Ik vroeg me af hoeveel PHP programmeurs er eigenlijk al bezig zijn met Ajax. Ben bezig met een giga-project en werk samen met een groepje designers en programmeurs en we zijn alle 3 fan van Ajax (niet de voetbalclub, maar "Asynchronous JavaScript and XML"). Verder heb ik het er met ongeveer 20 ondernemers (die in de webdevelopment zitten) besproken, en iedereen is enthousiast over Ajax.
AJAX (de buzz-word versie van Asynchroon Javascript XMLHTTPRequest) maakt het mogelijk om met een server te comuniceren in een webpainga, zonder de pagina te herladen. Dat asynchroom zorgt er zelfs voor dat de gebruiker in principe er niet eens ieets van merkt. Het script gaat gewoon door, geen bevriezingen (zoals bij een reload).
Daarbij hoef je dus niet de hele pagina opnieuw naar de gebruiker te sturen, alleen de data die je wil verwerken. Je javascript-script voegt dat dan netjes in op de pagina.
En zo houd je interface en backend mooi gescheiden. En dat is goed voor je programmeerstijl ^^,
hmm klinkt zeer mooi :),
Dus het is XML, en Javascript of heb je enig idee over andere types ?
zoals PHP :P en databases :P
Maar dat zal zeker wel niet mogelijk zijn
Met XMLHTTPRequest kan je ieder willekeurig bestand opvragen. Wat je vervolgens met de data gaat doen, weet ik nog niet. Maar in pcincipe zou je zelfs plaatjes kunnen downloaden op die manier, of bestanden.
Maar ik beperk mij altijd tot tekst en html-tags, zodat je dat mooi via innerHTML ergens in een element kweit kan. Wil je dat allemaal doen via XML, dan moet je eerst het resultaat ontfrutselen via W3C DOM, en dan de data toevoegen aan de pagina via W3C DOM, en dat is toch wel aanzienlijk meer werk.