Ik heb Xampp geinstalleerd en kreeg de melding bij het installeren van de Apache server dat 'Port 80' geblokkeerd wordt.

Na de installatie werkt alles wel, maar bij sommige scripts die ik uitvoer krijg ik rare foutmeldingen. Het gaat hier vooral om scripts met formulieren, die verwijzen naar $_SERVER['PHP_SELF'].

Zodra ik dit gebruik in mijn script dan plakt hij na het submitten van het formulier $_SERVER['PHP_SELF'] gewoon achter de url en krijg ik een foutmelding.

Andere scripts die ik tot nu toe heb gebruikt werken wel gewoon naar behoren.

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?
Ik heb er wel eens wat over zien staan, een gebruikelijke truc om dit te omzeilen is om ipv poort 80 poort 8080 te gebruiken
Oke, en hoe doe ik dat?
Bij mijn weten maakt IIS (software installeren in config-paneel -> windows onderdelen toevoegen/verwijderen -> internet information server) en ook Skype gebruik van poort 80. Die zou je (beiden?) er eens af kunnen gooien. In Skype kan je het vast ook wel ergens uit zetten.
Kan het niet te maken hebben met het feit dat ik thuis een internetverbinding heb met een router? Of dat mijn firewall het blokkeert?
@Jelmer

IIS zit alleen op Windows Proffesional, over Skype geloof ik je graag.

Maar dan nog zou ik denken dat het sneller is om poort 8080 te gebruiken. Om dit te bereiken moet je die poort "forwarden" op je routor.
'Om dit te bereiken moet je die poort "forwarden" op je routor'

Uhhhh misschien ben ik een leek, maar hoe werkt zoiets?
Router heeft er lokaal niks mee te maken. Wat je kan doen is het volgende:

start - uitvoeren - cmd, en tik daar dan in 'netstat -a'. Dat lijstje hier copy pasten. Ik heb overigens het vermoede dat jou scripts wellicht geen echo ''; gebruiken, maar gewoon <?php $_SERVER['PHP_SELF'] ?> in de formulieren heeft staan.
'start - uitvoeren - cmd, en tik daar dan in 'netstat -a'. Dat lijstje hier copy pasten.'

Thanks! Ik kan dat alleen pas om ca. 17.00 doen, omdat ik dan weer thuis ben.

'Ik heb overigens het vermoede dat jou scripts wellicht geen echo ''; gebruiken, maar gewoon

<?php $_SERVER['PHP_SELF'] ?> '

Nee, ik gebruik het zo:
<?php
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
?>

Ik mis een ; aan het einde.

<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>

Ja, heb ik ook geprobeerd, maar geeft geen verschil. Hij blijft die code gewoon achter de url plakken na het submitten. Echt vreemd is dat.

Wat misschien ook interessant is te weten:

Ik werk met PHP designer 2006 en daar kun je de pagina testen in internet explorer voordat je het opslaat. Zodra ik dat test opent het programma een bestandje designer_tmp.php. Deze testpagina geeft geen foutmelding na het submitten en doet gewoon het juiste.

Zodra ik de pagina opsla en ik open hem direct, dus http://localhost/testmap/toevoegen.php, dan werkt het ineens niet meer en zowrdt $_SERVER['PHP_SELF'] achter de url geplakt.

Reageren