Wanneer een Class gebruiken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Glenn Vanthournout

Glenn Vanthournout

27/12/2019 17:05:25
Quote Anchor link
Hallo,

Ik programmeer al 20 jaar en heb reeds behoorlijke platformen draaien, maar nog niet OOP.

Ik ken de theorie, weet wat een class en object is, constructor en destructor, private en public, enz...

Nu vind ik persoonlijk de aanzet tot OOP niet eenvoudig.
Bestaat er een website met enkele basis regels of iets dergelijks van wat in een class te steken, wnr een class te gebruiken, ...
Of kunnen jullie me hier wat tips geven daaromtrent?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/02/2020 19:00:35
 
- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

27/12/2019 17:06:29
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

27/12/2019 17:43:22
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

27/12/2019 23:22:22
Quote Anchor link
>> Wanneer een class gebruiken?

Altijd zou ik dan bijna willen roepen. Maar ik weet ook dat het inderdaad erg abstract is en daardoor best lang kan duren eer het lampje gaat branden. Probeer eerst eens het verschil uit te zoeken (helder te krijgen) tussen een class (de code) en een instantie van een class (ergens in het geheugen van de pc).
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

28/12/2019 19:24:46
Quote Anchor link
Heel ander voordeel van het gebruik van classes (nog buiten het technische/organisatorische aspect) is dat je gebruik kunt maken van autoloading. Dat scheelt wel zoveel gedoe met bijhouden wat je nou al wel/niet ge-include hebt, en dan maar weer naar include_once moet grijpen omdat een bestand de ene keer al wel, maar de andere keer nog niet is ge-include. Uiteindelijk ga je dan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

class Helpers{

  public static function fooBar(){
    //...
  }

}


?>

En dan kun je dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php

require(__DIR__ . '/../vendor/autoload.php'); //autoloader laden; de enige "include" die je hoeft te doen

\Helpers::fooBar(); //kijk mam, zonder include!

?>
 
DonutsNL Donut

DonutsNL Donut

29/12/2019 14:12:08
Quote Anchor link
Hi Glenn,

Een classe kun je het beste zien als een vorm die je helpt om dingen te structureren. Welke structuur en samenhang je daarna het beste kunt creëren met deze classen is natuurlijk afhankelijk van wat je probeert te bereiken. Ik heb zelf best moeite met het idee dat je daarbij aan allerlei 'regels' moet voldoen. Ik zie programmeren als een creatief vak.

Wel zijn er natuurlijk structuren die zich over tijd hebben bewezen. Daarom zijn ze zinvol om te hergebruiken. Hierbij is het wel zaak dat je eerst goed begrijpt waarom een specifieke structuur zo goed werkt en in welke specifieke situatie. Ook is het belangrijk te begrijpen welke beperkingen de toepassing ervan met zich meeneemt.

Deze bewezen structuren worden ook wel 'design patterns' genoemd. De onderstaande link beschrijft verschillende van deze patronen, wanneer ze in te zetten en wat de beperkingen zijn. Het is aan te raden verschillende sites te raadplegen om een goed beeld te krijgen.

Cheers en groet, Donuts.

https://sourcemaking.com/design_patterns
Gewijzigd op 29/12/2019 14:15:49 door DonutsNL Donut
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.