WIN8 van HD naar SSD

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

17/04/2013 20:58:33
Quote Anchor link
Morgen ontvang ik een nieuwe desktop met windows 8 erop. Alles zit erop en eraan, behalve een SSD. Die is erbij gekocht, echter staat windows 8 pre-installed op de Harddrive en krijg ik hier geen schijfje bij. Iemand ervaring met het overzetten van alle gegevens van Harddrive naar SSD? Hoe kan ik dit het beste doen?
Gewijzigd op 17/04/2013 20:58:52 door Bas IJzelendoorn
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 00:05:47
 
Robert Wazzaa

Robert Wazzaa

17/04/2013 21:28:14
Quote Anchor link
letterlijk overzetten kan volgens mij alleen als de grote van de schijf overeen komt.
Maar je kan volgens mij gewoon windows 8 downloaden, bij de PC krijg je altijd gewoon je Licentie code en die kan je gewoon gebruiken.
 
Jasper DS

Jasper DS

17/04/2013 22:01:00
Quote Anchor link
Hoi Bas ik heb vorige week net hetzelfde gedaan. Asus n56VZ gekocht zonder SSD en dan zelf de samsung 840 serie erin gestoken. Ik moet zeggen het is echt een rotklus. Ik raad je aan om te gaan voor een fresh install van windows 8, die gaat dan conflicteren met je key in je bios maar dat kan je makkelijk omzeilen door een tekstbestand toe te voegen aan de installatie.

Indien je de volledige HDD wilt klonen naar de SSD (niet aan te raden) dan moet je een recovery tool opstarten (niet in windows!) en dan kan je normaal via een usb of sata kabel alles kopieren naar je ssd.

Toevoeging op 17/04/2013 22:02:04:

Robert Wazzaa op 17/04/2013 21:28:14:
letterlijk overzetten kan volgens mij alleen als de grote van de schijf overeen komt.
Maar je kan volgens mij gewoon windows 8 downloaden, bij de PC krijg je altijd gewoon je Licentie code en die kan je gewoon gebruiken.


Je krijgt geen licentie code tegenwoordig. De licentie code is verstopt in het bios en zal enkel werken met een retail versie van win8, niet met en gewone. Lees hierboven hoe je dat kan omzeilen.
 
Robert Wazzaa

Robert Wazzaa

17/04/2013 22:03:14
Quote Anchor link
Hey Jasper,

Voor zover ik weet zit er altijd een windows licentie stikker op je PC ergens.
Ik heb zelf namelijk ook een PC met windows 8 gekocht en daar zit gewoon een licentie stikker op??

Gr. Robert
 
Milo S

Milo S

17/04/2013 22:16:34
Quote Anchor link
En anders kun je de code altijd nog terug vinden bij de eigenschappen van je computer... of ben ik nou gek?
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

17/04/2013 22:24:20
Quote Anchor link
Ik heb begrepen dat er inderdaad een sticker aanwezig is en het is een computer die nog helemaal clean is. Dus zal ik voor een clean instal gaan.

@jasper:
Heb ook de samsung 840 besteld. Heb jij de pro of de basic versie? en wat is je ervaring?
 
Jasper DS

Jasper DS

17/04/2013 22:47:43
Quote Anchor link
Basic versie het verschil met de pro is minimaal. Windows8 start hier op zonder dat het "laad" rondje verschijnt afsluiten doet hij bijna even snel. Alles loopt veel sneller echt het geld waard ben zeer tevreden! Nog enkele voordelen in een laptop is minder energie verbruik en geen warmte productie.

Over die sticker, ik had geen licentie code meegekregen ook niet volledig te verkrijgen via windows zelf heb dan maar een key searcher gedownload die de code direct vond.
 
Reshad F

Reshad F

17/04/2013 23:10:41
Quote Anchor link
Jasper hoe lang duurt het opstarten bij jou ongeveer? Ik wil graag een ssd voor mijn macbook maar die dingen zijn zoo duur als je een beetje veel gig wilt.. maar stel dat hij echt supersuper snel is... :p
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/04/2013 23:18:19
Quote Anchor link
SSD is leuk voor applicaties. Je moet er geen data op zetten...
Zo houd je een dergelijke schijf goed snel.....
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

17/04/2013 23:36:45
Quote Anchor link
- Aar - op 17/04/2013 23:18:19:
SSD is leuk voor applicaties. Je moet er geen data op zetten...
Zo houd je een dergelijke schijf goed snel.....

Dit was ook mijn bedoeling :) Heb ik vaker gehoord. Tevens heb ik ook gehoord dat je een SSD maar voor 2/3 mag vullen met applicaties. Klopt dat?
 
