Website in anderhalve maand

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 17:54:23
Quote Anchor link
Misschien ga ik binnenkort een website voor iemand maken (een informeel projectje wat even tussendoor komt). Nu heb ik daar ongeveer anderhalve maand de tijd voor. Er is nog helemaal niks aanwezig, geen server, geen bestaande website ... en geen plan. Kortom, nada ... noppes. Alles moet van scratch af aan worden gebouwd.

Ik zoek nu dus een oplossing waarmee ik in anderhalve maand een reguliere website (geen webshop) uit de grond kan stampen ... van plan tot oplevering. Wat is de 'way to go' volgens jullie? Geheel zelf gaan programmeren lijkt me geen optie, omdat ik verwacht dat dat veel te veel tijd kost. Wat dan wel? Mijn eerste gedachte gaat uit naar WordPress. De juiste keuze volgens jullie? Nu heb ik in m'n leven genoeg websites gemaakt, maar nog nooit met WordPress. Concrete vragen:

1. waar download ik de juiste versie?
2. moet je WordPress echt installeren, of kan ik gewoon een aantal mappen naar de server kopiëren en werkt alles dan?
3. na installatie, is er dan al een standaard template actief?
4. waar kan ik goede gratis templates (zonder reclame) verkrijgen?
5. kan ik templates aanpassen zonder dat de aanpassingen bij een update verdwijnen? Zo ja, hoe?

Graag jullie input/ideeën/reacties.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 23:01:03
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

14/11/2017 18:15:42
Quote Anchor link
1: Bij wordpress.org voor als de hoster het niet aanbiedt.
2. Ja (eerste deel vraag).
3. Ja.
4. Bij de WP instellingen (of direct bij wordpress.org)
5. Ja, bij de WP instellingen.

En dan flink oefenen.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/11/2017 18:34:03
Quote Anchor link
En wat voor technische snufjes moeten er in de website komen? Misschien een lastige vraag als je nog geen plan hebt? Misschien een idee om eerst eens een lijstje met ideeën te schrijven? Is het puur een statische website dan voldoen een paar losse templates ook prima.

Ik ben overigens helemaal geen voorstander van een compleet CMS systeem met van die textareas waar je dan HTML in moet gaan priegelen en je geen CSS kunt bewerken anders dan met inline CSS. En welke gebruiker zit er op te wachten om zelf hierin te gaan knoeien terwijl deze niet weet waar die mee bezig is? Ik geloof dan toch meer in een goede database structuur welke bewerkt kan worden door de gebruiker op de achterkant van de website.

Waar ik wel voorstander van ben:
Templates die door een template engine ingelezen worden. één keer een layout maken en dan het "block content" telkens overschrijven voor iedere pagina. Verder natuurlijk een Single point of entry. Neem je een goed framework als Laravel of Symfony dan heb je het allemaal in één.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 18:37:39
Quote Anchor link
Thanks Adoptive!

Ad 4: zijn dat deze? https://wordpress.org/themes/

Ad 5: hoe gaat dat in z'n werk? Geef je dan gewoon bij de settings aan dat het theme niet mag worden overschreven?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/11/2017 18:37:53
Quote Anchor link
Een andere ergenis van Wordpress vind ik al die absolute URL's. Als je de website wilt verplaatsen dan moeten die allemaal aangepast worden. Ronduit waardeloos.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 18:38:29
Quote Anchor link
@Frank, heb je dan wellicht een beter alternatief voor wat ik wil? Ik hoor het graag. Gezien de korte tijdsduur zoek ik wel iets kant-en-klaars.
Gewijzigd op 14/11/2017 18:42:18 door Ozzie PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/11/2017 18:48:18
Quote Anchor link
Ik weet het, want het is heel beroerd als je in een test-omgeving de site ontwikkelt, en daarna de boel live zet. Jammer dat WordPress daat zelf geen ondersteuning voor biedt.

Gelukkig is daar wel een add-on voor: Blue Velvet Update URL's. Let er wel heel goed op wat je gaat aanpassen, en maak bij sterke voorkeur een back-up.
Gewijzigd op 14/11/2017 20:08:43 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/11/2017 20:52:55
Quote Anchor link
Heb je mijn eerste post wel gelezen Ozzie?

Nogmaals een lijstje met eisen/wensen maken en dan om advies vragen lijkt me een beter plan.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 22:42:13
Quote Anchor link
@Frank

Ja, heb ik gelezen. Echter, ik zoek dus echt een cms-achtige oplossing, omdat ik anders niet zou weten hoe ik het in zo'n korte tijd from scratch moet klaarspelen. Snap je wat ik bedoel? Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de site redelijk statisch is op een contactformuliertje na. Is WordPress dan een oplossing?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/11/2017 22:57:39
Quote Anchor link
Als het een haastklus is, waarbij je weinig zelf wilt scripten, dan is Wordpress snel opgezet.
Wordpress kent zelf alleen geen contact-formuliertje. maar met de add-on Contact7 is dit zo in een handomdraai gemaakt.

