ik heb een vraagje,
ik heb in photoshop ene website gemaakt.
helemaal compeelt af alleen de afmetingen zijn dus: 1008x1333 dit is dus veeeeeels te groot om normaal weergeven te worden, maar als ik dit verklein dan ziet het er scheef uit en verandert het disign in photoshop..
nu mijn vraag:
weet iemand hier een oplossing voor?
miss een script?
Je moet het anders aanpakken. Die rand (omlijning) bijv. bestaat uit 4 hoekjes, en een gifje van 1px die je herhaalt voor de belijning ertussen.
Dat oog kan je mooi in een cssdivje zetten, als achtergrond dus zodat je dat divje kleiner en groter kan maken zonder alteveel problemen.
Die knoppen zal wel wat gepruts worden, maar dat moet ook geen probleem zijn...
Je zult het zoiezo efficienter met css moeten gaan aanpakken, want om nou iedere bezoeker een halve mb te laten downloaden.
Uiteindelijk word het zoiets klik. Groen zijn de 4 losse hoekjes, rood is een gifje van 1px breed, en iets van 10~20 hoog die je herhaalt (je omlijning), en blauw is dat plaatje wat een achtergrond is, zodat je die hele site zonder problemen kan weergeven op 800*600 tot ~ 1600*1200 monitoren.
In verticale richting kan je gewoon een stuk eruit 'knippen', en een regel van 1px als background in een css zetten (repeat-y).
Vervolgens een div eronder met de onderkant zodat het netjes afsluit en het scheelt al een stuk zonder dat je hoeft te verkleinen (en bestandsgrootte).
De breedte vindt ik overigens niet vervelend op 1280x1024, 19inch. Denk dat de meesten dat wel vinden? Enige nadeel is dan toch wel de wat grote knoppen :)
Edit:
De oplossing van Arjan is uiteraard beter! Arjan, heb je wel eens aan een eigen kunstgalerie gedacht?
ok, ik snap dat wel, alleen nu is het dus ook dat ik dus niet of nauwelijks met css heb gewerkt. ik zal morge wel een tut zoeken hiervoor. want zoiets had ik ook in gedachten, alleen kan je met css dan instellen op hoeveel % hij het moet laten zien? ofz zodat het voor iedereen hetzelfde is, want ik kan dit alles gewon heel makkelijk snijden enz, en die lijn apart van de hoekjes houden.
Die hoekjes geef je een vaste breedte, wat er tussen zit gewoon in percentages.
Even een (vreemd) voorbeeld, wat een klein beetje te maken heeft met jou 'kwestie'. klik. Pak de bovenkant van je venster vast en maak hem kleiner en groter.
Wat je bovenaan ziet ziet eruit als één lange witte 'band'. Maar eigenlijk is het een 1px breed gifje over de gehele breedte, met een normaal plaatje erbovenop, zodat het lijkt dat het één geheel is.
dus als ik het op die manier doe doormiddel van css blijft het menu gewoon goed? en kan ik gewoon nieuwsystemen etc gebruiken op mijn site?
en een vraagje, hoe krijg ik dit voor elkaar met die kleine lijntjes die naast het logo en het content vak staan? moet dit ook op dezelfde manier als de vakjes?
miss niet van toepassing op deze vraag maar weet jij toevallig een script of een tut zodat als ik op de knop downloads heb geklikt, er bv onder in het vak komt te staan: screenshots - movies - etc. en dat als ik daarop klik dan de bijbehorende inhoud eronder word weergeven? (in het begin moet die niets weergeven of een plaatje of een standaart aangwezen pagina)
dit kan volgensmij via php, alleen ik ben het nu aan het leren en dit heb ik nog niet gehad (wel dat je navigation.php maakt maar nog geen subs)
(dus hetzelfde als dat er boven deze pagina topic oversicht etc staat, en daaronder dan iets word weergeven als je erop hebt geklikt)
hoe krijg je het trouwens voor elkaar dat als ik een font gebruik in me css (voor de content) en een font voor de rest, dat iedereen die font ook krijgt (anders geeft die het dus in een ander font weer)
moet je dit in een map zetten op je host en dan op de pagina wat aanpassen zodat hij bij iedereen die font uit die map opent?
nah, het font op de buttons word dus al in photoshop gemaakt, alleen voor de site zelf had ik een mooi font.. is daar dan geen oplossing voor?
verder heb ik net even de CSS tut deel 1-2-3 doorgenomen, en ik kan zeggen dat ik wel begrijp wat je bedoelt.. alleen nu is mijn vraag moet ik nu die lijnen als 1px opslaan? zodat deze gewoon word herhaalt totdat hij bij het hoekgedeelte is?
en hoe kan ik het voor elkaar krijgen met dat vak onder de navbar?