Web server

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 11:41:58
Quote Anchor link
Hallo allemaal.

Ik wil graag van mijn PC een webserver maken waar ik website's op kan hosten.

Ik wil dit graag met freeware doen zoals Linux etc.

Weet iemand zo een tut of het liefst een mirror die ik kan downloaden?

Alvast bedankt, Joey
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 15:57:58
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/05/2012 11:43:10
Quote Anchor link
Kijk hier eens

En je topictitel is niet echt veelzeggend, pas deze eens aan naar wat duidelijker omschrijvends...
Gewijzigd op 24/05/2012 11:43:43 door - Ariën -
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 11:48:04
Quote Anchor link
Bedankt - Aar - Ik zit nu op
https://www.linux.com/learn/tutorials/288158-easy-lamp-server-installation

Ik ben niet bekent met Linux maar ik kan gewoon een willekeurige Linux pakken en die installeren? Of moet ik er ook nog een speciale voor hebben?

Alvast bedankt!
Gewijzigd op 24/05/2012 11:48:32 door Joey Schroder
 
Reshad F

Reshad F

24/05/2012 11:52:21
Quote Anchor link
ubuntu server.
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 11:54:06
Quote Anchor link
@Joey,

Er zitten wel grote verschillen in de verschillende Linux distributies. Bij linux is de commandline belangrijk, 99,9% wordt via dat gedaan, ook de tuts worden via de commandline gedaan.

Ik neem aan dat het servertje gewoon voor lokaal is en dus geen mail server, DNS server, etc hoeft te hebben? Als je een bekende distributie pakt, zijn er meestal al kant en klare packages (lamp bijvoorbeeld) in de repositories aanwezig.

Dat is dan een questie van binnenhalen en runnen. Dan hoef je alleen nog de tut te gebruiken om wat instellingen aan te passen etc.
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 11:55:21
Quote Anchor link
Nee dit word geen lokale server. Op deze server wil ik website's hosten waar ik het beheer over heb.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/05/2012 11:57:03
Quote Anchor link
Joey Schroder op 24/05/2012 11:55:21:
Nee dit word geen lokale server. Op deze server wil ik website's hosten waar ik het beheer over heb.

Als je weinig van Linux weet, zou ik het niet direct in live gaan uitvoeren. Ga er eerst eens lekker mee oefenen en er rond mee klooien.

Je wilt niet door eigen toedoen en non-ervaring een hele site plat leggen (tenzij het geen belangrijke site is)....

Toevoeging op 24/05/2012 11:59:10:

Joey Schroder op 24/05/2012 11:48:04:
Bedankt - Aar - Ik zit nu op
https://www.linux.com/learn/tutorials/288158-easy-lamp-server-installation

Ik ben niet bekent met Linux maar ik kan gewoon een willekeurige Linux pakken en die installeren? Of moet ik er ook nog een speciale voor hebben?


Quote:
And this article will be installing the LAMP server on a Ubuntu 9.10 machine.


We zijn al bij Ubuntu 12.04, maar dat maakt niet veel uit voor het artikel.
Gewijzigd op 24/05/2012 11:57:24 door - Ariën -
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 11:59:26
Quote Anchor link
Nee eerst nog niet. Het is gewoon de bedoeling dat daar uiteindelijk website's op komen maar natuurlijk wil ik dat eerst proberen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/05/2012 12:02:24
Quote Anchor link
Ah okee.....

Het beste is naar mijn mening als je er ook een control panel zoals ISPconfig op zet, dit is freeware en makkelijk te beheren.

Lees eerst even de handleiding van ISPconfig in dit geval, voordat je Apache, PHP, MySQL en de rest van de reutemeut gaat installeren.
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 12:03:08
Quote Anchor link
Wat aar zegt, ga eerst zorgen dat je weet wat je doet en hoe het werkt.

Het betekend dus ook dat je een Mail server, FTP server, DNS server en het gebruik van vhosts nodig hebt. Aangezien je er meerdere site's op wilt hebben.

Tevens is het belangrijk dat je alles goed configureerd zoals niet in mappen browsen als ik bijv naar www.jewebsite.nl/css ga, maar een access denied melding krijg.

Zo zijn er nog veel meer security problemen waar je rekening mee moet houden. Ook het feit dat als je dit in je thuis omgeving doet, je van je provider een dynamisch ip adrs krijgt. Wat betekent dat deze dus kan wijzigen en niemand meer bij je site's uit komt.

