Wachtwoord hash

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior .NET developer

Klaar voor een nieuwe uitdaging? Welke technologieën gaan schuil achter de dagelijkse energievoorziening? Als senior .NET developer bij Kenter maak jij samen met je team het verschil, zowel voor de interne organisatie als voor eindklanten. Samen bouwen jullie aan innovatieve dienstverlening met behulp van de nieuwste technologieën en tools. Het is een functie met veel vrijheid, goede arbeidsvoorwaarden én je draagt jouw steentje bij aan de energietransitie. Klinkt dit als iets voor jou? Lees dan verder of solliciteer direct! Wat ga je doen als senior .NET developer? Als senior .NET developer bij Kenter (onderdeel van Alliander) ben je van onschatbare

Bekijk vacature »

Ervaren Full-Stack PHP Developer

Functieomschrijving Gezocht! Ervaren PHP Developer! Voor een organisatie in de regio Harderwijk zoeken wij een ervaren PHP Developer die het IT team van dit bedrijf gaat versterken. We zijn op zoek naar een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die het innovatieve bedrijf nog een stap verder kan brengen. Voor deze functie zoeken wij iemand die communicatief goed is en die zelfstandig problemen op kan lossen. Je werkt samen met een externe ontwikkelpartij en kunt hun dus uitdagen op het geleverde werk. Het schrijven van concepten aan de AI en hardware kant valt onder je verantwoordelijkheden. Het bedrijf noemt zichzelf een

Bekijk vacature »

Software developer

Werkzaamheden voor jou als software developer Voor een goede relatie in de regio Zwolle (meerdere locaties) zoeken wij een software developer die betrokken is bij de ontwikkelcyclus en verantwoordelijk is voor het testen en keuren van nieuwe en geoptimaliseerde software. In deze functie ben je in de implementatiefase de persoon die risico's beoordeelt en intern oplossingen aanbrengt om risico's te verkleinen. Binnen het ontwikkelteam van de software ben je een belangrijke schakel waar je intensief meewerkt met scrum. Het voorkomen van bugs in de programma's en het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid voor eindklanten zijn voor jou een uitdaging en geeft voldoening

Bekijk vacature »

Intern - Junior PHP ontwikkelaar in fris en jong t

Bedrijfsomschrijving Werk jij graag een in fris, flexibel en jong team? Bij ons ben jij vrij om te bepalen waar jij het liefst werkt en op de vrijdag komen wij gezellig bij elkaar op kantoor. Flexibiliteit en vrijheid zijn bij ons de norm en dat geeft jou de ruimte en energie om het beste uit jezelf te halen! Ons team bestaat uit vijf enthousiaste collega's die jou graag ondersteunen in zowel je persoonlijke als professionele ontwikkeling. Met twee ervaren Senior Developers als mentoren ben jij in goede handen. Wij zien onszelf als een vriendengroep die gezamenlijk werken aan iets moois

Bekijk vacature »

Senior Software Developer C++

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Vacature ID: 13342 Introductie Do you want to work for one of the most innovative companies located in the region of Eindhoven. Currently Due to growth we are looking for a Senior Software Developer. Our client is a high-tech company with international roots and can provide you with a challenging opportunity. Functieomschrijving Responsibilities: Design, develop, and maintain high-quality software applications in C++ Collaborate with other engineers, product managers, and stakeholders to understand requirements and develop solutions Write clean, maintainable, and efficient code Conduct thorough testing and debugging to ensure high-quality software Optimize applications for

Bekijk vacature »

Technisch Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! In deze functie werk jij voornamelijk aan: Het onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Het opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werk je aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkel en implementeren je MS PowerApps en Power BI. Bedrijfsprofiel Je komt terecht bij een familiair

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Om half 9 kom jij binnen en pak jij als eerst natuurlijk een bakje koffie of thee. Vervolgens ga jij je voorbereiden op de stand-up van kwart voor 9. Zijn er bijvoorbeeld dingen waar jij nog tegen aan loopt? Of is er nog code die getest of gereviewd moet worden? Vervolgens starten jullie met de stand up en na de stand up zoeken jullie elkaar op en gaan jullie aan de slag. Als team met 6 developers werken jullie in drie wekelijkse sprints. Het einde van een sprint is altijd op een donderdag zodat jullie op vrijdag de demo

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Je bent verantwoordelijk voor de warehouse applicatie die een integratie heeft met de PLC laag; Je ontwikkelt in C#/.Net; Je werkt mee aan de migratie naar .NET 6; Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interfaces en het visualiseren van componenten; Je denkt mee over het design voor business oplossingen; Je bent verantwoordelijk voor het testen van de gebouwde oplossing. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Software Developer. Zij zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Dordrecht zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Senior SQR Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 13333 Introductie Are you passionate about contributing to the world's most advanced machines. Do you thrive in a challenging environment working with highly motivated and skilled teams? If so, we have the perfect opportunity for you! We are seeking a Senior Software Design Engineer for Sequence Tooling to play a critical role in creating and maintaining mission-critical software applications. In this role, you will focus on achieving maintainable software architecture that is transparent and easy to extend while maintaining a strong focus on software quality. You will work closely with

