Ik heb een text veld en daar geeft de gebruiker aan met hoeveel personen hij/zij wilt komen. En aan de hand van die variabele moet er een lijst met text velden aangemaakt worden. Waarin diegene de naam van iedere persoon in zet.
Maar hoe doe ik dat? Ik ken wel de while loop die je gebruikt bij een sql query om een tabel te vullen. Maar zou niet weten hoe ik dat hierbij moet doen.
Een for-lus is de ingewikkeldste lus die er is... Maar ook de meest functionele (vind ik)...
Deze for-lus betekent het volgende:
variabale $i is 0; totdat $i lager is dan $a; 1 bij $i optellen.
<?php
$a = 10;
for($i = 0; $i < $a; $i++) {
echo 'We zijn nu bij nummer: <b>' .$i. '</b><br />';
}
?>
Met een for-lus kun je dus maken wat jij wilit, door de echo in het voorbeeld te vervangen door een <input tag, en $a door het cijfer wat is ingevuld in het formulier.
En hoe stop ik deze informatie nu zo efficient mogelijk in de database? Zou die for loop kunnen gebruiken. Maar bij 50 personen wordt die query 50x herhaald. Lijkt me niet bevordelijk voor de load op de server.
De 1e pagina moet er een contactpersoon opgegeven worden met alle benodigde gegevens. Dan onderaan die pagina moet diegene opgeven met hoeveel personen hij komt.
Op de volgende pagina worden dan die velden berekend en hij moet hij hier alle namen opgeven.
Eerst wilde we alleen gegevens contactpersoon + aantal. Maar hulpdiensten adviseren om van iedereen de naam te hebben in geval van nood/calamiteiten.