Windows of linux webserver?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Bart V B

Bart V B

12/08/2013 23:21:38
Quote Anchor link
Quote:
Mert SSH kun je geen bestanden overzetten, dit is een Secure Shell.

Kuch..
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
# copy from local machine to remote machine
scp localfile user@host:/path/to/whereyouwant/thefile

# copy from remote machine to local machine
scp user@host:/path/to/remotefile localfile
:)

Om even ontopic een antwoord te geven.
Die keuze maak je helemaal zelf.
Is het moeilijk om een linux server te beheren?
Voor een beginner: Ja. Vooral als je windows bent gewend.
Is de commandline moeilijk, nee hoor. Het is gewoon een kwestie van veel doen.
Als je er niet aan begint of daar met lange tanden naar gaan zitten kijken kom je er niet. Veel is gewoon te vinden op internet.
Hoe vaker je moet installeren hoe eenvoudiger het word.
Laat het vooral in den beginnen leuk zijn als je je server verknalt.
Daar leer je het meest mee.
als je wil weten hoe een bepaald commando werkt, tik dan in: commando --help.
Daar zit meestal wel een handvat om je op weg te helpen.
Verder raad ik je een ubuntu distro aan.
Deze is op internet met veel tut's als beginner goed te doen.
Kijk ook vooral naar beveiliging.

Zoals je al leest ben ik een linux gebruiker, dus mijn mening over windows bespaar ik je liever. Maar dat wil niet zeggen dat een windows server slecht zou zijn.
Als ik een windows server zou moeten beheren dan zou ik waarschijnlijk vloeken en tieren. Maar dat is meer omdat ik er te weinig van weet dan dat ik het een slecht systeem zou vinden.
Gewijzigd op 12/08/2013 23:33:58 door Bart V B
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 01:39:17
 
Chris -

Chris -

13/08/2013 01:10:11
Quote Anchor link
Chris NVT op 12/08/2013 23:02:30:
Chris,

Mert SSH kun je geen bestanden overzetten, dit is een Secure Shell. Nginx heeft geen FTP onboard alleen HTTP, POP3, SMTP en IMAP. Hoe wil je zonder ftp of samba (voor windows gebruikers) bestanden overzetten naar je server?

Een kleine website genereerd ook geen 60.000 hits ;-)


SSH kan wel degelijk files transferren, en anders kan altijd nog een simpele wget en vervolgens command-line alles uitpakken :-)

Meer wegen die naar Rome leiden!

Mwah. Ligt eraan wat je een grote/kleine website noemt. Een grote website met 1000 hits, of een kleine website met 50.000 hits..
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 07:34:03
Quote Anchor link
@Bart en Chris,

Ik ken scp maar jullie kiezen SSH tranfer (scp) boven een simpele FTP/Samba server? Success met website's kopieren die een uitgebreide mappensctructuur hebben en 30+ files. Ik zag scp namelijk niet eens als bruikbare functie voor dit soort dingen. Af en toe snel een bestandje of 2 overzetten OK, maar complete site's zeker niet.
 
Bart V B

Bart V B

13/08/2013 08:00:20
Quote Anchor link
Misschien dat je wat te enthousiast had gereageerd, maar jij zei dat het niet zou kunnen.
Uhm. Volgens mij kan je met de optie -r een complete map overzetten.
Ik zeg toch ook dat een ftp niet handiger is. Alleen dat als die optie niet aanwezig is dat het nog wel kan.

Met wget wordt het een zootje. Dat is leuk als je effe een zipje van het net moet plukken bijvoorbeeld. ;)
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 08:07:33
Quote Anchor link
@Bart,
Ik denk idd dat ik het wat verkeerd geformuleerd had ;-)
Ik gebruik zelf ook een Raspberry PI (model B v2) als lokale webserver met het Archlinux ARM OS erop. Ik draai hier nu apache, php, MariaDB (MySQL), bftpd (FTP server) en dit draait perfect.