Bekijk vacature »

PHP developer (Symfony, Doctrine)

Functie Als PHP developer wordt er een hoge mate van zelfstandigheid verwacht, maar ook dat je goed opereert in een team waar kennis wordt gedeeld en dingen als codereviews erg veel voorkomen. Kwaliteit staat voorop, mede hierom werken ze bijvoorbeeld zonder echte deadlines in hun sprints. De SaaS-applicatie wordt volledig ontwikkeld in PHP en Symfony. De module bestaat uit een stuk informatie verrijking en intelligentie wat resulteert in een medische check. De logica wordt daarom in de code geïntrigeerd. Je bent onder andere bezig met complexe databases waar meer dan 80.000 medicijnen op verschillende niveaus in staan, die maandelijks worden

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een echt familiebedrijf in de omgeving van 's-Hertogenbosch ben ik op zoek naar een Software Developer. Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is

Bekijk vacature »

Back end Node.js developer

Functie Het ontwikkelteam bestaat momenteel uit 5 (back-end) Developers, 2 systeembeheerders, 1 DevOps engineer, 1 Tech Lead en 2 Scrum Masters. Samen wordt er doorontwikkeld aan twee SaaS-platformen die in een hoog tempo doorontwikkeld moeten worden. Omdat innovatie een belangrijk speerpunt binnen de organisatie is, wordt er ook continu naar snellere en slimmere oplossingen te bedenken en realiseren. Als Back-end Developer hou jij je dagelijks bezig met vraagstukken zoals: API-development, high volume datastromen, het ontwikkelen van Bots aan de hand van A.I. Daarnaast denk en werk jij mee aan de onlineapplicaties voor klanten. Er wordt zelfstandig en in teamverband gewerkt

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Gorinchem zijn wij op zoek naar versterking. Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met de back end werken! Bedrijfsprofiel Onze

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 14:49:40
Quote Anchor link
Wat is tegenwoordig de beste manier om wachtwoorden te hashen? En welke algoritme te gebruiken?

Iemand wellicht een voorbeeldje?
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 17:48:01
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 16:33:35
Quote Anchor link
Ikzelf gebruik password_hash die zelf bcrypt gebruikt. Maar er is nog meer mogelijk:

Quote:
The following algorithms are currently supported:

PASSWORD_DEFAULT - Use the bcrypt algorithm (default as of PHP 5.5.0). Note that this constant is designed to change over time as new and stronger algorithms are added to PHP. For that reason, the length of the result from using this identifier can change over time. Therefore, it is recommended to store the result in a database column that can expand beyond 60 characters (255 characters would be a good choice).
PASSWORD_BCRYPT - Use the CRYPT_BLOWFISH algorithm to create the hash. This will produce a standard crypt() compatible hash using the "$2y$" identifier. The result will always be a 60 character string, or FALSE on failure.
PASSWORD_ARGON2I - Use the Argon2i hashing algorithm to create the hash. This algorithm is only available if PHP has been compiled with Argon2 support.
PASSWORD_ARGON2ID - Use the Argon2id hashing algorithm to create the hash. This algorithm is only available if PHP has been compiled with Argon2 support.


Controleren moet je doen met password_verify
Gewijzigd op 12/02/2019 16:34:26 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 17:11:03
Quote Anchor link
Ik begrijp dat dit belangrijk is, maar ik durf haast te zeggen dat dit lang niet het belangrijkste (of enige belangrijke ding) is.

Om de veiligheid van applicaties te waarborgen werk je met lagen. Het hashen van je wachtwoord is daar slechts één van, die meer garandeert dat iemand zijn/haar originele wachtwoord niet achterhaald kan worden dan dat dit de applicatie nu echt veiliger maakt.

Het zou bijvoorbeeld al meer helpen wanneer je afdwingt dat een wachtwoord aan bepaalde criteria zou moeten voldoen (lengte, karaters, case), en dat deze eens in de zoveel tijd veranderd zou moeten worden. In die zin maakt een ingewikkeld(er) hashing mechanisme je applicatie niet veiliger.

Er is ook geen "beste manier". Er is misschien wel een "beste (of op zijn minst goede/acceptabele) manier voor situatie X".
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 17:51:18
Quote Anchor link
@Ariën

Thanks. Bedoel je dan deze? PASSWORD_BCRYPT


@Thomas

Ik snap dat er meer lagen zijn, maar ik wil specifiek weten wat de beste hashing methode is op dit moment. Bijvoorbeeld MD5 is geen aanrader.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2019 18:04:32
Quote Anchor link
> Bijvoorbeeld MD5 is geen aanrader.
WAAROM niet :p.

