

Programmeur / Developer

Voor een familiebedrijf in Doetinchem, actief in de machinebouw voor de food-sector, zijn wij op zoek naar een programmeur / developer. In deze functie ben je werkzaam in een team van 5 medewerkers. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit het verhelderen van requirements vanuit de opdrachtgever, de klant en de afdeling ontwikkeling. Je verricht haalbaarheidsstudies en werkt specificaties uit die je afstemt met de opdrachtgever. Je ontwerpt design in software en stemt af met je collega's. De huidige vision-systemen zijn geschreven in C software, welke draait op een CUDA platform. Je schrijft en codeert software en zal gaan testdraaien. Tot

Bekijk vacature »

IoT Software Developer PHP

Functie omschrijving Voor een klein softwarebedrijf in Breda, zijn wij op zoek naar een IoT software developer met kennis van PHP. In deze rol wordt je verantwoordelijk voor het vernieuwen van het multimedia platform van een super tof bedrijf in Breda. Je gebruikt PHP als programmeerlaag, en bent in staat om de helicopterview te pakken / projectmatig te werken. Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Je gaat aan de slag met de ontwikkeling en vernieuwing van het "intern" ontwikkelde multimedia platform. Je neemt de lead in het moderniseren van het platform door het deels opnieuw op te zetten of

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 14:49:40
Quote Anchor link
Wat is tegenwoordig de beste manier om wachtwoorden te hashen? En welke algoritme te gebruiken?

Iemand wellicht een voorbeeldje?
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 14:38:14
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 16:33:35
Quote Anchor link
Ikzelf gebruik password_hash die zelf bcrypt gebruikt. Maar er is nog meer mogelijk:

Quote:
The following algorithms are currently supported:

PASSWORD_DEFAULT - Use the bcrypt algorithm (default as of PHP 5.5.0). Note that this constant is designed to change over time as new and stronger algorithms are added to PHP. For that reason, the length of the result from using this identifier can change over time. Therefore, it is recommended to store the result in a database column that can expand beyond 60 characters (255 characters would be a good choice).
PASSWORD_BCRYPT - Use the CRYPT_BLOWFISH algorithm to create the hash. This will produce a standard crypt() compatible hash using the "$2y$" identifier. The result will always be a 60 character string, or FALSE on failure.
PASSWORD_ARGON2I - Use the Argon2i hashing algorithm to create the hash. This algorithm is only available if PHP has been compiled with Argon2 support.
PASSWORD_ARGON2ID - Use the Argon2id hashing algorithm to create the hash. This algorithm is only available if PHP has been compiled with Argon2 support.


Controleren moet je doen met password_verify
Gewijzigd op 12/02/2019 16:34:26 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 17:11:03
Quote Anchor link
Ik begrijp dat dit belangrijk is, maar ik durf haast te zeggen dat dit lang niet het belangrijkste (of enige belangrijke ding) is.

Om de veiligheid van applicaties te waarborgen werk je met lagen. Het hashen van je wachtwoord is daar slechts één van, die meer garandeert dat iemand zijn/haar originele wachtwoord niet achterhaald kan worden dan dat dit de applicatie nu echt veiliger maakt.

Het zou bijvoorbeeld al meer helpen wanneer je afdwingt dat een wachtwoord aan bepaalde criteria zou moeten voldoen (lengte, karaters, case), en dat deze eens in de zoveel tijd veranderd zou moeten worden. In die zin maakt een ingewikkeld(er) hashing mechanisme je applicatie niet veiliger.

Er is ook geen "beste manier". Er is misschien wel een "beste (of op zijn minst goede/acceptabele) manier voor situatie X".
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 17:51:18
Quote Anchor link
@Ariën

Thanks. Bedoel je dan deze? PASSWORD_BCRYPT


@Thomas

Ik snap dat er meer lagen zijn, maar ik wil specifiek weten wat de beste hashing methode is op dit moment. Bijvoorbeeld MD5 is geen aanrader.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 18:04:32
Quote Anchor link
> Bijvoorbeeld MD5 is geen aanrader.
WAAROM niet :p.

Ik ken de redenen wel een beetje, en de "industrie" plaatst dit mechanisme in het verdomhoekje, maar als MD5 als hashingmethode een probleem vormt, wil dat dan niet zeggen dat er op een andere plek iets mis is?

