[Wishlist] Tutorials, scripts en andere informatie die nog uitgewerkt moet worde

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 17:12:00
Quote Anchor link
Quote:
Wellicht is het een idee om bij een reactie/commentaar aan te kunnen geven dat dit in de tutorial/script is verwerkt?
Wellicht een threaded view inbouwen in het reactie forum bij een tutorial of script? Op die manier zo het voor de auteur of 'bevoegde editor' mogelijk zijn om te reageren op een reactie en aan te kunnen geven dat het verwerkt is.

Het idee van user rankings vind ik wel positief. En nu ik er verder over nadenk zou het misschien niet eens zo'n gek idee hebben om zo'n groep 'bevoegde editors' te hebben. Er zullen denk ik wel een paar punten zijn waar je rekening mee moet houden.

Ik denk namelijk dat deze groep redelijk terughoudend moet zijn met het aanpassen van tutorials van anderen. Ik vind namelijk dat de eerste stap te allen tijde het leveren van commentaar op een tutorial moet blijven. De auteur moet in ieder geval de kans krijgen om zijn eigen tutorial aan te passen of te verbeteren! Mocht er niet op gereageerd worden, dan kan het altijd nog zo zijn dat iemand anders de teksten in een tutorial wijzigd. Als ik het namelijk vanuit mijn eigen standpunt bekijk, zou ik het niet fijn vinden als een ander zonder er van tevoren melding van te maken, wijzigingen gaat aanbrengen waar ik het misschien helemaal niet mee eens ben.

Ik weet niet hoe het nu zit met de meldingen die gemaakt worden van tutorials en scripts en of dat een beetje serieus is. Maar ik kan me voorstellen dat je deze functie wil beperken tot gebruikers waarvan je ook zeker weet dat ze serieus commentaar zullen geven. Op dit manier zouden mods en admins ook gerichter kunnen reageren op deze meldingen en een tut of script eventueel terug kunnen verwijzen naar een sid forum.
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 14:14:02
 
Robert Deiman

Robert Deiman

26/07/2007 18:10:00
Quote Anchor link
Ik weet wel hoe het is, en soms schrik ik wel van de reacties.. Vooral het "Dat kan je met OOP (is niet altijd OOP) beter doen, of dat kan je op deze manier (en daar staat dan een heel script bij soms) beter doen.
Als je vind dat het beter kan, geef het dan gewoon aan, maar plaats geen scriptjes.

Het beperken wat je noemt gaat dus ook op zo'n manier. Mods/ Admins krijgen deze rechten meteen al, maar users moeten het "verdienen" met het puntensysteem.
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 19:05:00
Quote Anchor link
Ik ben het erg eens met de kritieken die er gegeven worden.

Mijn ideeen zijn nog steeds gericht op een systeem waar door individuen tutorials worden geschreven, maar het is misschien aardig om bepaalde 'beheerders' van scripts aan te geven, en dat eventueel in overleg het beheer van deze delen kan worden overgedragen naar personen die daar tijd en of energie voor hebben.

Laat ik voorop stellen dat ik voorstander ben van een tweaker achtig karma systeem, en in zekere mate wat minder van een systeem van stemmen om de kwaliteit van een script te meten. Ik zou het liever zien dat we een paar objectieve punten vaststellen om een bepaalde kwaliteit aan te meten, en daarmee een advies en niet zozeer een waarde er aan geven.

Een advies over hoe je de inhoud van een tutorial of script zou moeten lezen: bijvoorbeeld: het is niet verstandig deze tutorial in een productie omgeving te gebruiken. Of wanneer een script vatbaar is voor SQL injection of anderzins beperkingen heeft daar een advies aan meegeven.

