[Wishlist] Tutorials, scripts en andere informatie die nog uitgewerkt moet worde

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Arend a

Arend a

26/07/2007 13:15:00
Quote Anchor link
Beste phphulpers,

Geinspireerd door de uitstekende tutorials van Blanche, misschien is het een idee om eens de ideeen voor tutorials die rondzweven met elkaar te delen, zodat eenieder die tijd en of zin heeft daar een mooie tut van kan schrijven, en zodat we het niveau encompleetheid van phphulp kunnen opkrikken.

Mijn todo list voor tutorials:

- Een eigen sessie handler (database/file based backend) (zowel script als tutorial)
- Smarty template handler
- Script voor snelle smarty/pdo interactie
- swfUploader tutorial/script
- pspell tutorial
- yui icm php tutorials

Het overgrote deel van de tutorials zijn al redelijk van niveau.

Ik zat ook te denken: het is misschien ook wel aardig om een 'still in development' (sid forum) te starten, waarbij voorafgaande aan het plaatsen van een tutorial of een script er samen met andere mensen nog aan gewerkt kan worden en zo een hoger niveau aan scripts en tutorials te halen, en dat het ook makkelijker is om tutorials die niet van niveau zijn eerst nog terug naar het 'sid' forum te verwijzen.

Wat jullie?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arend a
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 19:55:04
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 14:24:00
Quote Anchor link
ja opzich een goed idee en dat sid forum heb ik niet echt een mening over omdat je dan misschien tuts krijgt die niet opelkaar zijn afgestemd in de zin van dat dan 2 mensen een stuk schrijven en dat die 2 stukken dan niet in elkaar overlopen of op elkaar zijn afgestemd..

dat je daardoor veel onvolledige tuts krijgt
 
- -

- -

26/07/2007 14:55:00
Quote Anchor link
Marco heeft hierboven zeker een punt. Dingen worden dan dubbel vermeld, ineens hele andere schrijfstijl, enz. Dat bevordert de kwaliteit van de tutorial niet.

Je kunt natuurlijk wel de tutorial daar plaatsen, zodat anderen hun kritiek erop kunnen leveren, waarmee jij dan weer aan de slag kunt.
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 15:02:00
Quote Anchor link
Dat is natuurlijk wel een gevaar en moet je even op letten. Wanneer je even een berchtje plaatst dat je bezig bent met een onderwerp is dat gevaar simpel te ondervangen.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 15:05:00
Quote Anchor link
Arend schreef op 26.07.2007 15:02:
Dat is natuurlijk wel een gevaar en moet je even op letten. Wanneer je even een berchtje plaatst dat je bezig bent met een onderwerp is dat gevaar simpel te ondervangen.


Ja op die manier is dat wel te ondervangen ja maar dan twijfel ik nog steeds aan de kwaliteit van de tuts die je dan Kan krijgen want als ik een aantal tuts zie die er nu staan die zijn gewoon echt Heel goed echt "perfect" maar hoe het dan gaat worden heb ik me twijfels bij
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 15:50:00
Quote Anchor link
Waarom zouden de goede tutorials of scripts hier onder lijden?

Hoezo? Het is ook totaal niet op de tutorials gericht die goed zijn, het is op de tutorials die minder goed of gewoon van hoger niveau zijn gericht.

Ik zie twee dingen gebeuren:
[1] Er zijn een hoop scripts en tutorials die beter kunnen, en de mogelijkheid en aanbeveling om deze voordat ze geplaatst worden nog te verbeteren (vooraf is er nog meer mogelijkheid en gelegenheid om ze te verbeteren dan achteraf).

[2] Er is een manco in het aanbod van phphulp. We kunnen puur in de vorm van een brainstorm of andere lijst kijken welke manco's we graag gevuld zouden zien.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arend a
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 15:51:00
Quote Anchor link
Arend schreef op 26.07.2007 15:50:
Waarom zouden de goede tutorials of scripts hier onder lijden?

Hoezo? Het is ook totaal niet op de tutorials gericht die goed zijn, het is op de tutorials die minder goed of gewoon van hoger niveau zijn gericht.


dat is waar maar dan gaat misschien de kwaliteit van de tuts achteruit
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 15:56:00
Quote Anchor link
Ik heb mijn bericht geedit. Zou je je stelling met argumenten kunnen voorzien?
 
Robert Deiman

Robert Deiman

26/07/2007 16:03:00
Quote Anchor link
Ik vind het een goed plan, maar ook reeds bestaande tutorials die een aanvulling behoeven of qua niveau/ diepgang niet ver genoeg gaan moeten hier dan naartoe kunnen worden verplaatst.
Wat we ook kunnen doen is voor deze tutorials (dus die onder de maat zijn)
nieuwe laten schrijven, met een lijstje voor wie welke bijwerkt/ opnieuw maakt.

