Hoi,

ik ben een echte php noob. Dankzij een paar tutorials (voornamelijk op deze site) heb ik een beetje de basis geleerd. Ik heb mijn eerste scriptje gemaakt, een mailscript, deze werkt perfect maar ik heb toch nog een paar vragen. Hier is het script (ziet er misschien rommelig uit voor een pro :p )

<?php

//variabelen opvangen
$naam = $_POST['naam'];
$achternaam = $_POST['achternaam'];
$email = $_POST['email'];
$bericht = $_POST['bericht'];
$tijd = date ("H.i");
$datum = date ("Y-m-d");
//opgevangen

if ("$bericht" != "")
{
mail ("[email protected]","Een bericht van $naam","Je hebt een bericht van $naam $achternaam

$bericht

Dit bericht is verstuurd op $datum om $tijd");
echo "Bedankt voor uw bericht $naam <br>
<br>
Dit is het bericht dat u ons hebt gestuurd:<br>
$bericht <br>
<br>
Dit bericht is verstuurd op $datum om $tijd";
}
else
{
echo "Er is iets mis gegaan!<br>
<a href=\"javascript:history.back(1)\">Probeert u het nog eens.</a>";
}

?>

Nu gebruik ik bij de 'if' dit: ("$bericht" != "")
Hij controleert nu dus alleen of het 'bericht' veld is ingevuld. Ik zou graag van iemand willen weten hoe ik zorg dat alle velden worden gecontroleerd. En dat ik bij de output van 'else' niet 'er is iets misgegaan probeer het nog eens' zie maar dat ik dit zie: U heeft de volgende velden niet ingevuld: naam, bericht en ......

En nog 1 vraagje, kan ik leestekens gebruiken achter een variabele? VB: echo "Hey $naam!"
Zodat de output bijv wordt: Hey Ecraser!

Alvast bedankt!!!
als ik nu 1 van de 3 verplichte velden invul dan versturrd hij de email al, als ik bijvoorbeeld alleen naam invul vertuurd hij de mail al, maar eigenlijk moet ik dit krijgen: U bent dit vergeten:
email
bericht

de mail mag pas verstuurd worden als al deze velden zijn ingevuld. Ik heb zelf ook nog wat geprobeerd maar mijn php kennis is nogal laag :-)
Ah dat is simpel dan moet je die || vervangen door && dat word dan -->
<?php
if ($_POST['bericht'] !="" && $_POST['naam'] !="" && $_POST['email'] !="")
?>
HIJ WERKT 100%!!!

Hardstikke bedankt Bas en vooral <b>Brammetje :-)</a>

Reageren