Ik zou zulke adviezen aan de hand van objectieve punten zou willen meten, en de subjectieve waardering van scripts is ook leuk voor de auteur, maar dat is in feite minder interessant voor het niveau.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 21:22:00
Quote Anchor link
Quote:
Ik zou het liever zien dat we een paar objectieve punten vaststellen om een bepaalde kwaliteit aan te meten (...)
Is het niet een idee om een soort handleiding voor het schrijven van een tutorial te maken? Gewoon een beschrijving van punten waar je rekening mee moet houden als je een tutorial schrijft en waaraan je kunt denken als je een tutorial van niveau wilt schrijven.

In zo'n handleiding zouden de meest eenvoudige dingen zoals de manier van plaatsen van code (tussen de tags) opgenomen kunnen worden, maar het zou ook tips met betrekking tot indeling van je hoofdstukken/pagina's en manier van schrijven kunnen bevatten. Daarnaast zou je er bijvoorbeeld ook een lijstje met essentiele elementen in kunnen plaatsen.

Het is natuurlijk de vraag of mensen zoiets vooraf zouden lezen (hangt ook af van de manier waarop het aangeboden wordt), maar het kan met name ook handig zijn om auteurs van mindere tuts op te wijzen zodat zij verbeteringen kunnen aanbrengen.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

26/07/2007 21:27:00
Quote Anchor link
Het idee is goed, maar in de praktijk zal dat vaak fout gaan. Je ziet nu al dat mensen bumpen, spammen en slechte topictitels verzinnen. Het zal geen kwade opzet zijn, maar men neemt gewoon de moeite niet om e.e.a. even door te nemen.

Wat mij een goed idee lijkt is dat tuts en script eerst 'in de wacht' worden gezet voordat ze op de site terecht komen. Als (bijvoorbeeld) drie mods en/of admins er hun goedkeuring op hebben gegeven, wordt hij zichtbaar op de site.

Zo krijg je een voorselectie en hoef je niet achteraf puin te gaan ruimen.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 21:38:00
Quote Anchor link
Zoiets zou je inderdaad kunnen doen, maar dat zal wel veel meer werk opleveren voor de mods/admins. Ik weet niet hoe druk jullie het nu hebben, maar....

Als je zoiets zou implementeren, denk ik dat je ook hier het user ranking systeem op van toepassing moet laten zijn. Als een bepaalde gebruiker een X aantal tuts/scripts van niveau heeft geplaatst, deze gebruiker een hogere status krijgt en zijn scripts/tuts in de toekomst direct toegevoegd worden.

Zelf ben ik eerder een voorstander van het sid forum zoals voorgesteld in de openingspost van dit topic. Hier komen scripts en tuts eerst te staan zodat er commentaar gegeven kan worden. In een later stadium worden ze dan daadwerkelijk ook aan de site toegevoegd worden. En natuurlijk kun je ook hier weer zo'n user ranking systeem van toepassing laten zijn. Tuts en scripts van gebruikers waarvan je weet dat ze van niveau zullen zijn, kunnen direct geplaatst worden. Meestal weet je van deze gebruikers namelijk ook dat zijn hun geplaatste werk zullen onderhouden.

Quote:
Het idee is goed, maar in de praktijk zal dat vaak fout gaan. Je ziet nu al dat mensen bumpen, spammen en slechte topictitels verzinnen.
Dat klopt en dat ben ik helemaal met je eens. Maar imo zou het makkelijker zijn als je een pagina met uitleg hebt waar je iemand naar kunt verwijzen, dan dat je elke keer hetzelfde commentaar moet geven. Neem als voorbeeld de 'header already sent' vraag, hoe vaak wordt er niet naar de FAQ verwezen?
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 21:38:00
Quote Anchor link
@ Jan koehoorn:

Ik ben het over dat admins / mods eerst de geplaatste tuts moeten beoordelen of hij wel of niet op de website komt niet echt de oplossing.

of attans daar zitten natuurlijk zijn voor en nadelen aan:
Voordelen:
1. Het niveau van de tuts word hoger.
2. Geen inclomplete tuts meer.