Ik weet wel zeker dat dit de tutorials ten goede komt. Er wordt dan beter naar gekeken en niet zomaar geplaatst als je een "verhaaltje" hebt geschreven. Het niveau van de Tutorials kan hiermee worden opgekrikt.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 16:10:00
Quote Anchor link
Arend schreef op 26.07.2007 15:56:
Ik heb mijn bericht geedit. Zou je je stelling met argumenten kunnen voorzien?


Bij deze mijn stelling:

Bij een eventueel SID forum is de kans groot dat als er door meerdere mensen aan gewerkt gaat worden dat de tuts die daar uit komen niet correct zijn omdat de schrijfstylen van personen niet hetzelfde zijn en soms dubbel

Argumenten:

1. als 2 mensen in 1 tut iets toevoegen kan er veel dubbel zijn.
2. verschillende schrijfstylen.
3. onoverzichtelijk wie wat heeft gedaan of wie waar mee bezig is.
4. "rusie" de 1 wil dat erin en de ander niet.
5. incomplete tuts als de 1 geen zin of tijd meer heeft zit de ander er mee
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 16:20:00
Quote Anchor link
Het voorstel is dan natuurlijk ook niet dat andere mensen aan die tutorial doorgaan, maar dat doormiddel van om commentaar of suggesties te vragen, of gewoon om meningen te vragen voor die tutorial de auteur meer kan leren en een betere tutorial kan afleveren.

Bovendien bestaat er de mogelijkheid voor moderators om tutorials die van te laag niveau zijn terug te verwijzen naar het forum om alvorens plaatsing deze tutorial met hulp van anderen te verbeteren.
 
Frank -

Frank -

26/07/2007 16:25:00
Quote Anchor link
Een wiki?
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 16:26:00
Quote Anchor link
Hmm, misschien. We hebben het alleen in het verleden al eens geprobeerd, en dat werkte toch niet zo goed. Mijn voorstel is dus eerder een soort tussenvorm.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arend a
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 16:26:00
Quote Anchor link
Ik denk ook niet dat het verstandig is om met meerdere mensen aan 1 tutorial te werken. Precies om de redenen die Marco al aangeeft. Oke, schrijf je nu een tut samen met een vriend van je en hanteer je dezelfde schrijfstijl, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar daar heb je weer geen SID forum voor nodig.

Ik ben echter wel grote voorstander van een SID forum, maar dan alleen als plaats om vooraf feedback te geven aan de maker van een tutorial. Natuurlijk kunnen ook tutorials en scripts die nu nog niet van voldoende niveau zijn hier terug geplaatst worden zodat de eventuele maker nog dingen aan kan passen of dat iemand anders een nieuwe tut over dat onderwerp kan schrijven.

Ik denk dat zo'n forum het niveau van de tutorial en scripts zeker ten goede kan komen. Want met alle respect voor de mensen die er tijd in stoppen, maar sommige tutorials en scripts zijn echt zeer slecht en hebben geen toegevoegde waarde. Sterker nog, sommigen geven zelfs het verkeerde voorbeeld en dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor een php hulp website.
 
B a s
Beheerder

B a s

26/07/2007 16:28:00
Quote Anchor link
Door dit topic ben ik ook wat gaan nadenken. In de nieuwe PHPhulp komen er user rankings. Kortweg gezegd is dat je punten krijgt voor je gedrag. Zodra je punten er naar staan of een administrator vindt dat diegene een goede invloed heeft op de community, kan een administrator een normale gebruiker meer rechten geven.

N.a.v. dit topic doel ik dan voornamelijk op voor het wijzigen van tutorials. Zo kan er een hele groep ontstaan die de tutorials van andere kan bijwerken. Bewerkingen worden opgeslagen in een log. Zie het als een soort van wikipedia.

Het schrijven van tutorials met een groep vind ik een lastig punt, gaat dat we werken? Is dat niet te ingewikkeld?

Wat Blanche zegt, een tutorial terug sturen naar de eigenaar met commentaar erbij wat hij / zij zou moeten aanpassen vind ik wel een erg goed idee. Vanaf de nieuwe versie is het dan ook daadwerkelijk mogelijk om pagina's toe te voegen, te verwijderen, te wijzigen of anders te sorteren. :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door B a s
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 16:36:00
Quote Anchor link
Quote:
Zo kan er een hele groep ontstaan die de tutorials van andere kan bijwerken.
Ik weet niet of je dit wel moet willen.

