Pagina opbouw

De Google-bot herkent sommige tags en gebruikt deze ook bij de scoring.
Daarom is een goede opbouw van de pagina belangrijk.

In de header van je website staat altijd een title. Binnen deze tag zet je de titel van de website, en de titel van de pagina waarop je je bevind.

Een H1 tag, (kop) bevat doorgaans de titel van de pagina waar je je op bevind. Tussenkoppen en dergelijke (h2, h3, enz.) bevatten een titel voor het stuk tekst wat meteen op de header binnen alinea (p) tags staat.

Voor de opbouw van het menu is het aan te raden een lijst (ul/li) te gebruiken. Het is dan meteen duidelijk dat de verschillende Items bij elkaar horen.

Een lay-out in tabellen is hierom ook af te raden. Er staat heel veel wisselende informatie in (ook veel cellen zonder enige informatie) terwijl de bot wel verwacht dat het bij elkaar hoort. Een tabel bevat namelijk normaal gesproken bij elkaar horende informatie, die met die tabel overzichtelijk weergegeven kan worden.

Daarnaast is de opbouw van de inhoud ook wel belangrijk. Belangrijke informatie betreffende het onderwerp zet je ook hoger in de tekst. Des te verder naar onderen de informatie staat over het onderwerp van je pagina, des te minder deze wordt meegewogen in de pagina.
Voor diegenen die het kennen, de opbouw van een persbericht is perfect geschikt voor gebruik op een website

Scheiden van Content en code
Wanneer je de website gaat opbouwen moet je er ook rekening mee houden dat een zoekmachine geen opmaak weergeeft. Het loont dus om je CSS niet in je pagina te zetten, maar deze via

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<link href=styles/style.css rel=stylesheet type="text/css">

In te laden. Met de robots.txt kan je dan aangeven dat die de styles map ook niet doorzoekt.

Hetzelfde geld voor JavaScript. Ook dit kan je beter in een los bestand zetten. Op die manier komt de echte inhoud van je website eerder in de HTML code naar voren. De echte inhoud begint met een <h1> tag, waarin de titel van de pagina/ of beter gezegd het onderwerp staat.

Behalve het scheiden van opmaak en content loont het ook om de woorden opgegeven in de keywords terug te laten komen in de inhoud. Google kijkt daarnaar, om te voorkomen dat populaire termen zomaar worden opgegeven in de keywords.

Woorden betreffende het onderwerp Cursief of Vetgedrukt weergeven helpt ook. Die woorden worden door met name Google als belangrijker gezien, net als de woorden tussen de <h.> tags.

Zoals je merkt uit bovenstaande zijn de keywords erg belangrijk voor zoekmachines. Woorden tussen de <h.> tags, de <title> tag en vetgedrukt, onderlijnt of cursief zijn worden zwaarder gerekend dan gewone woorden.


Frames

Er wordt wel eens beweerd dat zoekmachines nu wel goed met Frames om gaan. Niets is minder waar, wat betekent dat het nog steeds is af te raden om frames te gebruiken. Wanneer een pagina in een Frameset wordt gevonden, die voldoet aan het onderwerp sturen zoekmachines de bezoeker door naar de frameset en wordt niet de juiste pagina ingeladen.

Er zijn wel workarounds voor mogelijk, maar die zijn niet aan te raden, omdat ook dat niet altijd goed werkt. Met Divs kan je ook een layout maken, waarbij het lijkt of er met frames wordt gewerkt.

Waarom werkt het niet met frames?
Google kijkt naar een URL. Zit je op je frameset op index.php, en laat je een andere pagina inladen dan veranderd de URL niet, wanneer google de link volgt komt die uit op een pagina zonder frameset, waarbij het menu dus niet meer aanwezig is.

Dit is voor de zoekmachine niet werkbaar. Daarnaast is de verwachting dat een zoekmachine ook nooit meer frame-vriendelijk zal worden, omdat Frames steeds vaker al worden vervangen door divs.

« Lees de omschrijving en reacties

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Werking zoekbot
  3. Zoekwoorden
  4. Pagina opbouw
  5. URL Optimalisatie
  6. Links en Banners
  7. Linkteksten
  8. Negatieve factoren
  9. Conclusie

PHP tutorial opties

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.