Wij willen een makkelijk winkelwagentje maken in php/mysql voor school, maar het lukt totaal niet.

Kunnen jullie ff kijken? Bedankt...

<?php
error_reporting(E_ALL);
session_start();
?>
<html> 
	<html>
  	<head>
   		<title>Ere-Die-Voetbal</title>
   		<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css">
  	</head>
<body> 
<div id="border">
    <div id="navcontainer"> 
     <ul id="navlist"> 
       <li id="active"><a href="voetbalsite.php" id="current">Onze Producten</a></li>
       <li><a href=".html">Voetbalnieuwtjes</a></li> 
       <li><a href=".html">Het hoe en wat van de Site</a></li> 
       <li><a href=".html">Links naar andere Sites</a></li> 
     </ul> 
    </div> 
<a href="index.php"><div id="header"></div></a>
<center>
<h1>Producten</h1>
<?php
$connection = mysql_connect("localhost", "root", "")
	or die ("Couldn't connect to server");
$db = mysql_select_db("voetbal", $connection)
//Om de verschillende categorieen te krijgen, gebruik "SELECT DISTINCT categorie FROM product"

/* 
** CATEGORY
*/
$query = "SELECT * FROM product";

// Selecteer de waarde uit het formulier
if(isset($_POST['cat']) && $_POST['cat'] != "NULL"){
	$query = "SELECT * FROM product WHERE categorie='".$_POST['cat']."'";
	$_SESSION['selectedCat'] = $_POST['cat'];

// Selecteer de waarde uit de sessie
}elseif(isset($_SESSION['selectedCat']) && !isset($_POST['cat'])){
	$query = "SELECT * FROM product WHERE categorie='".$_SESSION['selectedCat']."'";

// Selecteer alles
}else{
	$_SESSION['selectedCat'] = 'NULL';
}

/*
** SPELERSNAAM
*/

// Selecteer de waarde uit het formulier
if(isset($_POST['naam']) && $_POST['naam'] != "NULL"){
	$query = "SELECT * FROM product WHERE productID LIKE '%".$_POST['naam']."%'";
	$_SESSION['selectedProduct'] = $_POST['naam'];

// Selecteer de waarde uit de sessie
}elseif(isset($_SESSION['selectedProduct']) && !isset($_POST['naam'])){
	$query = "SELECT * FROM product WHERE productID LIKE '%".$_SESSION['selectedProduct']."%'";

// Selecteer alles
}else{
	$_SESSION['selectedProduct'] = 'NULL';
}

$resultLijst = mysql_query($query)
	or die("Query failed: ".mysql_error());

// Formulier een
echo '<form id="formOne" name="formOne" action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'" method="post">'."\r\n";
echo "<h4>Type product:</h4>\r\n"; 
echo '<select name="cat">'."\r\n";
echo '<option value="NULL">Maak een keuze</option>\r\n';

$query = "SELECT DISTINCT categorie FROM product";
$result = mysql_query($query)

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
	if(isset($_SESSION['selectedCat']) && $_SESSION['selectedCat'] == $row['categorie']){
		$selected = " selected";
	}else{
		$selected = "";
	}

echo "<option value=".$row['categorie']." ".$selected.">".$row['categorie']."</option>\r\n";
}

echo "</select>\r\n"; 
echo "<input type='submit' name='submit' value='Verstuur'>";
echo "</form>";

// Formulier twee
if(isset($_SESSION['selectedCat']) && $_SESSION['selectedCat'] != "NULL"){
	echo '<form action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'" method="post">';
	echo "<h4>Naam van de Speler / Team:</h4>"; 
	echo '<select name="naam">';
	echo '<option value="NULL">Maak een keuze</option>';

$query = "SELECT ProductID, naam FROM product WHERE categorie = '".$_SESSION['selectedCat']."';";

if(isset($_SESSION['selectedProduct']) && $_SESSION['selectedProduct'] == $row['ProductID']){
			$selected = " selected";
		}else{
			$selected = "";
		}
		echo "<option value=".$row['ProductID']." ".$selected.">".$row['naam']."</option>\r\n";
	}

echo "</select>"; 
	echo "<input type='submit' name='submit' value='Verstuur'>";
	echo "</form>";
}