Brute force: dan zit er geen limiet op het aantal inlogpogingen?
Collisions/toevalstreffers: wachtwoord te zwak?
Toegang tot database verkregen: ik denk dat het ontcijferen van wachtwoorden dan het minste van je problemen is.

> de beste hashing methode
Bestaat niet. Security is ook een tradeoff versus oa gebruikersgemak. Zo levert een hogere cost dan wellicht een betere versleuteling (?) op, maar wil je dan seconden langer wachten als je inlogt?

Je bent in je vraagstukken vaak op zoek naar "het beste" zonder dat je dit toepast op een concrete situatie.

Dit is zoiets als "wat is de beste manier om drukwerk op te bergen"? Who knows? Een kartonnen doos? Een gelakte eikenhouten boekenkast? Een vitrine met klimaatcontrole? Wat voor drukwerk betreft het uberhaupt? Een kopie van een meesterwerk met zeer beperkte oplage? Een antieke geillustreerde bijbel? De Donald Duck? Hoe kun je in hemelsnaam zo'n vraagstuk eenduidig beantwoorden?

Ik denk dat je veel te veel leunt op theorie, en te weinig op een praktische toepassing.
Gewijzigd op 12/02/2019 19:30:00 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 19:53:08
Quote Anchor link
MD5 kent voor zover ik weet veel mogelijkheden tot collisions, waardoor het behoorlijk zwak is. Tot hoever weet ik zelf niet echt.

Zelf gebruik ik het niet voor wachtwoorden, en enkel voor plekken waarbij een unieke code van belang is. Zoals mijn CMS waarbij ik nieuwe en niet-opgeslagen nieuwsitems toch een tijdelijk ID meegeef voor het koppelen/uploaden van afbeeldingen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 20:13:56
Quote Anchor link
@Aar

Kun je mijn vraag nog even beantwoorden?

@Thomas

Ik snap je wel, maar er bestaat ook zoiets als algemeen gangbaar. En MD5 is dat zeker niet. Ik denk / mag hopen dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil gewoon een fatsoenlijke en veilige hashingmethode en of iemand dan een tiende van een seconde moet wachten om in te loggen, boeit me eerlijk gezegd geen @!w#@!. Het gaat erom dat het veilig is, en van MD5 (wat ik puur even als voorbeeldje gaf) is algemeen bekend dat dat niet meer als veilig wordt beschouwd. Ik vraag ook niet naar andere methodes van security, enkel naar wat een goede en gebruikelijke hashingmethode is ;-)
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

12/02/2019 20:31:30
Quote Anchor link
Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je password_hash / password_verify, en password_needs_rehash gaat gebruiken. Team-PHP zorgt er dan voor dat je altijd "de beste" hashing hebt (wat dat dan ook is). Het voorkomt in ieder geval dat ieder weer z'n eigen algoritmes moet knutselen die na een paar jaar zonder onderhoud / met nieuwe inzichten volledig achterhaald zijn.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 20:39:48
Quote Anchor link
@Ozzie: Standaard gebruikt password_hash() bcrypt.
Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie wordt er Blowfish Crypt gebruikt, maar de standaard Bcrypt is er enkel van afgeleid.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 21:46:59
Quote Anchor link
@Rob

Maar als je het overlaat aan het 'team' en niet expliciet een algoritme aangeeft, heb je wel een probleem als het team dat algoritme wijzigt. Dan kan niemand meer inloggen.

@Ariën

>> Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie ...

Geef jij zelf PASSWORDT_BCRYPT mee aan de functie? Of gebruik je de default?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

12/02/2019 22:20:30
Quote Anchor link
Daarom moet je na een succesvolle password_verify() ook even een password_needs_rehash() doen (zie example #1).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 22:25:32
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/02/2019 21:46:59:
@Rob

Maar als je het overlaat aan het 'team' en niet expliciet een algoritme aangeeft, heb je wel een probleem als het team dat algoritme wijzigt. Dan kan niemand meer inloggen.

@Ariën

>> Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie ...

Geef jij zelf PASSWORDT_BCRYPT mee aan de functie? Of gebruik je de default?

Nee, ik gebruik de standaard.


Toevoeging op 12/02/2019 22:31:41:

Rob Doemaarwat op 12/02/2019 22:20:30:
Daarom moet je na een succesvolle password_verify() ook even een password_needs_rehash() doen (zie example #1).

