Er moeten inderdaad, liefst op verschillende ip-ranges, ergens 2 nameservers zijn voor het domein. Die nameservers worden vaak al verstrekt door de registrar. Als jij thuis een correcte nameserver hebt draaien kan je die andere nameservers anders laten instellen. Die nameservers moeten dan 'slave' worden van jouw nameserver. Echter, als jouw server offline is zal na enige tijd het gehele domein onbekend zijn. Dus je moet wel een betrouwbare verbinding hebben. Een andere mogelijkheid is dat je zelf de primairy nameserver wordt. Dan hoeft en maar één slave te zijn.
Edit: We hebben het toch wel over een 'echt' domein en niet over een .tk of een ander 'sub' domein. Want dan gaat het inderdaad niet.
Ik zou het gewoon bij de hoster laten afhandelen, die hebben veel betrouwbaardere systemen, kennis en backup-systemen. Daarbij, een goede hoster zou ook een tooltje aanbieden waarmee je simpel je domeinnamen kunt beheren.
Als je zelf wil spelen met subdomeinen en het domeinzelf, kun je vragen aan je webhost om het domeinnaam naar jou IP adres te laten verwijzen d.m.v. DNS.
Dan kun je er alles mee :) deed ik vroegâh ook
?
Onbekende gebruiker
10-11-2005 14:17
Als je zelf wil spelen met subdomeinen en het domeinzelf, kun je vragen aan je webhost om het domeinnaam naar jou IP adres te laten verwijzen d.m.v. DNS.
Dan kun je er alles mee :) deed ik vroegâh ook
dit is geen probleem, maar hoe beheer ik dan de subdomeinen? ik bedoel
Dan moet je zorgen voor deze regel in de DNS:
Host: *.domein.nl
Type: A
IP: je IP-adres
Maar probleem is dan wel dat je nooit twee verschillende systemen (met verschillende outside IP's) als subdomeinen kan gebruiken, omdat die op een ander IP staan. Het gaat altijd maar naar 1 adres.
Maar informeer eens bij wat bedrijven. Ik heb bijvoorbeeld een leverancier die DNS-services aan biedt. Gewoon een webbased log-in. Alles wat ik verander is realtime. En het zijn twee verschillende servers (een in Rotterdam en een in Amsterdam, nr. 1 op het 217.0.0.0 netwerk en de andere op het 213.0.0.0 netwerk). Ik kan er 100 domeinen in doen en het kost 60 euro ex. BTW p/j.
Voor een hobby misschien wat duur, maar er zullen er ook goedkopere zijn, die het bijvoorbeeld voor 1 tot 5 domeinen doet...
[smart-ass]
Behalve je domein en je verbinidng.. ;)
[/]
Maar feit is wel dat je de subdomeinen beter in een DNS-server zet... Omdat bijvoorbeeld ftp.domein.nl niet gelezen moet worden door een virtual host van Apache...