Nadelen:
1. Zo bestaad de kans dat alleen goede tuts erop komen (niet dat dat echt verkeerd is) maar de iets mindere tuts kunnen misschien beter begrijpbaar zijn voor de mensen die nog niet zo ervaren zijn als anderen.
2. en stel een mod of admin zou iemand niet mogen omdat hij misschien een verkeerde titel van een topic heeft gezet ofzo iets dergelijks en hij zou een tut plaatsen en de gene die hem niet aardig vind zou er over moeten beslissen........
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

26/07/2007 21:39:00
Quote Anchor link
ofwel,,
een tutorial over het schrijven van een tutorial?
opzich wel een idee..
Ik denk dat je dit het beste met een groepje mensen zou kunnen doen.
Ik wil opzich best helpen,,
of alvast een opzet maken.
Maar ik denk dat als je t met 3 man doet,
t een veel beter verhaal word.
omdat je elkaar kan aanvullen en verbeteren..
maar goed.
er zijn toch denk ik wel 3 basis regels die iedereen weet..
- schrijf duidelijk
- rip niet van andere sites
- Zorg dat je tut orgineel is.
Edit:

wow best laat :P
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Nicoow Unknown
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

26/07/2007 21:46:00
Quote Anchor link
Marco schreef op 26.07.2007 21:38:
1. Zo bestaat de kans dat alleen goede tuts erop komen (niet dat dat echt verkeerd is) maar de iets mindere tuts kunnen misschien beter begrijpbaar zijn voor de mensen die nog niet zo ervaren zijn als anderen.

Daar ben ik het niet mee eens. Beginners schrijven vaak tuts over dingen die ze net zelf ontdekt hebben en dat resulteert vaak (niet altijd) in tuts met fouten op basic niveau. Er zijn genoeg gevorderden op phphulp die tuts voor beginners kunnen schrijven en dat komt de kwaliteit ten goede. Bovendien, als een beginner wel een goede tut schrijft, komt hij vanzelf op de site.
Marco schreef op 26.07.2007 21:38:
2. en stel een mod of admin zou iemand niet mogen omdat hij misschien een verkeerde titel van een topic heeft gezet of zoiets dergelijks en hij zou een tut plaatsen en de gene die hem niet aardig vind zou er over moeten beslissen........

Ook niet mee eens. Er zijn een aantal mods op phphulp, maar als er maar drie hun toestemming geven komt de tut op de site. Het zou niet zo moeten zijn dat 1 mod of admin veto-recht heeft.
 
- -

- -

26/07/2007 21:56:00
Quote Anchor link
Jan Koehoorn schreef op 26.07.2007 21:46:
Het zou niet zo moeten zijn dat 1 mod of admin veto-recht heeft.
Behalve Bas ;)
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 21:58:00
Quote Anchor link
Ik denk dat de hoeveelheid werk het grootste nadeel is van een controle systeem door admins/mods. Zoals ik zei kan ik geen inschatting maken van de hoeveelheid werk die ze nu hebben, maar admins en mods hebben ook ene priveleven (hoewel sommigen daar wel eens anders over denken).

Quote:
- rip niet van andere sites
Niet mee eens! Zolang je geen eventuele licentie voorwaarden overtreedt en je maar duidelijk vermeldt wat je bron is.

Quote:
- Zorg dat je tut orgineel is
Eigenlijk ook niet mee eens. Wat is een definitie van origineel? Als er al een korte tutorial over een onderwerp bestaat, mag jij je veel uitgebreidere tutorial niet meer plaatsen omdat hij niet origineel is?