Jan R

Jan R

18/04/2013 08:05:53
Quote Anchor link
http://www.easeus.com/partition-manager/
is een tool welke héél eenvoudig alles omzet naar een andere partitie/hdd
Nadeel is wel dat deze eerst moet geinstalleerd worden.
Echter gezien je van hdd naar sdd gaat is een volledige install wel aan te raden. Andere hardware is andere drivers.

Er zijn ook live-CD/DVD's welke het kunnen doen. Wat wel kan is dat je daarna een herstel moet doen met een officiele disk van microsoft. (boot van cd)
Zo een disk kan je ook downloaden bij ms zelf of via een vriend

Als je een pro of ultimate heb kan je dit ok dan met ms backup. Is wel trager maar werkt ok héél goed
 
- Mark -

- Mark -

18/04/2013 10:21:26
Quote Anchor link
Reshad F op 17/04/2013 23:10:41:
Jasper hoe lang duurt het opstarten bij jou ongeveer? Ik wil graag een ssd voor mijn macbook maar die dingen zijn zoo duur als je een beetje veel gig wilt.. maar stel dat hij echt supersuper snel is... :p


Maak je veel gebruik van de dvd speler in je MacBook? Anders kun je deze eruit gooien en vervangen door een SSD waardoor je de opslag van je gewone HDD behoudt.

Ik heb nog een 30GB SATA II SSD in mijn MacBook en dat is al een heel verschil met een HDD. Zo'n Samsung 840 is zelfs nog een stukje sneller.

De opstart tijd zal wel ergens tussen de 10 en 15 seconden liggen voor de 840.
 
Reshad F

Reshad F

18/04/2013 10:38:57
Quote Anchor link
@Mark ik gebruik hem niet heel vaak.. En het klinkt wel heel vet om het zo in te bouwen. Alleen durf ik het niet aan om zoeits zelf te doen omdat ik heel afhankelijk ben van mijn macbook. en stel er gaat iets fout.. :p Mis jij zelf de opslag ruimte in je SSD? of heb je ook de HDD erin en de optical drive eruit geknikkerd?
 
- Mark -

- Mark -

18/04/2013 10:52:50
Quote Anchor link
Het is soms wel wat krap ja, maar deze SSD is al een aantal jaar oud. Koste toendertijd net geen 200 Euro als ik me niet vergis. Over 128GB of groter kon je toen alleen maar van dromen.

Ik zou voor 128GB gaan als ik nu een nieuwe moest halen. Films en dergelijke gooi ik wel op een externe schijf.

Nee ik heb mijn optical drive er nog inzitten. De HDD die erin zat was maar 160GB dus dat shoot ook niet echt op.
 
Eddy E

Eddy E

18/04/2013 17:42:02
Quote Anchor link
Nee, wat is nou 160 GB?
Kon je vroeger (10 jaar geleden) alleen maar van dromen.

Maar een SSD als primair en HDD als secundair met eventueel nog een NAS is toch wel lekker. Ook met laden/opstarten van programma's.
 
Willem vp

Willem vp

19/04/2013 07:15:05
Quote Anchor link
Robert Wazzaa op 17/04/2013 21:28:14:
letterlijk overzetten kan volgens mij alleen als de grote van de schijf overeen komt.

Nee hoor, met een programma als Clonezilla kun je de boel gewoon overzetten, zolang de data maar op de destination disk past. Het is overigens wel aan te bevelen om vóór je dat soort operaties gaat doen, ervoor te zorgen dat eventuele drivers die je nodig hebt om van de nieuwe disk op te starten zijn geïnstalleerd. ;-)
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

26/04/2013 14:48:34
Quote Anchor link
Misschien doe ik moeilijker dan dat het is, maar het wil me maar niet lukken.

Ik heb windows 8 geinstalleerd op de HDD. Dat moest wat in geen enkele mogelijkheid kon ik die computer aan de praat krijgen zonder de windows installatie te volgen (lang leve voorgeinstalleerde *kuch*).

Nu kon ik geen (legale) evaluatie versie downloaden van windows 8, omdat je dan weer met een of andere windowsassistent met internet verbinding moet maken. Dat wil ik allemaal niet. Gewoon evaluatie versie en serienummer erin knallen, klaar.

Dus toch maar begonnen aan clonezilla. Met de HPdiskformatter heb ik een usbstick 4gb geformateerd en usbdos erop geinstalleerd. Daarnaast heb ik clonezilla iso op de usb gezet. Maar ondanks in het boot menu te zeggen dat ik vanaf usb wil booten gebeurd er niets. :(
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.