Welke basisopzet het snelste?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Frank Conijn

Frank Conijn

11/06/2010 11:11:18
Quote Anchor link
Hallo,

Ik wil een php-gebaseerde website gaan bouwen, met includes. Maar wat is de beste basisopzet, een indexpagina die blijft staan en waarin telkens een andere content wordt ingeroepen, of contentpagina's waarin telkens de(zelfde) menus's, headers en footers worden ingeroepen?

Mijn primaire vraag is deze: is er een verschil in snelheid waarmee de pagina's uiteindelijk in de browser verschijnen? En zijn er nog andere voor- en nadelen?

Met gemeende dank bij voorbaat,
FC
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 12:03:30
 
Jelmer -

Jelmer -

11/06/2010 11:37:02
Quote Anchor link
Kort antwoord: nee.

Er is geen significant verschil. Het verschil dat er is omdat je meerdere includes in de tweede optie is, valt volledig weg tegenover het verschil in de snelheid van internet. Één query meer of minder, of anders, doet het verschil al teniet. Een paar functie-aanroepen extra doet het verschil al teniet.

Als je voor snelheid gaat, zijn er voor websites hele andere prioriteiten. Zo min mogelijk requests, zo min mogelijk data. De juiste headers zodat je caches aan de browserkant kan gebruiken. etc.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

11/06/2010 11:48:26
Quote Anchor link
Wat betreft de andere voor- en nadelen is overzicht denk ik het belangrijkste argument. Je zou eens kunnen kijken naar het gebruik van een template parser waarmee je vanuit je PHP code bepaalt welke (HTML) template er geladen moet worden.

Al met al hangt het er vanaf hoe je website eruit komt te zien, dus er valt eigenlijk nog geen goed antwoord op te geven...
 
Frank Conijn

Frank Conijn

11/06/2010 19:30:35
Quote Anchor link
@ Blanche:

Mijn website wordt één layout/design, die voor elke pagina hetzelfde is. Alleen de inhoudelijke tekst verandert steeds. Dan zou gebruik van templates ook logisch lijken, maar telkens een template laden rond een content-tekstbestand, krijg je dan niet dat de browser steeds de pagina helemaal opnieuw opbouwt? Ik wil graag een zo rustig mogelijke overgang van de ene pagina naar de andere.

Ik zie verschillen in websites. Sommige bouwen inderdaad dezelfde layout steeds weer op, bij andere wordt alleen de inhoudelijke tekst steeds opnieuw 'opgebouwd' en zie je geen 'flikkering'. Het laatste wil ik graag, uiteraard. Vandaar mijn vraag.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.