Ik ken de redenen wel een beetje, en de "industrie" plaatst dit mechanisme in het verdomhoekje, maar als MD5 als hashingmethode een probleem vormt, wil dat dan niet zeggen dat er op een andere plek iets mis is?

Brute force: dan zit er geen limiet op het aantal inlogpogingen?
Collisions/toevalstreffers: wachtwoord te zwak?
Toegang tot database verkregen: ik denk dat het ontcijferen van wachtwoorden dan het minste van je problemen is.

> de beste hashing methode
Bestaat niet. Security is ook een tradeoff versus oa gebruikersgemak. Zo levert een hogere cost dan wellicht een betere versleuteling (?) op, maar wil je dan seconden langer wachten als je inlogt?

Je bent in je vraagstukken vaak op zoek naar "het beste" zonder dat je dit toepast op een concrete situatie.

Dit is zoiets als "wat is de beste manier om drukwerk op te bergen"? Who knows? Een kartonnen doos? Een gelakte eikenhouten boekenkast? Een vitrine met klimaatcontrole? Wat voor drukwerk betreft het uberhaupt? Een kopie van een meesterwerk met zeer beperkte oplage? Een antieke geillustreerde bijbel? De Donald Duck? Hoe kun je in hemelsnaam zo'n vraagstuk eenduidig beantwoorden?

Ik denk dat je veel te veel leunt op theorie, en te weinig op een praktische toepassing.
Gewijzigd op 12/02/2019 19:30:00 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 19:53:08
Quote Anchor link
MD5 kent voor zover ik weet veel mogelijkheden tot collisions, waardoor het behoorlijk zwak is. Tot hoever weet ik zelf niet echt.

Zelf gebruik ik het niet voor wachtwoorden, en enkel voor plekken waarbij een unieke code van belang is. Zoals mijn CMS waarbij ik nieuwe en niet-opgeslagen nieuwsitems toch een tijdelijk ID meegeef voor het koppelen/uploaden van afbeeldingen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 20:13:56
Quote Anchor link
@Aar

Kun je mijn vraag nog even beantwoorden?

@Thomas

Ik snap je wel, maar er bestaat ook zoiets als algemeen gangbaar. En MD5 is dat zeker niet. Ik denk / mag hopen dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil gewoon een fatsoenlijke en veilige hashingmethode en of iemand dan een tiende van een seconde moet wachten om in te loggen, boeit me eerlijk gezegd geen @!w#@!. Het gaat erom dat het veilig is, en van MD5 (wat ik puur even als voorbeeldje gaf) is algemeen bekend dat dat niet meer als veilig wordt beschouwd. Ik vraag ook niet naar andere methodes van security, enkel naar wat een goede en gebruikelijke hashingmethode is ;-)
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

12/02/2019 20:31:30
Quote Anchor link
Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat je password_hash / password_verify, en password_needs_rehash gaat gebruiken. Team-PHP zorgt er dan voor dat je altijd "de beste" hashing hebt (wat dat dan ook is). Het voorkomt in ieder geval dat ieder weer z'n eigen algoritmes moet knutselen die na een paar jaar zonder onderhoud / met nieuwe inzichten volledig achterhaald zijn.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 20:39:48
Quote Anchor link
@Ozzie: Standaard gebruikt password_hash() bcrypt.
Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie wordt er Blowfish Crypt gebruikt, maar de standaard Bcrypt is er enkel van afgeleid.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 21:46:59
Quote Anchor link
@Rob

Maar als je het overlaat aan het 'team' en niet expliciet een algoritme aangeeft, heb je wel een probleem als het team dat algoritme wijzigt. Dan kan niemand meer inloggen.

@Ariën

>> Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie ...

Geef jij zelf PASSWORDT_BCRYPT mee aan de functie? Of gebruik je de default?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

12/02/2019 22:20:30
Quote Anchor link
Daarom moet je na een succesvolle password_verify() ook even een password_needs_rehash() doen (zie example #1).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 22:25:32
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/02/2019 21:46:59:
@Rob

Maar als je het overlaat aan het 'team' en niet expliciet een algoritme aangeeft, heb je wel een probleem als het team dat algoritme wijzigt. Dan kan niemand meer inloggen.

@Ariën

>> Als je PASSWORD_BCRYPT meegeeft aan de functie ...

Geef jij zelf PASSWORDT_BCRYPT mee aan de functie? Of gebruik je de default?

Nee, ik gebruik de standaard.