Goed idee....
Maar wanneer zou de hash niet meer kloppen? Bij een wijziging van de PHP-versie of de cost?
Gewijzigd op 12/02/2019 22:31:59 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 23:40:25
Quote Anchor link
@Aar

"As mentioned on the Password Hashing Predefined Constants and password_hash pages, the algorithm used by PASSWORD_DEFAULT is subject to change as different versions of PHP are released."

Anders gezegd, met de default optie (die jij dus gebruikt) kan een keer het algoritme veranderen. Dat zou dan inhouden dat niemand meer kan inloggen. Oeps ...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 23:56:35
Quote Anchor link
En in dat geval lijkt die password_needs_rehash() erg handig ;-)
Weer wat geleerd.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/02/2019 00:26:29
Quote Anchor link
> Het gaat erom dat het veilig is, en van MD5 (wat ik puur even als voorbeeldje gaf) is algemeen bekend dat dat niet meer als veilig wordt beschouwd.
Een verkeerd gebruik van welke methode dan ook is per definitie niet veilig. Gebruik maken van password_hash() en password_verify() maakt oplossingen ook niet automagisch "veilig". Dit is een complete misvatting. Stel dat jouw oplossing dit gebruikt, maar je query is vatbaar voor SQL-injectie, dan kan ik wel een wachtwoord + een hash verzinnen en meegeven zodat dit resultaat oplevert. Sterker nog, er zijn hele volksstammen die zo denken, en vervolgens het evangelie lopen te verkondigen met baggertutorials op YouTube.

> Ik vraag ook niet naar andere methodes van security, enkel naar wat een goede en gebruikelijke hashingmethode is ;-)
Actually, je vroeg (zoals vanouds?) weer naar de "beste" oplossing. Ik heb geen idee wat dit in jouw geval betekent.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 00:37:45
Quote Anchor link
@Aar

Ik denk dat die check niet nodig is als je zelf expliciet een algoritme kiest.

@Thomas

>> Een verkeerd gebruik van welke methode dan ook is per definitie niet veilig.

Dat klopt. Maar jij gaat nu uit van "als dan" situaties en dat kun je overal dan wel op toepassen. Je kunt in een heel veilige auto rijden, maar als je tijdens het rijden je autoportier wagenwijd openzet, kun je erop wachten dat je vroeg of laat uit de auto dondert ;-)

Als ik vraag wat een veilige auto is, dan zou een antwoord kunnen zijn "een Volvo vanwege een grote kreukelzone", en dan zit ik niet te wachten op / kan ik niet zoveel met een antwoord à la "geen enkele auto is veilig als je je gordel niet omdoet".

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik je probeer te zeggen. Ik snap dat een hashing methode op zichzelf geen unieke garantie biedt voor een veilige website. Dat was echter mijn vraag ook niet. Mijn vraag is wat heden ten dage wordt beschouwd als de beste manier om een wachtwoord te hashen. Niks meer en niks minder. En volgens mij valt daar best een concreet antwoord op te geven.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/02/2019 00:52:33
Quote Anchor link
@Ozzie: Volgens mij klopt het. Maar ik gebruik, zoals ik al zei, de standaard algoritme in PHP. Ik heb geen zin om die boel opnieuw te compileren :-P

Dan is er nog wat interessants...

En wat als je tussentijds switched van algoritme?
Stel je gebruikt nog md5 en je wilt leden zonder een password-reset een veiliger password geven?

Is het dan slim om in de ledentabel een veld aan te maken hoe het wachtwoord gehashed is (md5, crypt), en bij een oude onveilige encryptie dit na het succesvol inloggen het ingevoerde wachtwoord omzetten naar de veilige variant, en het record te flaggen met 'crypt' i.p.v. 'md5'? Of zijn er nog dingen om over na te denken?

Uiteraard lijkt het mij wel handig om niet eeuwig hashes van zwakke algoritmes te gebruiken in een inlogsysteem, en op dat moment de deur tijdelijk dicht doen totdat ze een nieuw wachtwoord hebben aangemaakt.
Gewijzigd op 13/02/2019 00:54:27 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 01:42:32
Quote Anchor link
Het lijkt me dat ze niet een nieuw wachtwoord hoeven in te geven, maar dat je het bestaande wachtwoord opnieuw hasht en opslaat. Daar is die password_needs_rehash() volgens mij precies voor bedoeld. Die kan blijkbaar detecteren of het algoritme gewijzigd moet worden, en zo ja ... dan opnieuw genereren en opslaan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.