Makkelijk is dat je op je werkstation (in mijn geval Win 7) gewoon de FTP folder kunt 'mappen' en als project root kunt gebruiken. Hoef je niet telkens te uploaden/kopieeren maar sla je het gewoon direct op je server op.

Werkt snel en makkelijk wanneer je bezig bent met ontwikkelen, hoef je niet telkens losse bestanden over te gooien als je wijzigingen gemaakt hebt. Uiteraard is dit een 'persoonlijke' smaak, maar lijkt me dat dit voor iedereen prettiger werken is dan met de hand kopieeren.
 
Chris -

Chris -

13/08/2013 08:16:10
Quote Anchor link
zijn ook twee verschillende dingen om een dev-server te draaien of een volledige standalone private server die 'klaar' is :)
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 08:27:13
Quote Anchor link
@Chris,

Maar maar je kent ons als 'devs' toch, niks is ooit 100% klaar we vinden altijd wel iets ;-)
 
NOLot -

NOLot -

13/08/2013 11:03:59
Quote Anchor link
Linux altijd
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/08/2013 11:10:09
Quote Anchor link
NOLot - op 13/08/2013 11:03:59:
Linux altijd

Beargumentatie is altijd wel fijn :-)
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 11:14:14
Quote Anchor link
NOLot - op 13/08/2013 11:03:59:
Linux altijd

Idd, dit is net zo nuttig dan niets posten ;-)
 
Bart V B

Bart V B

13/08/2013 11:33:28
Quote Anchor link
Quote:
Makkelijk is dat je op je werkstation (in mijn geval Win 7) gewoon de FTP folder kunt 'mappen' en als project root kunt gebruiken. Hoef je niet telkens te uploaden/kopieeren maar sla je het gewoon direct op je server op.


Dat is ook een gangbare manier van werken zo doe ik het ook hoor. :)

Argumenten om linux te gebruiken tegenover een windows server?
- Op de eerste plaats de vrijheid. Je mag aan een linux server alles veranderen zoals jij het wil.
- Geen kosten.
- Goede support is op het internet te vinden. (hoewel ik verwacht dat dat bij windows ook zal zijn alleen geen ervaring mee.)

Argumenten om een window server te gebruiken.
Tja. Daar moest ik even over nadenken.
Toch kon ik wat bedenken. :)
Toevallig liep ik hier van het weekend tegenaan.
Heb hier 2 kinderen rondlopen die graag met zo'n habbo ding willen spelen.
Denk nou ja, even installeren en ze kunnen zich uitleven.
Dat viel nog tegen ook.
Je moet iets van een flash server draaien en dat is niet open source te vinden op een linux systeem.
Althans ik heb het niet gevonden..
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 11:45:24
Quote Anchor link
@Bart,

Aanvulling op je Windows argumenten.
- Vertrouwde omgeving voor niet Linux admins
- Makkelijk(er) toevoegen en beheren via AD (Active Directory)
- Meer variatie in tooling en beheer
- de optie om (middels IIS) asp te draaien.

Aanvulling op je Linux argumenten.
- Werkt bijna op alle hardware out of the box (nagenoeg geen extra drivers nodig)
- Fijne commandline (persoonlijk vind ik deze fijner dan die van MS)
- Licht gewicht bij GUI'less install (Windows server 2008 zit nog ruim boven de 1GB opslag)
- Stabiel, stukken stabieler dan Windows servers in mijn ervaring.
 
Bart V B

Bart V B

13/08/2013 11:56:07
Quote Anchor link
Ow en zeker niet te vergeten wat dacht je van rebooten.
Dat is bij een linux alleen nodig indien er wat aan de kernel word verandert.