//Bestellen

/*if(isset($_POST['verstuur'])){
		echo 'Naam: '.$_POST['naam'].'<br>
			 Bestelde Zwaard: '.$_POST['zwaard'].'<br>
			 Aantal: '.$_POST['aantal'];
	}
*/
// Print de resultaten
echo "<TABLE BORDER='2'>";
echo "<TR>";
echo "<TH>Naam</TH><TH>Omschrijving</TH><TH>Categorie</TH>";
echo "</TR>";

while ($row = mysql_fetch_array($resultLijst))
{
	echo "<TR>";
	echo "<TD>", $row['naam'], "</TD><TD>", $row['beschrijving'], "</TD><TD>", $row['categorie'],"</TD>";
	echo "</TR>";
}

echo "</TABLE></center>";

mysql_close($connection);
?>
<a href="bestellen.php?bestellen=1">Bestel SNEL!</a>
<div id="content"></div>
<div id="Eindmarkering">-== Deze Site is gemaakt door Tim Stork & Severijn Heijmans ==-</div>
</div>
</body>
</html>

****Volgende bestandje bestellen.php****

<?php
error_reporting(E_ALL);
session_start();
?>
<html> 
	<html>
  	<head>
   		<title>Ere-Die-Voetbal / Bestellen</title>
   		<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css">
  	</head>
<body> 
<div id="border">
    <div id="navcontainer"> 
     <ul id="navlist"> 
       <li id="active"><a href="voetbalsite.php" id="current">Onze Producten</a></li>
       <li><a href=".html">Voetbalnieuwtjes</a></li> 
       <li><a href=".html">Het hoe en wat van de Site</a></li> 
       <li><a href=".html">Links naar andere Sites</a></li> 
     </ul> 
    </div> 
<a href="index.php"><div id="header"></div></a>
<div id="content">

<?php
		$connection = mysql_connect("localhost", "root", "");
		$db = mysql_select_db("voetbal", $connection)
		$_SESSION['mijnWagentje'] = array();

if(isset($_GET['bestellen']) && $_GET['bestellen'] == 1 ){
			$_SESSION['mijnWagentje'][] = $_SESSION['selectedProduct'];
		}
		if(isset($_GET['bestellen'])){
			echo "<a href=\"bestellen.php\">";
			echo "Opslaan in winkelwagentje!";
			echo "</a>";
		}

foreach($_SESSION['mijnWagentje'] as $wagen){

}

echo "Type Product: ".$_SESSION['selectedCat']; 
		echo "<br>";
		echo "Naam Product: "; 

$query = "SELECT * FROM product WHERE productID=".$_SESSION['selectedProduct'];

if(isset($_SESSION['selectedProduct']) && $_SESSION['selectedProduct'] == $row['ProductID']){
			$selected = " selected";
		}else{
			$selected = "";
		}
		echo "->".$row['naam']."\r\n";
		}

mysql_close($connection);
?>

</div>
<div id="Eindmarkering">-== Deze Site is gemaakt door Tim Stork & Severijn Heijmans ==-</div>
</body>
</html>

Ja zoiets, maar hoe inplementeren we dit in onze eigen script.
We hebben ook al andere scrips van php sites gezien maar we snappen er niet zoveel van. Bij beginners zoals wij is het probleem dat je vaak niet weet waar je moet beginnen met tikken.
ok tis een eindproject PHP, waarom ineens opt laatste moment een shop maken zonder kennis van PHP?

PHP != knippen/plakken
Hieronder volgt een stukje tekst die jij waarschijnlijk niet opprijs gaat stellen. Maar ik zou het wel enorm waarderen als je door gaat lezen want ik denk dat je er wat aan kunt hebben.

Je zegt zelf dat het een opdracht voor school is, en de bedoeling van school is... je raad het al... om iets te leren. Ik kan hier nu een compleet script copy-pasten maar in dat geval zul je helemaal niks leren.

