zoek functie in database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tony Tony

Tony Tony

31/03/2015 14:58:34
Quote Anchor link
Ik heb een database gemaakt om het onderhoud en de kosten van 3 paarden bij te houden.
Er zijn twee afzonderlijke formulieren die data toevoegen aan de data base.Eentje voor de verzorging, hier word een kolom gebruikt met paard_naam, en een tweede formulier voor de aankoop van voeder en dergelijke bij te houden, hier word de kolom paard_naam niet gebruikt. Dus als ik de onderhoudskosten wil zien, heb ik alle rijen nodig waar er geen paard_naam is ingevuld.Ik heb dit zo geprobeerd:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
$query= "SELECT * FROM paarden ORDER BY id WHERE
                    paard_naam IS NULL";

maar dit lukt niet.

Even verder op heb ik een zoek functie gemaakt met radio functie.(3 keuzemogelijkheden (paardnamen)), werkt goed.
Daar onder heb ik een andere zoek functie gemaakt ook met radio functie.( 2 keuzemogelijkheden (hoeven kappen en ontwormen))deze werkt ook goed.

kan ik deze twee zoek functie's samenvoegen, vb dat ik kan zien per paard wanneer er ontwormd werd, maar dat ik de eerste functie ook nog kan gebruiken. Dan moet ik voor het tweede deel een AND in mijn query gebruiken, maar in de eerste functie is er dan maar 1 zoek gegeven, gebruik ik de OR in mijn Query, dan gaat hij bij de tweede functie het tweede zoek gegeven laten voor wat het is.Is dit mogelijk?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 20:48:39
 
- SanThe -

- SanThe -

31/03/2015 15:10:21
Quote Anchor link
Volgorde klopt niet.
SELECT .. FROM .. WHERE .. ORDER BY ..
 
Tony Tony

Tony Tony

31/03/2015 16:02:12
Quote Anchor link
ik heb er dit van gemaakt, maar het maakt geen verschil.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
$query= "SELECT * FROM paarden  WHERE
                    paard_naam IS NULL ORDER BY id";
 
Eschwin Moerkerken

Eschwin Moerkerken

31/03/2015 16:12:19
Quote Anchor link
Als ik die query uitvoer en vervang paarden voor gebruikers en paard_naam voor id werkt de query gewoon in mijn database. Dus bij jou zal die ook moeten werken mits de tabel paarden bestaat en de kolom paard_naam.
Ik denk dat er iets fout gaat in je php.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

31/03/2015 16:48:47
Quote Anchor link
In een database-tabel voor paarden (paard-informatie) hoort niet per se informatie over het onderhoud thuis?

Zoals ik het begrijp zijn er verschillende typen onderhoud die eenmalig of periodiek plaatsvinden en al dan niet aan een paard gekoppeld zijn. Al dit onderhoud vindt op een tijdstip of in een periode plaats. Het berekenen van de kosten uit een bepaalde periode is (dan) het simpelweg optellen van de kosten van het onderhoud wat is uitgevoerd in die periode.

En als je wilt weten wat "een paard kost aan onderhoud" zul je bij al het onderhoud moeten bijhouden op welk paard dit betrekking heeft.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/03/2015 18:58:48
Quote Anchor link
Misschien dat het fout gaat bij het invoeren?

Want als je dit doet bij het invoeren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
INSERT INTO paarden (paard_naam, bedrag) VALUES ('', 666.66)

Dan is de kolom niet NULL, maar een lege string.
 
Tony Tony

Tony Tony

02/04/2015 08:53:51
Quote Anchor link
@ Ger, hier had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Ik heb dit aangepast, en het werkt.
Bedankt
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.