Ja hoor er is een onderzoek geweest naar beveiligingslekken bij deze 2 concurrenten.

Dit keer is bewezen dat microsoft(jullie zullen het misschien jammer vinden voor linux) een stukje veiliger is. Volgens statistieken van US Cert heeft windows rondt de 800 beveiligingslekken en linux an whooping 2000. Daar zit een groot verschil dus tussen. Dus wat is volgens jullie het beste van de 2 na dit bericht. Voor meer informatie zie deze website:
http://www.planet.nl/planet/show/id=74742/
contentid=678733/sc=e186eb
(de 2 regels horen bijelkaar.)
Planet zal waarschijnlijk nog een link geven voor nog meer informatie bij een andere website. Maar hun website verteldt al veel.

Groeten,
Christian Bolster
@Arjan:
Ubuntu server is ongeveer een mooie schone installatie van Debian :D

OpenBSD heeft i.p.v. iptables een makelijk te begrijpen firewall. Kan niet op de naam komen.
Tik eens in df -h in je console. Dan krijg je het aantal mb's wat in gebruik is. En kijk eens met 'top' wat je geheugen gebruik is. ;).

Moet ik dat doen? wacht ff dan...

edit:

Uhm putty doet het niet...

Ik heb een schrijfje van 4gig en daarvan heb ik 20% gebruikt dat is 718MB.

Webserver software dat er op staat:

- Apache 2.2.0 (source)
- PHP 4.4.2 (source)
- MySQL 5.0.18 (binaries)
- PostgreSQL 8.1 (source)

De grote van het Ubuntu is ongeveer 400MB.

Ik zit dus met iets meer spullen (samba, nog wat firewall shit etc) op 300mb ;).
Die 400MB is inclusief compilers, iptables en het spel banner :D
Oeh, en mijn router (asus WL500g) draaid nu ook linux, incl mrtg en SNMP, wireless en netwerkservices en texttooltjes, printserver, usbwebcamserver in...

4MB schijfruimte, en 16MB ram... :P.

Bedankt voor jou duidelijke informatie Arjan. Ik had ook nog niet zo diep gegraven, want tja ik had binnen 15 a 20 minuten ook les dus. Maar erg bedankt. Het spijt voor het mishap. Toch vondt ik het een interessante topic om wat meer over te weten.

Groeten,
Christian Bolster
Dat is nou het risico van vergelijkingen maken... Zeker tussen 2 vrij verschillende dingen.

Zelf als beginner 'n paar weken Linux eens getest.
Ik werd Fedora Core aangeraden als beginner.
Dit getest via VMWare, mits de nodige hulp (Dank je Arjan) lukte dit best. Simpele installatie, simpel aanmelden, maar toch vind ik het een tikje onderdoen voor Windows. Windows is nog nét iets makkelijk om mee om te gaan vind ik persoonlijk.
Linux (we praten nu over grafisch, dus eigenlijk moet ik zeggen kde/gnome) is (persoonlijk) een beetje overladen met functies. Het duurft eventjes voordat je alles doorhebt, maar dan heb je wel een prettige omgeving. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheid van meerdere bureaubladen naast elkaar. Bijv. 1 voor je programmeerwerk, 1 voor msn etc.

Het kan erg practisch zijn, maar dan moet je wat dingen optimiseren ;).

Gnome is overigens overzichterlijker en sneller. Er is nu ook een nieuwe x, bovenop de normale xserver, die is volledig opengl, schijnt er mooi te wezen.

Reageren