Denk ook aan de kosten, je pc 24/7 aanlaten staan a 350W kost je een hoop geld.
Gewijzigd op 24/05/2012 12:03:41 door Chris PHP
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 12:10:01
Quote Anchor link
De stroom kosten maken mij niks uit. Die betaal ik niet :P .

Dus als ik even snel alles samen zet dan moet ik dit als volgt doen;

Ik moet eerst ubuntu 9.10 installeren.(9.10 omdat die tuut dat ook gebruikt)
Vervolgens begin ik met het installeren van Apache, PHP, MySQL en als klap op de vuurpijl ISPconfig. Juist?
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 12:14:12
Quote Anchor link
Let wel dat die tut niks uitlegt over mail severs, ftp servers, DNS servers, etc.

Dat betekent dat je geen emailadressen kunt maken/hosten zoals [email protected], want je hebt geen mailserver.

Klanten kunnen geen site's uploaden want er is geen ftp server.

Mensen komen niet uit bij jou als ze naar www.domein.nl gaan want je hebt geen DNS server.

Daarboven op komt dat je kennis tot het OS nehiel is en het gelijk live gaat zetten. Dus als de gegevens van je klant online komen omdat je server niet goed beveiligd is kunt je schadeclaims verwachten.

En je ziet het feit over het hoofd dat je een dynamisch ip adrs hebt. Wellicht een van je grootste problemen!
Gewijzigd op 24/05/2012 12:14:46 door Chris PHP
 
Bart V B

Bart V B

24/05/2012 12:16:30
Quote Anchor link
Quote:
Het beste is naar mijn mening als je er ook een control panel zoals ISPconfig op zet, dit is freeware en makkelijk te beheren.


Daar zou ik nou net even nog niet aan beginnen.
Om eerst een beetje te oefenen, is het belangrijk dat je het systeem kent.
Dus ik zou beginnen om eerst eens de server te installeren.
Lukt dat dan kan je beginnen met een LAMP op te zetten.
Dan eens wat leesvoer gaan zoeken om hoe het rechten systeem werkt.

Met een simpel pctje oefenen om een server op te zetten, is leuk en heel leerzaam.
Maar als je echt serieus op het net sites wil gaan hosten, neem dan een VPS.
Dan zijn de kosten niet zo hoog, en je kan echt al een hele boel doen.
Een internet lijntje thuis is niet geschikt om websites te draaien.

Afgezien wat Chris NVT al zegt qua kosten, is het ook nog gevaarlijk om dit thuis te doen. Stel dat die computer 24/7 aan staat, heb jij hem op een plek staan waar het brandwerend is?

Niet doen, gewoon gaan oefenen op een thuis pc, veel lezen, en als je er echt klaar voor bent een vpsje bestellen. ;)
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 12:16:32
Quote Anchor link
Dat klopt Chris. Dat wil ik ook niet. Maar dit is nog in de testfase. Eens moet je eerste keer zijn. Maar als ik zo begin zit ik dan in de goeie richting?

Ik moet eerst ubuntu 9.10 installeren.(9.10 omdat die tuut dat ook gebruikt)
Vervolgens begin ik met het installeren van Apache, PHP, MySQL en als klap op de vuurpijl ISPconfig.

Bijvoorbaat dank!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/05/2012 12:16:33
Quote Anchor link
Joey Schroder op 24/05/2012 12:10:01:
Ik moet eerst ubuntu 9.10 installeren.(9.10 omdat die tuut dat ook gebruikt)
Vervolgens begin ik met het installeren van Apache, PHP, MySQL en als klap op de vuurpijl ISPconfig. Juist?

Ik zou liever gewoon van alles de nieuwste versie nemen, Dus Ubuntu 12.04.

Als ik een goed tip voor een boek kan geven die Linux uitlegt:

Kijk eens bij Bol.com naar de boeken van Sander van Vugt. Zo heb ik hier liggen:
Linux - Deel 1: Systeembeheer

Geweldig boek, gaat helemaal over de commandline waar 99% van de systeembeheerder mee werkt.
 