Ik denk niet dat dit verstandig is omdat je dan toch weer verschillende schrijfstijlen in een tutorial kunt krijgen. En als die stijlen totaal niet op elkaar aansluiten kan een tutorial heel snel onduidelijk en warrig worden. Ik denk dat je het aanpassen van tutorials en scripts enkel mogelijk moet maken voor de auteur en natuurlijk mods en admins.
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 16:36:00
Quote Anchor link
ik ben er zelf ook wel een voorstander van een SID forum vanwegen het beoordelen enzo.

ik hoop ook dat het niveau daardoor wat omhoog gaat.
en in dat opzicht ben ik het zeker met Blanche eens over het SID forum

is het ter bevordering van het niveau geen idee om anders ook een apparte user groep extra te hebben niet op het niveau van een admin of mod maar gewoon mensen die vaak actief online zijn en dus vaak aanwezig zijn op de forums om mensen te helpen waarvan je ook zeker weet dat ze kunnen helpen.
en de andere groep de mensen die bijna niet of zelden onlinne zijn en de newbies...
op die manier kan je ook het aantal user accounts terug dringen naar de mensen die er ook echt zijn en niet de mensen die 1 keer een accout aanmaken en nadat hun vraag beantwoord is nooit meer terug komen. zo hou je ook de database schoon en snel.

maar op die manier kan je dat ook weer scheiden maar ik ben ook bezig met een eigen website waar nog meer van dat soort functies aanwezig zullen zijn een review hiervan komt ook binnerkort hier te staan.

sorry als deze misschien verkeert valt of geplaatst is.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

26/07/2007 16:47:00
Quote Anchor link
@Blanche

Dat van die schrijfstijlen is niet zo'n probleem, uiteindelijk laat je 1 van de "bouwers" het helemaal tot 1 geheel maken. Dan heb je dat probleem niet. Dit kost niet zoveel tijd, en je kan er wel vanuit gaan dat het een complete tutorial wordt als er een paar goede mensen zijn die ernaar kijken.

@Bas
Het is wel een idee, maar misschien moet je dan ook rekening houden met de zaken waar mensen verstand van hebben. Sommigen hebben veel kennis van design/ HTML en anderen meer van OOP in PHP en weer anderen zijn sterk in op de "oude stijl" PHP programmeren.
 
Mebus  Hackintosh

Mebus Hackintosh

26/07/2007 16:49:00
Quote Anchor link
Ik weet niet of het echt zo een groot nadeel zal worden om met meerdere personen aan 1 tutorial te werken... Zolang bas er een goed systeem van maakt zal er denk niet veel mis kunnen gaan.

Ook ben ik er dan wel voor dat mensen hier meer rechten op het forum kunnen hebben. Maak er dan wel een goede log van zodat we elkaar kunnen checken van wat we hebben gedaan met anders mans/vrouws berichten bijvoorbeeld. Zodat bij misbruik snel de rechten ontnomen kunnen worden.

Is het mischien trouwens ook niet iets dat verouderde tutorials maar die nog steeds zeer informatief zijn in een soort van spotlight kunnen worden gezet? zodat mensen de tutorial weer zien want ik weet zeker dat er maar een klein deel van de gasten/leden ook werkelijk zoekt naar tutorials op PHPhulp.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mebus Hackintosh
 
Frank -

Frank -

26/07/2007 16:53:00
Quote Anchor link
@Marco: Het aantal aantal accounts maakt voor de database echt niet uit hoor! Er zullen een kleine 12000 accounts zijn (schat ik zo...), zelfs met 100x zoveel accounts merk je daar echt niets van. Er wordt een ander verhaal op het moment dat iedereen (!) gelijktijdig (!) gaat zitten reageren e.d.

Ik denk dat het vooral van belang is dat er wat met de reacties op tutorials en scripts wordt gedaan. Blanche werkt na iedere relevante aanvullen keurig zijn prachtige tutorial bij waardoor deze nog beter wordt. Dat is helaas geen standaard procedure... Dankzij een mogelijkheid dat anderen (door de user ranking te bepalen?) een tutorial of script kunnen bijwerken, blijven deze up-to-date en worden ze ook van een hoger niveau.

Wellicht is het een idee om bij een reactie/commentaar aan te kunnen geven dat dit in de tutorial/script is verwerkt?
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 16:59:00
Quote Anchor link
@ pgFrank:
nee als je het op die manier bekijkt niet nee dan heb je volledig gelijk..

maar dat was niet de hoofd zaak in mijn bericht..
 

Pagina: 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.