Ik zit vast met m'n Windows...
Aangezien ik binnenkort mijn vaste pc weer ga formatteren, en ik niet van plan ben dit elke maand te moeten doen, wou ik de andere gebruikers hun rechten limieteren...
Via groepsbeleid is dit mogelijk, zover ben ik al geraakt, maar ik krijg dit niet toegepast per gebruiker...
Wat ik wil doen:
- Configuratiescherm blokkeren
- Beeldinstellingen blokkeren
- LAN instellingen blokkeren
- ...
Beetje vanalles dus. Alles moet nog mogelijk zijn met de pc (Het gewone emailen, internetten, etc etc) maar er mag niets gewijzigd worden aan het systeem.
De ingebouwde "beperkte rechten" optie in Windows XP laat nog te veel toe vind ik...
Iemand die me een stap verder kan helpen, in hoe ik dit per gebruiker kan toepassen? Of eventueel een linkje naar een tutorial? De MS website heeft me nog niet echt verdergeholpen, en de HELP functie van Windows ook niet :-/
gpedit.msc, daar staat 'toegang tot configuratiescherm verbieden', beeldscherm staat er ook, kan zelfs per tabblad. En ook het 'toegang tot eigenschappen lanverbinding ...'. Daaronder staan ook honderden andere opties die ermee te maken hebben :).
@Arjan, ja, die heb ik al gevonden, maar dan wordt het toegepast voor alle gebruikers, en dat wil ik vermijden... Ik zou het per gebruiker willen instellen, en dat lukt me niet zo... :-/
Je hebt waarschijnlijk geen domain thuis draaien, dus je hebt alleen de beschikking over een lokale GPO (Group Policy Object).
De instellingen kun je niet per gebruiker instellen, maar deze gelden voor iedere gebruiker die op dit systeem is aangemaakt. Dus ook het administrator account.
Het enigste wat je kan doen zonder gebruik te maken van Poledit is het niet toestaan van het toepassen van het GPO bij een bepaalde gebruiker. Zoals het admin account.
Dit betekent dan dat deze gebruiker de volledige rechten heeft.
Je moet dan op de subdir C:\WINNT\SYSTEM32\GROUPPOLICY deny leesrechten geven voor deze gebruiker.
Het enigste nadeel is dat je nu niet onder dit account het GPO kan aanpassen. Dan moet je bovenstaande actie weer omkeren.
Wat je ook kan doen is Poledit van een windows NT4 cd halen. Die doet het wel op gebruikers/groepen niveau.
Ik heb ooit een keer gelezen dat dat kan in safemode. Hoe weet ik niet meer maar het had met de gebruikers mogelijkheden te maken die je dan kon beperken. Maar weet niet of je dit bedoelt en je komt er ook niet verder door... maarja misschien een opstapje
En dit vreet niet in de systeem bronnen? Dat de CPU niet constant op 50% hangt door dat programma alleen? Anders, is een linkje naar de homepage van de makers wel handig ;)
Tuurlijk is Google mijn vriend, maar wanneer ik zocht, kwam ik enkel op crack sites uit, en dat leek me niet zo correct... Kijk maar :) Maar goed, bedankt ;)