Wat is de waarde 1e3px

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Guido  -

Guido -

16/02/2020 21:02:19
Quote Anchor link
Hallo,

In een minified stylesheet kom ik deze waarde tegen: max-width:1e3px;

Uit het originele stylesheet maak ik op dat de max-width vh element 1000px is.

Wie kan me uitleggen hoe de 1e3px is opgebouwd? Ik kan dit namelijk niet achterhalen op het www.

Guido
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 12:55:58
 
Jan R

Jan R

16/02/2020 21:40:29
Quote Anchor link
Dit doet me vermoeden van wetenschappelijke notatie.
1 X 10 macht 3
 
Ivo P

Ivo P

17/02/2020 17:55:27
Quote Anchor link
in de natuurkunde wordt die notatie veel gebruikt.

bijvoorbeeld een rotsblok weegt 1 miljoen kilo.

Dat kun je dan schrijven als 1000000 kg
maar 1x10^6 kg leest een stuk korter.

Dat wordt ook vaak gebruikt om van 1234822 kg dan maar 1.23x10^6 te maken.

om dat wat overzichterlijk te typen kun je ook de letter E gebruiken

dus 1.23E6

Dat maakt ook gemakkelijker om bij berekeningen al snel een hoop nullen weg te strepen.

bijvoorbeel 1.23E6 kg / 6 E4 m³ = (1.23 / 4) E2 kg/m³ om de dichtheid te bepalen (per kub. meter)


hier staat dus 1E3 wat neer komt op 1 x 10^3 = 1 x 10 x 10 x 10 = 1000
 
Guido  -

Guido -

17/02/2020 18:32:03
Quote Anchor link
Duidelijk verhaal, ik dank jullie voor je reacties.

Was deze notatie nog niet eerder tegengekomen in een stylesheet, vandaar.

Guido
 
Jan R

Jan R

17/02/2020 18:39:29
Quote Anchor link
Ik zelf ook niet :)
Lijkt me eigenlijk zelfs belachelijk. 1e3 of 1000. slechts 1 karakter verschil. van luiheid gesproken denk ik dan.

volledig akkoord voor grootte getallen. Dan wel!

Jan
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

17/02/2020 20:27:54
Quote Anchor link
Het is geen luiheid; het is minified. 1e3 is kleiner dan 1000 - dat is precies het hele doel. In Javascript minifiers zie je ook dat ze "true" vertalen naar !0 (geeft precies hetzelfde: een boolean true), en "false" naar !1.

En natuurlijk white-space er uit, overbodige punt-komma's, enz. Voor de leesbaarheid moet je het originele bestand er maar bij pakken.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

17/02/2020 22:54:24
Quote Anchor link
inderdaad, alle trucs worden uit de kast gehaald om het aantal bytes te reduceren zodat zo een bestand dan ook sneller gedownload is. Soms vraag ik me wel af of het tegenwoordig nog erg zinvol is. Het internet wordt steeds sneller en al wordt er met deze minimized bestanden wat data bespaard, gooien we dat op allerlei andere manieren weer overboord. En wanneer we het vergelijken met filmbestanden waar hebben we het dan over? Maar goed ook ik zie graag dat mijn webpagina lekker vlot tevoorschijn komt en die bibliotheek bestanden daar ga je verder toch niet zelf aan prutsen dus dan maar de minimized versie pakken.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

18/02/2020 06:59:40
Quote Anchor link
Ome Google kijkt er naar https://web.dev/unminified-css/?utm_source=lighthouse&utm_medium=devtools , dus als je echt alle SEO puntjes af wilt vinken ...
 
Ivo P

Ivo P

18/02/2020 09:59:20
Quote Anchor link
het zit niet alleen in de data overdracht in kB en seconden.

Ook in je browser neemt zo'n niet-minified bestand ruimte in. En bij het verwerken van de javascript, moet de engine ook nog alle white space overslaan.

Win je ook nog een minimaal iets mee....
 
Willem vp

Willem vp

18/02/2020 11:00:55
Quote Anchor link
@Ivo:

Daarnet heb ik voor de grap eens de homepage van booking.com geopend. Bij elkaar is dat meer dan 5 MB aan meuk, waarvan meer dan 1 MB aan CSS. Minified, dat dan weer wel. ;-) Toch heb ik zo'n onderbuikgevoel dat er met een andere opzet van de code meer winst te behalen valt dan met minificeren.

Wat betreft het overslaan van whitespace: dat klinkt als optimalisatie van het aantal gebruikte klokcycli. Ik vraag me dan meteen af of het parsen van 1e3 niet meer klokcycli kost dan het parsen van 1000.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.