Ontwikkelaar maakt op DOOM gebaseerde captcha
Een ontwikkelaar, Guillermo Rauch, heeft een unieke captcha ontwikkeld waarbij gebruikers drie monsters in DOOM moeten verslaan. Het mini-spel wordt gespeeld op de moeilijkheidsgraad "nightmare", zodat mensen kunnen bewijzen dat ze geen bot zijn.
De captcha is gebaseerd op een minimalistische port van de sharewareversie van het uit 1993 afkomstige DOS-game DOOM en maakt gebruik van WebAssembly en een JavaScript-gebaseerde interface. De broncode is openbaar beschikbaar op GitHub. Een vergelijkbaar idee werd al in 2021 geïntroduceerd door een andere ontwikkelaar, waarin je op je tegenstanders moet schieten zonder dat je vrij door het spel kan bewegen.
Helaas is de nieuwe captcha niet bruikbaar op een tablet of smartphone vanwege het ontbreken van een toetsenbord.
Doom wordt door ontwikkelaars vaker als uitdaging gezien om deze op bijzondere apparaten werkend te krijgen, zoals op tandenborstels, met teletekst-graphics of zelfs als mod in-game speelbaar.
Bron: Security.nl
Meer nieuws
13/06/2025 Miljardste repository op Github bevat enkel 'Shit'
05/06/2025 Chrome zegt vertrouwen in certificaatuitgevers Chunghwa Telecom en Netlock op
17/04/2025 Nederlandse domein van Google verwijst straks naar Google.com
25/03/2025 Belangrijk lek in Next.JS kan authenticatie omzeilen
13/02/2025 Google dicht privacylek in YouTube
12/02/2025 Storing bij Cloudflare kwam door uitvoeren van abusemelding
11/02/2025 Kabinet wil boetes hostingproviders voor niet verwijderen content openbaren
10/12/2024 Hackers stelen keys door JS-library van Solana-apps over te nemen
08/12/2024 Miljoenensubsidie voor programmeren in het basis- en middelbaar onderwijs
15/11/2024 Google's VirusTotal krijgt nieuw IP-adres
Om te reageren heb je een account nodig en je moet ingelogd zijn.