Soms moet er wel eens wat getoverd worden met de drivers voor linux.
Dus dat zie ik wel als nadeel. Maar dat zal windows ook wel eens hebben.\

Misschien wel een goed argument om windows te draaien is als je een MSSQL database wil gebruiken.
Want dat kan nou net niet met een linux systeem. Wel kan je een MSSQL database benaderen via linux.
(Weet zo even niet hoe dat heet uit mijn hoofd.)
Gewijzigd op 13/08/2013 11:56:36 door Bart V B
 

13/08/2013 13:20:49
Quote Anchor link
Gewoon CentOS neerzetten ergens in je kamer.
Kan je alles op laten draaien wat je zelf maar wilt.

Mijn setup is nu (thuis):
Dell R200
CentOS 6.4 final
Apache2
Mysqld
Subversion
UberSVN
FTP
ISPconfig
SSH


Ik kan alles zelf aanmaken qua domeinen via het ISPconfig panel.
Werkt als een trein en ontikkeld ook wel erg fjn i.s.m een pc waar je lokaal op ontwikkeld. Je dan altijd een juiste werkende versie online staan.
De uitbouwingen doe je lokaal en als je het verneukt.. kan je het met SVN weer netjes terugzetten.

Dus maken die Linux bak! Zelf heb ik het ook uit mezelf gedaan zonder al teveel kennis van Linux, maar internet leert je een hoop.
En nu beheer ik de server op mijn werk voor een gedeelte als er geen andere collega's aanwezig zijn.
 
Willem vp

Willem vp

13/08/2013 13:41:12
Quote Anchor link
Chris NVT op 13/08/2013 07:34:03:
Ik ken scp maar jullie kiezen SSH tranfer (scp) boven een simpele FTP/Samba server? Success met website's kopieren die een uitgebreide mappensctructuur hebben en 30+ files. Ik zag scp namelijk niet eens als bruikbare functie voor dit soort dingen. Af en toe snel een bestandje of 2 overzetten OK, maar complete site's zeker niet.

Op mijn werk doen we alles met SSH(/scp/rsync), van af en toe een los bestandje tot het overhalen van databestanden van 75GB of mappenstructuren met 50.000 bestanden. FTP is te onveilig en Samba is te traag en instabiel. En als je netwerk verdeeld is in meerdere subnetten is het ook weer een stuk lastiger om iets met SMB over te halen...


Toevoeging op 13/08/2013 13:45:25:

Bart V B op 13/08/2013 11:56:07:
Wel kan je een MSSQL database benaderen via linux.
(Weet zo even niet hoe dat heet uit mijn hoofd.)

Je bedoelt waarschijnlijk FreeTDS...
Gewijzigd op 13/08/2013 13:56:12 door Willem vp
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 13:56:59
Quote Anchor link
Willem vp op 13/08/2013 13:41:12:
Chris NVT op 13/08/2013 07:34:03:
Ik ken scp maar jullie kiezen SSH tranfer (scp) boven een simpele FTP/Samba server? Success met website's kopieren die een uitgebreide mappensctructuur hebben en 30+ files. Ik zag scp namelijk niet eens als bruikbare functie voor dit soort dingen. Af en toe snel een bestandje of 2 overzetten OK, maar complete site's zeker niet.

Op mijn werk doen we alles met SSH(/scp/rsync), van af en toe een los bestandje tot het overhalen van databestanden van 75GB of mappenstructuren met 50.000 bestanden. FTP is te onveilig en Samba is te traag en instabiel.


Toevoeging op 13/08/2013 13:45:25:

Bart V B op 13/08/2013 11:56:07:
Wel kan je een MSSQL database benaderen via linux.
(Weet zo even niet hoe dat heet uit mijn hoofd.)

Je bedoelt waarschijnlijk FreeTDS...


Het is lokaal, dus de veiligheid heeft er weinig mee te maken.
 
Chris -

Chris -

13/08/2013 14:38:16
Quote Anchor link
@Chris: Willem heeft het over "op mijn werk".