Bart V B

Bart V B

24/05/2012 12:18:11
Quote Anchor link
nee, gewoon die nieuwste versie installeren.
9.10 is EOL dus je krijgt geen updates meer.
ISPconfig, is niet zo belangrijk. Belangrijker is dat je het systeem kent.
Anders heb je aan ISPconfig niets. ;)
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 12:20:15
Quote Anchor link
@joey,

Als je puur en alleen een webserver wilt testen kun je gewoon het advies en linkje van Aar volgen.

Zodra je uitkomt op het echt hosten endus mail, ftp en DNS servers nodig gaar hebben zul je stappen verder moeten gaan. Ook met de beheer software (DirectAdmin bijv).
 
- SanThe -

- SanThe -

24/05/2012 13:16:37
Quote Anchor link
Chris NVT op 24/05/2012 12:03:08:
als je dit in je thuis omgeving doet, je van je provider een dynamisch ip adrs krijgt


Niet alle providers, mijn provider geeft gewoon een vast ip adres.

Toevoeging op 24/05/2012 13:19:58:

Chris NVT op 24/05/2012 12:14:12:
Dat betekent dat je geen emailadressen kunt maken/hosten zoals [email protected], want je hebt geen mailserver.

Mensen komen niet uit bij jou als ze naar www.domein.nl gaan want je hebt geen DNS server. ... En je ziet het feit over het hoofd dat je een dynamisch ip adrs hebt. Wellicht een van je grootste problemen!


Mailserver kan gewoon extern. Idem voor DNS.

Niet elke provider geeft dynamische ip's. Ik heb gewoon een vast ip.
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 13:41:32
Quote Anchor link
- SanThe - op 24/05/2012 13:16:37:
Chris NVT op 24/05/2012 12:03:08:
als je dit in je thuis omgeving doet, je van je provider een dynamisch ip adrs krijgt


Niet alle providers, mijn provider geeft gewoon een vast ip adres.

Toevoeging op 24/05/2012 13:19:58:

Chris NVT op 24/05/2012 12:14:12:
Dat betekent dat je geen emailadressen kunt maken/hosten zoals [email protected], want je hebt geen mailserver.

Mensen komen niet uit bij jou als ze naar www.domein.nl gaan want je hebt geen DNS server. ... En je ziet het feit over het hoofd dat je een dynamisch ip adrs hebt. Wellicht een van je grootste problemen!


Mailserver kan gewoon extern. Idem voor DNS.

Niet elke provider geeft dynamische ip's. Ik heb gewoon een vast ip.


Dan ben jij een uitzondering, welke provider heb je? 90% van alle particulieren abbo's zijn met dynamisch IP.

Alles kan extern, echter betaal je dan voor een DNS server ( van paar euro tot 10,- p.m.) om hem dan ook nog eens te kunnen beheren. Hetzelfde geld voor de Mail server.

Grootste fout die je kunt maken is, met te veel 3rde partijen samen werken. Dit levert bijna altijd problemen op voorbeeldje.

Klant belt en zegt, ik ontvang geen emailtjes meer. Dit kan dus verschillende oorzaken hebben.

1) DNS Server is niet goed of ligt offline (voor welke reden dan ook)
2) Je hosting server is niet goed of ligt offline (voor welke reden dan ook)
3) De mailserver is niet goed of ligt offline (voor welke reden dan ook)

Eer dat jij alles hebt uitgezocht en rechtgetrokken is (afhankelijk van dagdeel, aangezien veel support maar tot 9 uur is) door een van je 3rde partijen ben je uren en soms dagen verder.
 
Joey Schroder

Joey Schroder

24/05/2012 13:44:18
Quote Anchor link
Dat is ook de reden dat ik hier een webserver wil hebben.
 
Chris PHP

Chris PHP

24/05/2012 13:48:00
Quote Anchor link
Joey Schroder op 24/05/2012 13:44:18:
Dat is ook de reden dat ik hier een webserver wil hebben.


Ja maar zoals ik eerder al uitgelegd heb is er een verschil tussen een webserver (MySQL, Apache, PHP) of een hosting server (MySQL, Apache, PHP, DNS server, Mail server, FTP server).

Begin gewoon met de tut van Aar door een simpele webserver op te zetten in Linux, houdt het lokaal en leerhoe je deze het beste kunt beveiligen. Ben je overtuigd en heb je ook de basis van d Linux commandline onder de knie, kijk dan verder naar een hosting server.

P.S. Voor een hosting server raad ik CentOS aan, werkt super en zijn geweldige tutorials voor uit.
 

Pagina: 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.