Hallo, ik ben nieuw in de wereld die PHP heet, maar ondanks dat heb ik een site gemaakt met vele toeters en bellen geproduceerd door bloed, zweet en tranen. Ik heb em bijna klaar, maar zit nog met 1 probleem.

Scenario: Ik heb een website gemaakt die lingerie aanbiedt. Ik heb de database o.a als volgt gebouwd.
tabel: Product. (omschrijvingen, prijzen)
tabel: Item. (maten, kleuren)
tabel: cart (uniek id, item id, product_nr, aantal)

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Het is de bedoeling dat bij het afrekenen van 2 items van hetzelfde product ( een BH + string) de setprijs 1 x gerekend wordt, in plaats van 1 x stringprijs + 1 x BH prijs. Laatstgenoemde voorbeeld werkt uitstekend, maar helaas moet dit niet. Ook moet het werken dat als er bijv. 2 strings en 1 BH van hetzelfde product besteld worden, 1 x de setprijs en 1 x de stringprijs worden doorgerekend. Ik heb nu de 'nota' in een Do / while loop zitten, maar het wordt me echt te complex om zo even te doen. Misschien is het mogelijk die array van items voor het plaatsten gerangschikt en berekend worden, voordat deze op het scherm geplaatst wordt? Ik kom er niet uit en alle input zou geweldig zijn
Is het een willekeurige string + bh bij elkaar? OF zijn het echt setjes die bij elkaar passen zegmaar.

ja, de bh en string hebben hetzelfde product id, losse bh's em strings (verschillende product_id's)moeten niet als set gerekend worden.
Volgens mij is je database opzet al fout... nu heb je dingen er dus dubbel instaan.

Is het niet handiger om een lijst te maken met producten, dus bh's en string's los. En dan setjes, bestaande uit 1 bh-id en 1 string-id.

<?php
if($id_bh==$id_string){
$prijs=mysql_result($result,0,'setprijs');
}else{
//samen optellen
}
?>

zoiets?
Maar wat Arjan al zij is het volgens mij niet zo handig dat je die tabel item en product gescheiden hebt en twee tabellen. Ik denk dat het handiger is om die twee in een tabel met wat meer kolommen te zetten.