Zo heb ik een jaartje geleden ook in een avondje tijd een site gebouwd waaraan ik weinig werk wou hebben. Een leuke gratis template gedownloadt en in een handomdraai geinstalleerd, en de rest van de meeste tijd zat nog in het schrijven van de content en een beetje nog in het verfijnen van de instellingen.

maar zelf zou ik Wordpress alleen voor simpele sites gebruiken. Als ik een vergelijkingssite zou willen maken, of iets anders wat een hoop interactie heeft, dan neig ik naar iets wat er bij past, of iets customs. Mijn eigen website Treinenweb draait overigens op een eigen gebouwd CMS, omdat dit te custom is voor Wordpress.
Oké je kan er een hoop add-on's zelf bij maken, maar in 2007 was daar nog geen sprake van ;-).
Gewijzigd op 14/11/2017 23:02:29 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 23:00:25
Quote Anchor link
Thanks Aar. Weet je toevallig nog een goede tutorial waarin alles (van installatie tot het selecteren en aanpassen van een theme) goed wordt uitgelegd? Ik kan zelf wel gaan zoeken, maar omdat ik WordPress niet ken, kan ik de tutorial dan niet goed op waarde schatten. Als je een goede link weet, zou me dat erg helpen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/11/2017 23:05:05
Quote Anchor link
Heb je een tutorial nodig? het spul is zo gebruiksvriendelijk en kent geen rocketscience. Ik zou gewoon de boel installeren op je (lokale) webserver en lekker ermee rondspelen. Ik durf te wedden dat je in een half uur tijd al een mooie site met een gratis templatje hebt opgezet.

Enig minpunt van Wordpress is de werking van het menu. Althans, ik heb er altijd ruzie mee gehad: Of ik zag bepaalde items niet, of ze stonden verkeerd gepositioneerd, maar dat kan ook aan de template liggen die ik gebruikte.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/11/2017 23:11:18
Quote Anchor link
WordStress :p is zeker een oplossing maar of dat de beste oplossing is weet ik zo net niet. Als eerste als de tijd dringt dan zou ik geen oplossing kiezen waarin je nog niet ervaren bent. Pak iets waar je al handigheid in hebt. Jij weet net zo goed als ik dat het tijd kost om in een pakket thuis te raken. Ten tweede is Wordpress aan de omschrijving die je zojuist gaf wellicht ook wat overkill? De basis voor iedere website is een HTML pagina of meerdere HTML pagina's. PHP is niet verplicht behalve voor de verwerking van het contactformulier dan.

Zowiezo zal het zwaartepunt liggen op het design van de website. Maak gewoon de homepage in HTML en CSS en deel dat daarna op in blokken. Dat contactformulier maak jij vast in 30 minuutjes werkend en dan zit je werk er op. Mocht er later toch meer nodig zijn dan is je HTML (of je templates) toch nog nuttig. Zelfs al zou ik weten dat het in wordpress ging zou ik eerst het design in een HTML bestand ontwerpen. Ik plak dan later die variabelen er wel tussen..







Toevoeging op 14/11/2017 23:12:19:

p.s. zoek je een alternatief voor Wordpress dan zou ik je Drupal willen aanbevelen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/11/2017 23:21:49
Quote Anchor link
Drupal is ook leuk, maar dat heb je niet volgens mij niet 1,2,3 onder de knie.
Het heeft een redelijke leercurve.
Gewijzigd op 14/11/2017 23:22:24 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 23:23:26
Quote Anchor link
@Frank

Ergens heb je wel gelijk hoor ... maar het spul moet beheerbaar zijn (als in, er moeten nieuwsberichtjes kunnen worden geplaatst). Hmm ... dat had ik misschien nog even erbij moeten vermelden :-s Vandaar dat ik dus een cms nodig heb.

Is Drupal makkelijker/handiger dan WordPress?

Toevoeging op 14/11/2017 23:28:47:

@aar

Aha .. dus WordPress is simpeler? Zijn er nog andere opties in dit geval? Of is WordPress de meest logische?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

14/11/2017 23:48:43
Quote Anchor link
Drupal heeft een veel degelijker onderstel. Drupal gaan gebruiken gaat snel maar into the depth is wel wat harder dan in WP. Ik kwam net nog een aardig artikeltje tegen: https://www.vaneldijk.nl/artikelen/joomla-vs-drupal-vs-wordpress
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/11/2017 23:55:35
Quote Anchor link
@Frank: hmmm, als ik dat dan zo lees is WordPress voor wat ik nodig heb denk ik toch de handigste en snelste oplossing.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

15/11/2017 00:01:33
Quote Anchor link
Begrijpelijk Ozzie als snelheid echt belangrijk is en de eisen laag zijn dan moet je dat doen :-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2017 00:07:54
Quote Anchor link
Thanks :-)

Ik zal de komende dagen als ik tijd heb wel eens zoeken naar een tutorial waarin staat beschreven hoe ik het dan moet installeren en hoe het kiezen en aanpassen van zo'n theme werkt. Mocht je toevallig nog een goede tutorial ergens zien, laat het hier dan aub even weten ;-)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

15/11/2017 00:09:30
Quote Anchor link
Ik weet dat Wordpress met een hoop content al minder sneller wordt. Maar gelukkig zijn er cache-addons :-)

Toch is het eigenlijk best triest dat je Wordpress zelf moet oplappen. Maar tja.... die code is ook zo brak en deels obsolete. Maar het werkt verder wel fijn als je snel wat wilt bouwen.

Bedoel je echt dat je een eigen theme gaat verbouwen aan de hand van de HTML en CSS?
Want veel layouts hebben al een hoop basisinstellingen die je kan instellen. het ligt er aan wat de templatebouwer erin gebouwd heeft aan opties.

Het kiezen van een template is echt in een paar klikken gedaan. Als je echt een tutorial wilt zien, dan komen alle recente tutorials op YT wel aardig met elkaar overeen. ;-)
Gewijzigd op 15/11/2017 00:11:54 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/11/2017 00:24:04
Quote Anchor link
Oké thanks ... ik ga eens naar die tutorials kijken. Mocht ik er niet uitkomen, meld ik me tzt weer :-)

Voor nu, bedankt!
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.