De vraag is simpel:
Hoe object georienteerd zijn we hier?
[1] Zeer -> al mijn scripts zijn classes en functies
[2] Redelijk -> heel stel classes en functies
[3] Middelmatig -> soms wat classes en/of functies
[4] Niet -> functies heb je nix aan, classes al helemaal niet
[5] CLasses? Functies? OG? WTF?
Dit zijn natuurlijk maar richtlijnen :)
Ben benieuwd :)
Ik ben het niet helemaal eens met rick. Ik code redelijk met der tijd meer object georienteerd, zeker in perl. Het gaat dan om iets ingewikkeldere structuren met betrekking tot het laden van templates.
Vooral meer op module gerichtte projecten waar het om gaat. Ik moet je wel even corrigeren: functie georienteerd bestaat ook nog :)
Bijvoorbeeld functie georienteerd:
# file: default.pl
use module; // module laden
module::start(); // maakt een globaal $cgi, $dbi en $session object aan. ($cgi: object voor het importeren van http get/post waarden; $dbi: (my)sql verbinding, $session: sessie);
module::printpage;
# de functie printpage zoekt uit HTTP GET waarde ?p=pagina op welke functie er in het script geladen moeten worden, deze functie geeft vervolgens een template object terug, waar een hoop informatie in zit.
# de functie printpage parsed de informatie uit dit object terug in een grotere pagina, waar bijvoorbeeld zoals hier ook links van het scherm trackers en gebruikers informatie naartoe worden gesluisd.
---
Het werkt nuttig: het is een module, (en een stuk of wat andere CPAN(=geniale PEAR versie) modules; het script zelf is beperkt tot wat het moet doen.
De object georienteerde delen die ik gebruik zijn ook echt nodig dat ze object georienteerd zijn: $template objecten; er worden soms 4 tot 5 templates aangemaakt, het zou rottig zijn als dit niet tegelijkertijd of door elkaar heen kon. Objecten verzekeren dit, en hierdoor kunnen ze allemaal tegelijkertijd werkelijk geparsed worden.
Deze constructie is niet werkelijk object georienteerd; maar mocht het complexer worden zou dit om meerdere dingen tegelijker tijd/door elkaar heen te laten verlopen niet overbodig zijn.
[edit]
Het werklijk gebruik van classes wordt denk ik met php 5 meer. Ze zijn gaan inzien dat deze complete taal in functies te houden een dood eind wordt, en de PECL en PEAR classes zijn flink in opkomst. Dit is een goed ding.
[/edit]
ik heb nog niet veel gedaan met php5 maar wat ik er tot nu toe van gezien heb is dat het wel verbeterd
maar ik vind php4 icm. classes nog niet echt nuttig
met perl gebruik ik het wel, en met andere talen ook
maar voorlopig vind ik het weinig nut hebben, sowieso schrijf ik echt geavanceerde dingen ook niet in php
dan gebruik ik liever perl of een andere taal
Ik vind classes wel nuttig alhoewel ik het nog te weing gebruik. Wat we op mijn werk hebben is een erg mooie cms. Deze bestaat uit verschillende modules (een nieuws module, een FAQ module, een nieuwsbrief module etc.). Deze modules kunnen erg simpel worden aangezet en er zijn dan slechts kleine wijzigen nodig om het te implementeren.
Ook gebruiken wij een db class. Die db class maakt een connectie naar de database. Ook is er een class die queries uitvoert. Door de db class en de query uitvoer class te wijzigen, kunnen we in 1 klap de database omzetten van mysql naar oracle wanneer we dit zouden willen.
Verder scheelt het een hoop werk in het herschrijven van scripts.
Ah, lachen; goede oplossing voor het gepiel met escapen, lijkt me alleen pijn in het kontje om al die WHERE clauses er ook in op te nemen; en die class op zo'n wijze geschikt te maken voor de complete ANSI 92 sql.