Natuurlijk moet je zo'n tut voor het schrijven van een tut met feedback van een aantal mensen in elkaar draaien. Het gaat hier namelijk vooral om compleetheid en duidelijkheid.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

26/07/2007 22:03:00
Quote Anchor link
met rip niet van andere site bedoel ik echt rippen.
en dan ook echt rippen zoals ik rip die site..
dus k kopier die site met spiderzilla en zet mijn copyright eronder.
natuurlijk,
als jij een goede tutorial vind,
en je mag hem op phphulp zetten van de auteur,
en je vermeld de bron,
dan mag het wel.
Maar dan is het ook geen rippen meer..
maar met orgineel bedoel ik eigenlijk van:
Als iemand een tutorial schrijft over mysql update,
en iemand anders schrijft er ook een over mysql update,
dan heeft dat natuurlijk weinig zin.
Als je een aanvulling geeft op een tutorial,
of eentje die dieper op een onderwerp ingaat,
dan is dat dus wel weer orgineel,
ik weet dat het moeilijk is om uit te leggen,
maar hou t maar erop dat het iets moet toevoegen aan de tut-lib :P
 
Paul K

Paul K

26/07/2007 22:09:00
Quote Anchor link
Heb zelf weer een tut toegevoegd :) Kijk maar wat je ermee doet.
 
Mebus  Hackintosh

Mebus Hackintosh

26/07/2007 22:16:00
Quote Anchor link
Paul schreef op 26.07.2007 22:09:
Heb zelf weer een tut toegevoegd :) Kijk maar wat je ermee doet.


Die tut voegt dus niks toe...
 
Paul K

Paul K

26/07/2007 22:20:00
Quote Anchor link
Voor de beginnelingen die dr helemaal niks van snappen misschien wel?
En kieper 'm anders gewoon maar weg hoor :P Zoveel moeite had ik er niet aan en ik was lekker bezig.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

26/07/2007 22:39:00
Quote Anchor link
@Paul: zie ook mijn commentaar bij je tutorial. Dit is meer een voorbeeld van 'hier heb je een script en zoek het uit' en het voegt dan ook niets toe.

Als je er niet zoveel moeite aan had, zou ik je aanraden om er volgende keer meer moeite in te steken en met een goede tut te komen.
 
Arend a

Arend a

26/07/2007 22:42:00
Quote Anchor link
Zou deze thread alsjeblieft niet gekaapt kunnen worden door die tutorial?

Even samenvattend:

Concrete Ideeen/plannen:

- Aparte fora voor Still in Development scripts/tuts, waar niet goed doorontwikkelde tutorials verder geholpen kunnen worden tot een fatsoenlijke tutorial/script.
- Ervaren leden krijgen meer rechten aan de hand van een (punten/karma) systeem, en worden zo gevraagd bij te dragen aan de kwaliteit.
- Nieuwe scripts eerst in een 'quarantene' plaatsen alvorens ze te plaatsen
- Oude/minder goede scripts die niet meer onderhouden worden of afschrijven, of adopteren door een persoon die er nog wel tijd en of moeite in wil steken.

Mis ik nog iets? Wat denken jullie?
 
Marco PHPJunky

Marco PHPJunky

26/07/2007 22:49:00
Quote Anchor link
- Ervaren leden krijgen meer rechten aan de hand van een (punten/karma) systeem, en worden zo gevraagd bij te dragen aan de kwaliteit.

ik heb hier nog een paar vragen over als dat oke is.. :

Hoe ben je van plan de punten uit te delen..
Hoe word de gebruiker het gevraagd om bij te dragen aan de kwaliteit.
Hoe kan je het zien dat de gebruiker "goed" / "ervaren" is ?
 
Mebus  Hackintosh

Mebus Hackintosh

26/07/2007 23:38:00
Quote Anchor link
Inderdaad als iedereen elkaar punten kan geven krijg je al snel "vriendjespolitiek"

En mij idee dan?

- Oude maar nog steeds informatieve tutorials in soort van spotlight zetten?
 
Arend a

Arend a

27/07/2007 00:23:00
Quote Anchor link
Ik ben voor een dergelijk systeem. Lijkt mij wel interessant om de coden als je dat wil ;)

http://tweakers.net/reviews/164
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.