Zomaar eens uit nieuwsgierigheid... tegenwoordig doen alle nieuwe browsers aan "font smoothing", het "zachter" maken van de letters. Ook wel clear-type of anti-aliasing genoemd. Persoonlijk zie ik de letters veel liever scherp! Ik heb voor IE een trucje uitgehaald, waardoor de letters weer scherp zijn, maar in andere browsers kan dit (volgens mij) niet.
Nu ben ik toch wel benieuwd... ben ik de enige die die scherpe letters veel mooier vindt? Wat vind jij mooier? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Klik op het plaatje. Links is scherp (zoals ik het mooi vind), rechts is zoals het tegenwoordig in alle browsers wordt getoond:
Thanks voor je reactie Jordi. Ik vind die rechtse juist "viezer" alsof de letters zijn uitgesmeerd... maar ik ben erg benieuwd wat de rest vindt! Het is een hele makkelijke vraag, dus ik verwacht veel reacties!
Heb jarenlang met de linkervariant gewerkt en ben daar dus totaal aan gewend. Maar blijkbaar zijn velen dus inmiddels aan de rechtervariant gewend. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Wel grappig toch? Zo zie je maar weer. Ik heb het nooit echt pretig gevonden, maar misschien moet ik er toch maar aan geloven aangezien alle browsers het tegenwoordig doen.
Je moet voor de grap het plaatje maar eens even opslaan en dan flink inzoomen. Dan zie je dat er aan de rechtse kant allerlei "kleurtjes" zijn toegevoegd. De bedoeling hiervan is dat de rechte hoeken verdwijnen. De letters zijn feitelijk gezien dus minder scherp. Maar door het toevoegen van die extra kleurtjes worden de letters iets dikker, waardoor ze voor de meeste mensen waarschijnlijk wat makkelijker te lezen zijn. Maar ze zijn dus minder scherp.
(Voor mensen die wel eens met Photoshop werken, dit effect is te vergelijken met een hele lichte 'blur'.)
Ik vind het veel beter.
Maar 't zijn toch gewoon browser-instellingen? In Opera kan ik het ook uitschakelen.
En ik zou het als gebruiker/bezoeker heel vervelend vinden als jij mijn instellingen wilt veranderen/voorschotelen.... niet dat je dat voor elkaar krijgt (op Opera dan), maar 't idee is gewoon klote.
Nee... het is absoluut niet mijn idee om instellingen van gebruikers te willen veranderen!!! Ik ben gewoon puur benieuwd wat de meeste mensen fijner vinden. Ik heb nog geen voorstanders van de linkse versie overigens. Toch benieuwd of die er nog gaan komen...