Ik ben bezig met mijn archief op www.cliptop40.nl/archief.php nu heb ik gemaakt dat ik met letters door mijn database kan zoeken. Dit doe ik door: uit mijn table te lezen de kolom letter die word standaard gevuld met het eerste teken van de naam (lowercase) van de artiest op mijn site. Maar nu wil ik ook de overige tekens selecteren. Hoe doe ik dat :?

Marien
Weet niemand het :( PLEASE :D
Ik snap niet echt wat je bedoelt, probeer eens je vraag te tonen met een voorbeeld.
Ik heb gewoon op mijn site zie de link hierboven een archief met artiesten.

Deze doorzoek ik met een query in een speciaal aangemaakte kolom. De kolom: letter.

Die is gevuld met de eerste kleine letter van de artiest. Deze roep ik op met een where query ->

WHERE letter='a' bijvoorbeeld.

Maar nu bestaan er ook artiesten die niet beginnen met een letter maar met een cijfer. Hoe lees ik deze uit de database
Probeer eens WHERE letter='a%'
Dat geeft alle records die beginnen met de letter a,
wil je alles beginnend met de letter b dan doe je:
WHERE letter='b%' enzovoort
Als dat niet werkt kun je nog de ''s vervangen door ""

Ik weet niet hoe je query er verder uitziet, maar is dat wat je wilt bedoeld?
Op www.w3schools.com/sql/ kun je meer informatie vinden
ja dat lukt ook wel maar nu nog de overige tekens geen letters
De andere opties zijn dan nog:

1. WHERE letter LIKE 'a%'
2. <> of != gebruiken voor "ongelijk aan"
Die kunnen tog ook?
En welke tekens dan? 0 tm 9?
Als je nu je kolom letter uit je database verwijderd en gewoon zoekt op de eerste letter van de naam van de artiest (op het veld van de naam van de artiest).

voor letters/cijfers kan je werken met andere jokertekens in je query, dus dat zou er dan zo gaan uitzien (ik denk, maar weet niet zeker, dat het jokerteken voor een cijfer # was)

WHERE artiestnaam = "#%"

Veel geluk
Laat je query eens zien dan, dan snap ik t waarschijnlijk iets beter wat je bedoelt ;-)
srry, foutje, aangezien artiestnaam 'hoogst waarschijnlijk' een tekstveld is, moet je de ' nog toevoegen, dus dan wordt het:

$sql = "SELECT ... WHERE artiestnaam = '#%'"

Reageren