Welk framework te kiezen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Ama saril

ama saril

25/11/2014 12:10:16
Quote Anchor link
Hallo PHP'ers,
Ik ben nu redelijk bekend geraakt met zelfstandig php gebruiken en OOP ontwikkelen zonder gebruik van frameworks. Ik wil me nu iets meer gaan verdiepen in verschillende frameworks. Het probleem waar ik hierbij tegenaan loop is dat er zoveel in inloop zijn dat ik niet weet welke ik het best kan gaan bekijken.

Ik heb voor mezelf de volgende case opgesteld om iets als funda te maken (met een zoekmachine) en eventueel dat ik later contentpagina's als extra kan toevoegen. Dus een soort van zoekmachine testsite MET extra informatiepagina's die ik makkelijk kan toevoegen. En die ik later ook evt zonder code te typen kan aanmaken (zoiets als CMS).

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken en kom ik eigenlijk uit op drie frameworks die me allemaal goed lijken. Dit zijn de volgende:
- Yii
- Symphonie
- Zend

Weet iemand waar ik het best mee kan beginnen (en evt. waarom) of heb ik een goed framework gemist?
Ik ben al een tijdje aan het googlen maar op veel van de vergelijkingssites wordt het meestal meer een flamewar van 'x is beter dan y' zonder enige goede onderbouwing.

Dus als iemand goede tips of goede frameworks weet, zou ik dit graag horen.

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 07:48:22
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/11/2014 12:44:16
Quote Anchor link
Wil je van webdevelopment je beroep maken?
Dan zou ik bij Symfony beginnen.

Beetje opportunistisch beredeneerd misschien, maar daar wordt het vaakst om gevraagd in vacatures voor PHP-developers. Verder zit Symfony wat belangrijke OOP-beginselen betreft erg mooi in elkaar.
 
Wouter J

Wouter J

25/11/2014 13:10:31
Quote Anchor link
Je hebt naar mijn mening 2 groepen frameworks: Zend Framework en Symfony, en de rest. Zend Framework en Symfony zijn beide een enorme bulk aan code en zijn handig voor vrijwel alles. De rest (bijv. Laravel, Yii, CakePHP, CodeIgniter) zijn minder compleet en meer geschikt voor een simpele website of om kennis te maken met frameworks.

Voor professionele IT bedrijven kom je al snel op Zend Framework en Symfony. Voor persoonlijk gebruik zou ik wat meer naar Laravel of Yii kijken.

Zend Framework is flink groter en complexer en ook iets traditioneler, flink wat ouder. Dit is niet slecht, maar zorgt er wel voor dat hij in de PHP community populariteit heeft verloren. Symfony bevat heel veel nieuwe technieken, overgenomen van andere talen, en heeft een hele grote actieve community. Symfony is ook erg mooi opgebouwd, waardoor bijna elke 3th party library er iets van gebruikt.

Laravel is "the new kid on the block" en is tegenwoordig erg populair. Het nadeel is dat je heel snel naar een slecht OO design toegaat als je niet uitkijkt, dit is in Symfony en Zend Framework praktisch onmogelijk.
 
Ama saril

ama saril

25/11/2014 13:46:28
Quote Anchor link
Larvel had ik nog nooit van gehoord (en ook niet gevonden) dus daar zal ik even verder naar kijken.

Dan nog een kort vraagje erbij:
Stel dat ik symfonie of zend zou gaan testen. Zijn hier dan bijvoorbeeld goede CMS extensions/plugins voor (omdat ik in de case ook informatiepagina's wil toevoegen, zonder steeds html te schrijven :)). Of is het dan beter om zelf een handmatig CMS te schrijven?
 
Wouter J

Wouter J

25/11/2014 14:05:55
Quote Anchor link
Quote:
Stel dat ik symfonie of zend zou gaan testen. Zijn hier dan bijvoorbeeld goede CMS extensions/plugins voor (omdat ik in de case ook informatiepagina's wil toevoegen, zonder steeds html te schrijven :)). Of is het dan beter om zelf een handmatig CMS te schrijven?