Toevoeging op 12/02/2019 22:31:41:

Rob Doemaarwat op 12/02/2019 22:20:30:
Daarom moet je na een succesvolle password_verify() ook even een password_needs_rehash() doen (zie example #1).

Goed idee....
Maar wanneer zou de hash niet meer kloppen? Bij een wijziging van de PHP-versie of de cost?
Gewijzigd op 12/02/2019 22:31:59 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/02/2019 23:40:25
Quote Anchor link
@Aar

"As mentioned on the Password Hashing Predefined Constants and password_hash pages, the algorithm used by PASSWORD_DEFAULT is subject to change as different versions of PHP are released."

Anders gezegd, met de default optie (die jij dus gebruikt) kan een keer het algoritme veranderen. Dat zou dan inhouden dat niemand meer kan inloggen. Oeps ...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/02/2019 23:56:35
Quote Anchor link
En in dat geval lijkt die password_needs_rehash() erg handig ;-)
Weer wat geleerd.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

13/02/2019 00:26:29
Quote Anchor link
> Het gaat erom dat het veilig is, en van MD5 (wat ik puur even als voorbeeldje gaf) is algemeen bekend dat dat niet meer als veilig wordt beschouwd.
Een verkeerd gebruik van welke methode dan ook is per definitie niet veilig. Gebruik maken van password_hash() en password_verify() maakt oplossingen ook niet automagisch "veilig". Dit is een complete misvatting. Stel dat jouw oplossing dit gebruikt, maar je query is vatbaar voor SQL-injectie, dan kan ik wel een wachtwoord + een hash verzinnen en meegeven zodat dit resultaat oplevert. Sterker nog, er zijn hele volksstammen die zo denken, en vervolgens het evangelie lopen te verkondigen met baggertutorials op YouTube.

> Ik vraag ook niet naar andere methodes van security, enkel naar wat een goede en gebruikelijke hashingmethode is ;-)
Actually, je vroeg (zoals vanouds?) weer naar de "beste" oplossing. Ik heb geen idee wat dit in jouw geval betekent.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 00:37:45
Quote Anchor link
@Aar

Ik denk dat die check niet nodig is als je zelf expliciet een algoritme kiest.

@Thomas

>> Een verkeerd gebruik van welke methode dan ook is per definitie niet veilig.

Dat klopt. Maar jij gaat nu uit van "als dan" situaties en dat kun je overal dan wel op toepassen. Je kunt in een heel veilige auto rijden, maar als je tijdens het rijden je autoportier wagenwijd openzet, kun je erop wachten dat je vroeg of laat uit de auto dondert ;-)

Als ik vraag wat een veilige auto is, dan zou een antwoord kunnen zijn "een Volvo vanwege een grote kreukelzone", en dan zit ik niet te wachten op / kan ik niet zoveel met een antwoord à la "geen enkele auto is veilig als je je gordel niet omdoet".

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik je probeer te zeggen. Ik snap dat een hashing methode op zichzelf geen unieke garantie biedt voor een veilige website. Dat was echter mijn vraag ook niet. Mijn vraag is wat heden ten dage wordt beschouwd als de beste manier om een wachtwoord te hashen. Niks meer en niks minder. En volgens mij valt daar best een concreet antwoord op te geven.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/02/2019 00:52:33
Quote Anchor link
@Ozzie: Volgens mij klopt het. Maar ik gebruik, zoals ik al zei, de standaard algoritme in PHP. Ik heb geen zin om die boel opnieuw te compileren :-P

Dan is er nog wat interessants...

En wat als je tussentijds switched van algoritme?
Stel je gebruikt nog md5 en je wilt leden zonder een password-reset een veiliger password geven?

Is het dan slim om in de ledentabel een veld aan te maken hoe het wachtwoord gehashed is (md5, crypt), en bij een oude onveilige encryptie dit na het succesvol inloggen het ingevoerde wachtwoord omzetten naar de veilige variant, en het record te flaggen met 'crypt' i.p.v. 'md5'? Of zijn er nog dingen om over na te denken?

Uiteraard lijkt het mij wel handig om niet eeuwig hashes van zwakke algoritmes te gebruiken in een inlogsysteem, en op dat moment de deur tijdelijk dicht doen totdat ze een nieuw wachtwoord hebben aangemaakt.
Gewijzigd op 13/02/2019 00:54:27 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

13/02/2019 01:42:32
Quote Anchor link
Het lijkt me dat ze niet een nieuw wachtwoord hoeven in te geven, maar dat je het bestaande wachtwoord opnieuw hasht en opslaat. Daar is die password_needs_rehash() volgens mij precies voor bedoeld. Die kan blijkbaar detecteren of het algoritme gewijzigd moet worden, en zo ja ... dan opnieuw genereren en opslaan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.