Buiten dat, via wifi (en kabel overigens, hoewel dat iets lastiger is als je buiten staat...) kan er het een en ander worden gesnoept(!), dus vergeet dat niet..
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2013 14:41:27
Quote Anchor link
@Chris,

Dan zal dit nog steeds 'lokaal' zijn, anders moeten ze hun infrastructuur eens herzien. Neem aan dat ze lokaal naar de server gaan waar ze de wijzigingen op uitvoeren en niet extern, is ten eerste trager, ten tweede stukken onveiliger en ten derde compleet overbodig.

Tevens wordt er nergens 'op mijn werk' gezegd, hij heeft een 'eigen' webserver draaien staat in het eerste bericht.
Gewijzigd op 13/08/2013 14:43:15 door Chris PHP
 
Willem vp

Willem vp

13/08/2013 18:55:44
Quote Anchor link
Chris NVT op 13/08/2013 14:41:27:
Dan zal dit nog steeds 'lokaal' zijn, anders moeten ze hun infrastructuur eens herzien. Neem aan dat ze lokaal naar de server gaan waar ze de wijzigingen op uitvoeren en niet extern, is ten eerste trager, ten tweede stukken onveiliger en ten derde compleet overbodig.

Je weet dus duidelijk niet hoe het in de praktijk werkt... ;-) Servers staan tegenwoordig niet meer in de hoek van je kantoorkamer, maar in een datacentrum ergens aan de rand van een industrieterrein drie kwartier rijden verderop.

Lokaal op de server werken betekent dat je je minimaal 12 uur van tevoren moet aanmelden bij de receptie van het datacentrum, waar je vervolgens achter het rack mag staan in een veel te koude ruimte; met een beetje pech sta je ook nog boven het ventilatierooster, zodat de uitlaat van de airco in je eigen uitlaat staat te blazen. In dat rack zit een klein toetsenbordje en dito monitor; kan niet breder zijn dan 50 cm, anders past het niet in het rack. De schermresolutie laat dus behoorlijk te wensen over en ruimte voor een muis heb je ook niet. Bovendien kun je niet op je gemakje gaan zitten werken. Ten eerste staat het datacentrum niet toe dat er stoelen in de serverruimte staan en ten tweede hangt je toetsenbord dan te hoog. Even telefoneren met een collega is ook vrijwel niet mogelijk, omdat je door de bijgeluiden van de airco nauwelijks te verstaan bent. Ben je langer dan een paar uur binnen, dan zijn je trommelvliezen door al dat geruis zo overprikkeld dat je de rest van de avond slecht hoort.

Qua arbeidsomstandigheden is het dus geen optimale situatie. Kun je toch een stuk beter op kantoor, of desnoods aan de keukentafel, zitten met je ssh-verbindinkje. En, om het verhaal weer een beetje on-topic te duwen, in een dergelijke situatie vind ik Linux een stuk prettiger om te beheren dan Windows. Juist omdat je niet verplicht die GUI hoeft te gebruiken. Op de meeste servers die ik beheer is zelfs niet eens een GUI geïnstalleerd.

Verder lijk je in je post te suggereren dat het een slecht idee is om mensen tot je netwerk toe te laten die zich niet binnen de muren van je kantoorgebouw bevinden. Dat is nu net een beetje lastig als je bedrijf zijn geld moet verdienen met het aanbieden van diensten aan de boze buitenwereld...
 
John D

John D

13/08/2013 21:32:59
Quote Anchor link
@Willem vp, inderdaad scp rulez, ook voor zeer complexe structuren. Het bedrijf waar ik werk werkt met twee externe datacenters, telecity en equinix, we verlenen geen diensten aan de boze buitenwereld, en in geen van beide datacenters bestaan nog racks met beeldschermen en toetsenborden. Alleen nog maar een kleine tweehonderd cpu boards (nodes) en racks met storage nodes dus werkelijk alles vindt remote plaats. Ook wij werken alleen met scp (ftp of sftp is streng verboden ivm security). Overigens kan voor de windows liefhebbers winscp handig zijn.
Gewijzigd op 13/08/2013 21:33:46 door John D
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.