Symfony heeft een officiele symfony port: Symfony CMF (Content Management Framework). Die is erg goed, maar is ook erg ingewikkeld in het begin. Daarnaast bestaan er ook nog vele, simpelere, alternatieven. Zoals de Kunstmaan bundles (voor Symfony).

Van Zend Framework (zend is iets anders) en Laravel weet ik minder, maar daar bestaat vast ook wel wat voor.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

25/11/2014 14:22:09
Quote Anchor link
Voor Laravel heb je een hoop packages verzameld op o.a. http://packalyst.com/
Sitepoint had vorige week een artikel over OctoberCMS een cms gebaseerd op Laravel www.sitepoint.com/introducing-octobercms-laravel-based-cms/ (geen ervaring mee)

Of je zoekt op https://packagist.org/ (makkelijk om de packages daarna met composer te installeren)
https://packagist.org/search/?q=laravel
https://packagist.org/search/?q=symfony
https://packagist.org/search/?q=zend

Laravel geeft je veel vrijheid wat soms handig maar ook een risico is (eigenlijk net als PHP zelf)

In het algemeen kom ik vaker onderdelen van Symfony tegen dan van Zend Framework. @Wouter, weet jij misschien doordat Symfony losser in elkaar zit of klopt mijn beeld hierbij niet?
 
Wouter J

Wouter J

25/11/2014 14:26:44
Quote Anchor link
>> In het algemeen kom ik vaker onderdelen van Symfony tegen dan van Zend Framework. @Wouter, weet jij misschien doordat Symfony losser in elkaar zit of klopt mijn beeld hierbij niet?

Inderdaad, dit is de rede dat de meeste libraries liever Symfony gebruiken. Symfony's design is gewoon net een stukje beter. Een component van ZF gebruiken betekend in 94% van de gevallen half ZF installeren. Een component van Symfony is heel vaak slechts dat ene component. (Aura is nog decoupler, maar is qua andere dingen gewoon minder dan ZF en Symfony)
 
Ama saril

ama saril

26/11/2014 12:17:38
Quote Anchor link
Ok dank jullie wel allemaal. Ik ga dan denk ik beginnen met het symfonie 2 framework. En dan later wat plugins/addons/extensions ga bekijken om een CMS ermee te maken.

Bedankt voor de input.
 
Dirk hoffman

dirk hoffman

06/01/2015 22:12:24
Quote Anchor link
Wouter J op 25/11/2014 13:10:31:
Je hebt naar mijn mening 2 groepen frameworks: Zend Framework en Symfony, en de rest. Zend Framework en Symfony zijn beide een enorme bulk aan code en zijn handig voor vrijwel alles. De rest (bijv. Laravel, Yii, CakePHP, CodeIgniter) zijn minder compleet en meer geschikt voor een simpele website of om kennis te maken met frameworks.

Voor professionele IT bedrijven kom je al snel op Zend Framework en Symfony. Voor persoonlijk gebruik zou ik wat meer naar Laravel of Yii kijken.

Zend Framework is flink groter en complexer en ook iets traditioneler, flink wat ouder. Dit is niet slecht, maar zorgt er wel voor dat hij in de PHP community populariteit heeft verloren. Symfony bevat heel veel nieuwe technieken, overgenomen van andere talen, en heeft een hele grote actieve community. Symfony is ook erg mooi opgebouwd, waardoor bijna elke 3th party library er iets van gebruikt.

Laravel is "the new kid on the block" en is tegenwoordig erg populair. Het nadeel is dat je heel snel naar een slecht OO design toegaat als je niet uitkijkt, dit is in Symfony en Zend Framework praktisch onmogelijk.


Absolute onzin wat betreft Laravel, jij gaat de kracht van Laravel beschouwen als een zwakte? Waar komt dit vandaan, onderbuik gevoelens?

Er is een reden waarom bijvoorbeeld Fox Sports Nederland Laravel gebruikt als de centrale api voor hun overige services. Wanneer je het afdoet als een framework voor persoonlijke projectjes dan doe je Laravel toch écht te kort.

Het is waar dat bijvoorbeeld Symfony je meer in een bepaalde richting duwt, maar of die richting per definitie beter is dat durf ik ook nog wel te betwijfelen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.