Als je een opdracht moet gaan maken zul je eerst op papier moeten hebben wat je moet gaan maken, hoe je het moet gaan maken en hoe je dat op gaat bouwen. Onderdeel daarvan is ook dat je gaan kijken welke kennis en vaardigheden je wel of niet binnen de groep voorhanden heb.

De bedoeling van phphulp is, je raad het wederom correct, om mensen te helpen. Jullie hebben hulp nodig dus jullie komen hier, dat is prima... dat is de bedoeling...

Echter… er zit een verschil tussen iemand helpen met een probleem die ergens niet uitkomt, en iemand helpen met een probleem die ergens niet uitkomt. Nu zie ik je raar naar je scherm kijken! Het verschil zit hem in het feit dat er een andere manier van vraag stellen aan vooraf gaat.

Er zit een verschil tussen ‘ik ben bezig met x, ik snap y niet, dit zijn mijn voorbeelden & relevante code’ en ‘hoi, hier heb je alle code, lossen jullie het op’.

In het eerste geval ben ik nooit te beroerd om te helpen, erger nog… nieuwssysteem v1 en v2 (waar toch vele 10tallen uren in is gaan zitten) is een resultaat van iemand die om hulp vroeg. Niemand hier is te beroerd om een stukje code te tikken, voorbeeldjes te maken of bugs eruit te halen. Echter zijn wij geen ‘helpdesk’ waar wij jou zooi gaan debuggen en jou huiswerk gaan maken. Dat is op dit moment hoe ik er tegenaan kijk.

En nu komen we terug op het eerste gedeelte. Het is en blijft natuurlijk huiswerk en als jij dat niet zelf gaat maken zul je er niks of weinig van gaan leren. Ik ben best bereid om een stukje te programmeren en een voorbeeld te gaan maken. Echter ga ik geen ‘life-time’ support leveren en verwacht ook niet dat ik het in jou huidige systeem ga implementeren…

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen dictator die hier met de scepter zwaait. Ik denk, of eerlijk gezegd hoop, dat er hier mensen zijn die dat kunnen bevestigen. Ik hoop alleen jou in de goede richting te kunnen duwen dat je gaat begrijpen dat wij een gezellige community zijn, en geen support bedrijf zoals Getronics.

Wat ik teven ook niet snap… hoe kan je al die code gemaakt hebben, maar een simpel bestelsysteem lukt niet?

Meer dan een simpele array is het namelijk niet…

het is niet op het laatste moment, want we proberen het al twee weken maar we kunnen gewoon niet verder...
Ik zou beginnen met het kopen van een boek, dan kun je het tenminste makkelijk van het begin af aan leren.

Verder zou ik je de PHP Howto hier op de site aan willen raden als basic tutorial.
Overigens ben ik bezig met een complete/uitgebreide handleiding over hoe je moet phpprogrammeren... dan moet je in een relatief korte tijd zelf kunnen phpen, en geavanceerde scripts kunnen schrijven.

Mijn school gaat mij misschien 'betalen' daarvoor, maar het zal nog wel een maand duren voordat die af is gok ik...
Goed verhaal...Je hebt duidelijk je hele leven achter een beeldscherm gezeten maar ik bedoel het anders. Ik vraag niet om een compleet script maar om een begin, zo ben ik namelijk zover gekomen. Tevens is dit een onderdeel van mijn studie en is het NIET mijn studie. Ik zie jou nu ook raar naar je scherm staren.

Ik probeerde het gewoon netjes te vragen en dat het er raar uitkomt komt simpel omdat ik slechts een beginneling ben en niet zo communiceer zoals jij dat doet.

Is er nog een mogelijkheid tot hulp...? Waar begin ik met die array waar je het over had.

Toch bedankt.
Als je het vriendelijker had gevraagd had je de basis van schuitema.i-cey.net kunnen krijgen. Maar eerlijk gezegt vind ik jou reactie niet erg netjes...

Maargoed, klik hier en hier. Die laatste staan een paar voorbeelden in.
Ik snap dat dat niet netjes overkomt maar jou lange betoog kwam ook niet als het meest charmante over.

Reageren